• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorlampan

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
"motorlampan" och oljetryckslampan har olika innebörd och ser olika ut.
MIL lampan (Malfunction Indicator Light):
1622994987867.png

Oljetryck varningslampa:

1622995040807.png

Vilken lampa tändes?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den tänds när det skapats en felkod i motorstyrdatorn.
Denna felkod kan man läsa ut med ett diagnosinstrument, ty OBD 2 läsare.
Felkoder kan komma och gå i systemet, om det är allvarligt nog tänds MIL lampan.
MIL kan också släcka sig själv, om orsaken till upptändningen försvunnit samt en del mjukvaruberäkningar.
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Händer mellan varven att den tänds en period, kan t.ex vara partikelfilter som behöver en tid med högre varvtal för att må bra igen. Om den slocknar och inga indikeringar ligger kvar vid OBD kontroll så är det inget att fundera över. Vissa fel kan även trigga att motorn går in i olika säkerhetslägen om man kör för länge med tänd lampa utan åtgärd (reducerad effekt).
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Gör en diagnos för att få reda på vad som är fel. Det kan vara lurigt att köra med en motorlampa som tänds och släcks, vi var ute för det för tre år sedan och det slutade med bärgning.
Lampan hade tänts för att sedan slockna själv ett par tre gånger, detta var ca två veckor före vår semestertur, då vi startade turen hade den inte varit tänd på ett par veckor så jag tänkte inte så mycket på det men i Luleå tändes den igen och nu slocknade den inte, vi vände då hemåt och bilen gick allt sämre och i Värmland var det helstopp. Felet som lampan hade indikerat var elektroniken i spjällhuset.
 
Toppen