• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

B-M & Lars

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9560
Medlemskap
2024
Lite fundering kring motoroptimering vad som gäller. Någon som vet vad försäkringsbolagen säger om man råkar ut för olycka? eftersom bilprovningen inte godkänner optimering. Har fått ett svar att försäkringsbolagen inte frågar efter motoreffekt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man går in i styrenheten och aktivt letar efter en optimering ,kan du få nedsatt ersättning(eller ingen alls) bilprovning tittar aldrig på detta,men försäkringsbolagen SKULLE kunna göra det,har aldrig hört någon som råkat ut för det.
Vid en olycka är det mindre troligt att man söker, men vid maskinskada skulle det kunna hända vilket trimfirmorna tagit höjd för genom försäkringar.
 

B-M & Lars

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9560
Medlemskap
2024
Om man går in i styrenheten och aktivt letar efter en optimering ,kan du få nedsatt ersättning(eller ingen alls) bilprovning tittar aldrig på detta,men försäkringsbolagen SKULLE kunna göra det,har aldrig hört någon som råkat ut för det.
Vid en olycka är det mindre troligt att man söker, men vid maskinskada skulle det kunna hända vilket trimfirmorna tagit höjd för genom försäkringar.

Tack för svaret, lite som jag själv trodde men fick väldigt diffusa svar från i detta fall BSR.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Generellt sett är, vad jag hört, alla försäkringsbolag extremt pigga på att hitta något som reducerar/eleiminerar utebetalning vid en skada.
Hellre fälla än fria.

Om dom kan lista ut att bilen inte är registreingsbesiktigad lär det vara ett bra skäl för dom att inte betala.
 
Toppen