• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

F

F.d. 3753

Guest
Jag vet att detta varit uppe tidigare men jag är ändå osäker.
Jag ska byta olja i min 10 år gamla husbil som gått snart 10.000 mil.
Det är en 2.5 TDI.
Läser i instruktionsboken att det ska vara mineralolja 10-40W eller liknande.
På Statoil rekommenderar dom en helsyntetisk TDI-olja för 120:-/litern.
Granngården har något liknande för ungefär halva det priset.
Finns det någon anledning att hälla på en dyr helsyntetisk i en så pass gammal motor och där jag inte vet vad den har körts på för oljor tidigare?
Fanns det inte syntetoljor när instruktionsboken skrevs eller är det viktigt att det är mineralolja?
 
F

F.d. 373

Guest
Sv: Motorolja

Hej Kenneth & Ingela
En syntent olja "håller" längre än en mineral, man får alltså en förlängd bytesintervall.Samt att en Syntetolja har en del andra förmågor som att hålla motorn ren.
Den kan även sänka bränsleförbrukningen något MEN merpriset för oljan äter upp bränslebesparingen.
I din husbil som förmodligen inte går mer än 1000 mil mellan bytena är det inga som helst problem att köra med mineral olja.
Det spelar ingen roll vad du haft i tidigare.
Jag vågar till och med hävda att du kan köpa den på biltema !!!
Det viktiga är att den uppfyller kraven för en Turbodiesel.
// Anders Nilsson
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Motorolja

Det är inte säkert att man kan köra på syntetisk olja utan man ska följa dom rekommendationer som är angivna.
Det finns förresten en typ av olja "Midland" där ingår visst en vägassistans och maskinskadegaranti . Midland - Garanti På Väg
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Motorolja

Jag skulle tro att med syntetiskmotorolja så förlänger man livet både på motorn och turbo.Mineral olja brukar ju "koksa" och då stryper man smörjningen på turbo.Följer man bara viskositet rek.så finns det väl inga nackdelar att använda syntetolja.Sen finns det väl fortfarande gammla mekaniker som har svårt att ta till sig "nya"och bättre saker.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hej

Håller med Anders Nilsson häröver Olja från Biltema Lika bra som märkesoljor
Kör mina bilar på Biltemas aldrig några problem, men jag fåre pengar över till annat.
Ryktet säger att den tappas på samma ställe som märkesoljorna.

Likadant som målarfärg från Rusta Tillverkas av Fluuger färgfabrik det vet jag säkert!!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
950
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej Loomis.

Mina äldre husbilar har jag kört på Biltemas semisyntetolja och det har inta varit några problem. Blir en medelväg mellan mineral och helsyntet.

Som kuriosa kan jag nämna att Biltema hämtar sin olja på Statoils oljedepåer/raffinaderier.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Motorolja

Tack tack för era synpunkter!
Jag tog en billig delsyntetisk olja som hos Granngården heter NOVA.
Kostade 200:- /4 liter.
Vi startar 130-milafärden norrut i eftermiddag.
Om gud vill och bilen håller så är vi nog i Sorsele på söndag eller måndag.
Ha en skön sommar allihop!
icon14.gif
fiske1.gif
rastplats.gif
icon7.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Motorolja

Om man har en husbil kanske värd en halv miljon så är man väl dumsnål om man ska spara in nån luskrona på olja som spelar en sån viktig roll.
Jag skulle inte fylla på olja från Biltema i min gräsklippare ens.
Måhända är oljan där av bra kvalitet det har jag inte svaret på däremot finns det mycket annat skit där när det gäller b.l.a slitdelar och jag skulle inte våga ta den risken.
 
F

F.d. 18476

Guest
Sv: Motorolja

Tvekar inte att köra Biltema helsyntet olja i nån av våra bruksfordon (merceders CDI313, s60 turbo, cheva pickis), överväger nästan att köra det i våran 900hk tävlingsbil :yes: .

Det enda jag reagerar på ovan är mineralolja i ett turboförsett fordon:mad: :mad:

För den som vill läsa mer åsikter/sanningar om motoroljor så rekomenderar jag
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1 - Sporthoj.com
och
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2 - Sporthoj.com
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Motorolja

Att läsa om oljor ver ju kul. Jag vet att varje gång man skall köpa olja till den gamla tubodieseln så läser man på oljedunkens etikett och fattar ingenting, det enda som ger en fingervisning är att "avsedd förr turbomotorer" men står det "helsyntet" då minns man någon på jobbet sagt att "det är inte bra för gamla motorer, om du inta har haft det från början, den löser upp gamla avlagringar" ?? Jag resonerade så här: Om jag handlar olja där jag tror att lantbrukarna köper sina oljor till sina stora dyra traktorer osh skördetröskor som drar tungt i rök och damm. I den butiken fanns en person som visade mig några alternativ, jag valde en helsyntet för Turbo, oljan fanns även i stora 25 litersdunkar, "den köpes alltså i storförpackning!" vilket gjorde mig trygg i tanken. Året efter var oljedunken med det namnet röd i färgen, tidigare hade den varit svart, genast infann sig en osäkerhet, omedelbart var jag tvungen att få personalen att övertyga mig att det var den oljan jag brukade köpa. Nu efter att läst "Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR!" som var ganska kul, så behöver man inte stå som ett frågetecken varje år när man skall köpa olja, bara de inte byter färg på förpackningen. Inte säkert att det blir "Läskpastej" heller.
Tack för tipset.
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej husbilsvänner.

Det där med oljor är omtalat. Jag arbetar som mekaniker på em BMW märkesvärkstad. En billig olja bränner vid höga temperatuter det gör inte en dyrare olja. Oavsett viskositet så skall en olja kosta över 100 Skr litern. Det är inte oljan i sig som är problemet. Men en dyrare olja är bärar av en mycket dyr strucktu i oljan som heter estrar dessa är det nästan obefintligt av i en billig olja. Dess funktion är att minska friktion. Även att höja oljans möjlighet att smörga vid höga som låga temperaturer. För den som har rivit en maskin som har kört på billig olja vet vad jag pratar om. Detta är bara en rekomendation. Ofta byter man olja för ofta. Det är bättre och köpa en dyr olja & köra längre på denna.

MVH
Lars
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hej SegDeg Tycker att detta är ett viktigt ämne som bör diskuteras en stund


En dum fråga hur långt hade motorn gått som du rev ner och hur vet du att den alltid har gått på billig olja? och hur var den körd lungt o fint eller hårt:

Vilken olja för mera än 100kr rekomenderar du?

Har ett exempel på billig olja (Biltema) Köpte en beg Audi som hade gått 10000mil
När jag hade kört den 34.000mil (Pendlar) på helsyntetisk rev jag toppen och böt ventiltätningar
Kammen såg ut som ny även toppen såg ny ut ingen beläggning körde ytterligare några tusen mil innan jag sålde den. tre dagar efter fanns den på annons i annonsen stod det att motorn var bytt endast gått 12.000mil kruxet var att det var min motor som satt kvar,
tittade man i oljepåfyllningshålet lös det som ljus sirap där.

Jag är ju inte så bra på det här med Estrarvärde mm som du nämnde i ditt inlägg.
Jag skall förkovra mig och återkommer. Jag och många med mig vill ju köpa olja så billigt som möjligt.

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Motorolja

Visst skulle man ha en billigare pris på olja,men inte billigare olja.Kör på Mobil 1 som är ganska billigt och ser ingen anledning att gå över till nåt annat.Anser att det är den bästa olja!Kan dom köra på den i F-1 så kan jag också..sen må vara att det finns andra märke också.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Motorolja

Gurra,
ojojoj... vilket lagbrott från rustas sida
många tusen kronor i vite på det.

OM färgen tillverkas av flygger (har fabriker i bollebygd & kolding)
men rusta uppger att det är colorex sweden ab i st levene som tillverkar den.

så då är frågan, är det rusta som svävar i ovisshet eller någonannan?

skall man säga att man vbet något säkert så skall man veta det säkert också,

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hej Kapten

till mig sa Rusta Fluuger! Måhända recepten skiljer lite Så slipper dom böter:wink:
Har målat färdigt för i år.Om en vecka drar vi ut för första gången med husbilen.

Väntar på en spec från Biltemas huvudkontor om innehåll i deras helsyntetiska olja skall bli intressant, kanske någon i klubben som pysslar med oljor kan utvärdera det åt oss som är lite halvnoviser så vi köper bra olja fortsättningsvis.

Gurra
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Motorolja

Gurra,
deras säkerhetsdatablad stämmer inte isf.

det räcker med att någon inblandad byter telnr eller liknande så skall det ändras i datasäkerhetsbladet.
om man byter tillverkare, bindermedel osv så är det också saker som gör att det skall ske.
tror nog att den på rusta antingen inte vet vad han pratade om eller så tyckte han nog att det lät bra. nordsjö har dock en färg som tillverkas av engwall & cleason... *L*

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Ok Kapten

Väntar fortfarande på spec. från Biltema kanske dröjer tills imorgon:cool:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Godmorgon Alla husbilsåkare

Här kommer svaret från Biltema

Estrar är en tillsats i motoroljan

I motoroljan används estrar till att bland annat svälla packningsmaterial med någon eller några få procent, samt höja vidhäftning till motordelarna vilket tillåter att oljefilmen stannar kvar längre på motorns interna delar.

I Biltemas syntetiska 10-40 olja ligger estertalet på ca 40%. I motoroljor kan estertalet variera mellan 5-10% oberoende vilket oljebolag som säljer oljan. Oljebolagen använder samma leverantörer till estrarna så där finns ingen skillnad.

Estrar är således en tillsats som kemiföretagen säljer till oljebolagen.

Summa: Fler procent estrar är bättre på det viset att vidhäftningsförmågan ökar mot metalldelarna. Visserligen är estertillsatsen dyr i oljan men det motiverar inte att en liter olja kostar över 100kr när fyra liter kostar 139kr, speciellt inte när skillnaden på eftertillsatsens mängd bara är mellan 5-10%.


Detta var svaret från Biltema
Någon som kanförklara om oljan går att använda, jag som lekman tycker det verkar godkänt.

Gurra
 

andersson

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej!
Dagens dieselmotorer arbetar med ett högt kontakttryck och kräver därför en olja som klarar dessa tryck. En diselmotorolja för dagens motorer är API-klassad (kvalitetsklass)
CJ-4.
// andersson
 
Toppen