• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorolja

anding2

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
12346
Medlemskap
2025
Funderar och har letat efter vilken typ av olja som ska vara i våran husbil det är en Iveco turbo Daily 40-12 intercoler årsmodell 1993 har kollat med mister auto men dom har ingen någon som vet? Mvh Anders olofsson

anding2

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
12346
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Tyvärr importerad ifrån tyskland innan vi köpte den så jag har ingenting till den.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

10W40 för dieselmotor om du har 2,5 TDi/idtd motorn. Vilket du borde ha?! :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

10W40 inte bara duger, det är rätt olja för motorn. Men glöm delsyntet, köp antingen bra mineralolja, eller helsyntet, delsyntet är mest ett försäljningknep, finns inget som säger hur mycket syntet som skall ingå. :wideeyed:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Uppriktigt sagt så skulle jag inte hälla helsyntet i motor som jag inte vet vilken olja den gått på tidigare, finns det avlagringar i motorn är risken större att de släpper med en helsyntet p.g.a. att oljemolekylerna i helsyntet är smalare och längre än molekylerna i mineraloljor, jättebra i en modern motor med små toleranser, mindre bra i motor som är lite sliten eller gått på mineral många år.

Min åsikt.

anding2

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
12346
Medlemskap
2025

Tackar för svaren det får bli vanlig mineralolja i den gamla motorn jag har hällt i syntetolja i en äldre jeep Cherokee en gång och den började knacka efter några mil och i min Buick 64 skulle jag aldrig hälla i syntetolja så nu blir det en tur till Alvhem där man kan köpa olja i lösvikt till riktiga bra priser Med vänlig hälsning Buickanders

F

F.d. 22215

Guest

Min folka-57 har gått på helsyntet i 15 år, inga problem!

Toppen