• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motoroptimering via datoruttaget?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Har plöjt igenom trådarna om optimering men svårt få någon klar uppfattning vad som är att rekommendera, samt mest åsikter om boxar.

Jag vill endast ha info om optimering av bilens eget system, ej typ KCR m fl.
Vi har en Fiat Multijet 150 med automat, 2015, Euro5.

Vad har ni för erfarenheter av olika fabrikat?
En del har gör-det-själv modell via den egna datorn, funkar det?

Hälsningar
Göran S.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering via datoruttaget?

På årsmötet i Kristinehamn så gjordes en programoptimering av TM Chiptuning på vår husbil och det känns bättre än boxen .
På vår Audi A4 så har jag en PPC och det är samma sak fast jag äger boxen .
På övriga bilar jag haft så är bensinare så har jag bytt chip/kretskort/eprom.

Det fungerar bra .

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

TM chiptuning, var de ifrån Stenungsund eller någon av deras återförsäljare? /Roy

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Talade länge med BSR BSR arbetar med trimning och etanolkonvertering (E85) med PPC Tuning System - BSR som var med nu på Elmia.

Dom verkar ha en bra PPC som man kan använda för att "mappa" alla (nästan) sina fordon,
man köper lämlig fil efter det vrid/effekt man önskar, gav ett seriöst intryck på mej.
T.ex. nya Fiatmotorn som finns i 130,150,180hk, endast mjukvaran som skiljer.
Här lönar det sig att vid köp av ny bil ta den billigaste versionen och sen köpa bsr's PPC med lämlig mjukvara till önskad effekt, då får man pengar över till annat lull-lull.
Och ja, garantin gäller.

Finns så klart till äldre motorer också.

F

F.d. 58882

Guest

Jag har mappat min V60 för att få bättre bränsleekonomi & mera krut när jag vill ha det. Mappningen innebär ju att man ändrar datan i bilen vilket är att föredra framför en box som "lurar" datorn. Boxen kan i vissa fall ge biverkningar på motorsystemet med lampor som varnar od.

Bennie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

T.ex. nya Fiatmotorn som finns i 130,150,180hk, endast mjukvaran som skiljer.
Här lönar det sig att vid köp av ny bil ta den billigaste versionen och sen köp...................
-----------------------------------------------------------------
Jag tror att man måste ta 150 motorn för att få upp den till 180.
130 motorn verkar inte ha variabel turbo som troligen sitter i de två starkaste varianterna original, och kanske behövs för full kraft.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Du har nog alldeles rätt, men ska man vara helt säker får man ta en diskussion med BSR om de olika alternativen.

Enligt deras snabbkoll-lista så blir 130hk 164hk

klicka på bilden så blir den större

EDIT: den andra bilden visar 150hk som blir 181hk

EDIT2: Personligen får jag säga att BSR har lyckats betydligt bättre med 130hk,
riktigt hyffsat rak vridmomentkurva (dock inte optimal), jämfört med 150hk-varianten som mer liknar en "originalkurva", man vill oftast få en så hög och rak vridmomentskurva på en mappad diesel.

Bilagor

• 130.JPG
    130.JPG
    65,9 KB · Visningar: 42
  • 150.JPG
    150.JPG
    66,6 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

T.ex. nya Fiatmotorn som finns i 130,150,180hk, endast mjukvaran som skiljer...

Detta stämmer inte riktigt.

130-motorn har kompressionsförhållandet 16,2:1 och har turbo med wastegate.

150-motorn har kompressionsförhållandet 16,2:1 och har turbo med variabel turbingeometri.

180-motorn har kompressionsförhållandet 17,5:1 och har turbo med variabel turbingeometri.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ok, låt så vara, jag ville bara tipsa T.S. som ville mappa.
Kurvorna jag bifogade är 2015-årsmodell, samma som T.S. har.

:cool:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Blev nyfiken, fungerar det på en 2016 oxå? Har 130 i vår bil.

/Pelle

A

Anyone

Guest

Det går fint på 2016 också. Däremot Euro6-motorn från 2017 är inte färdig ännu hos ex. BSR.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Svar inom 5 min, det kallar jag för service.
Tack så mycket för det.
/Pelle

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Mappning, OBD-programmering, Chiptrim, är det samma sak, där man gör ändring via kontaktdonet under luckan i bilen?

Kollade BSR, verkar seriösa men lite väl dyrt!
Ska man ha PPC-dosan så man kan ändra själv, eller blir det nånsin aktuellt om man väl fått det gjort?

Såg att Tekniktema har datortrim, det var deras box jag hade som inte ville funka, törs man köpa av dom? Betydligt billigare.

Finns det fler fabrikat?

A

Anyone

Guest

Mappning, OBD-programmering, Chiptrim, är det samma sak, där man gör ändring via kontaktdonet under luckan i bilen?

Kollade BSR, verkar seriösa men lite väl dyrt!
Ska man ha PPC-dosan så man kan ändra själv, eller blir det nånsin aktuellt om man väl fått det gjort?

Såg att Tekniktema har datortrim, det var deras box jag hade som inte ville funka, törs man köpa av dom? Betydligt billigare.

Finns det fler fabrikat?

Mappning och omprogrammering innebär att man lägger in en optimerad mjukvara för motorstyrningen. De avancerade varianterna läser ut din befintliga programvara ur bilen och man optimerar sedan denna i en dator och skriver tillbaka optimerade styrkoder. De enklare varianterna av dessa använder standardkoder till respektive motor. Chiptrim innebär istället att man via en elektronisk modul skickar in förändrade signaler till motorstyrningen. Det finns fördelar och nackdelar med alla varianterna, ex. ett trimchip är enkelt att ta bort vid behov medan en omprogrammering inte lika enkelt går att avlägsna (ny omprogrammering kan krävas). Däremot kan du med trimchip med tiden få problem med kontakten (fukt etc.) och detta kan ge upphov till diverse motorproblem.

Det finns nog många åsikter om detta men min personliga erfarenhet är att en seriös mappning med optimerad originalprogramvara är det som fungerar bäst över tid, men jag hade däremot inte lagt de extra pengarna på PPC-dosan då jag har svårt att se när den behövs. Har du motorgaranti kvar bör du också undersöka garantivillkoren noggrant, vissa företag erbjuder dessutom en egen motorgaranti som extra säkerhet vid optimering.

F

F.d. 30146

Guest

Jag har mappat min V60 för att få bättre bränsleekonomi & mera krut när jag vill ha det. Mappningen innebär ju att man ändrar datan i bilen vilket är att föredra framför en box som "lurar" datorn. Boxen kan i vissa fall ge biverkningar på motorsystemet med lampor som varnar.

Är också intresserad av s.k mappning, så frågan är- fick du bättre bränsleekonomi på din V60, alltså innebar mappningen lägre förbrukning, och i så fall, hur mycket lägre?

Toppen