• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorlampan felkod P2563

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Var ute på färd med husbilen då Motorlampan tändes och bilen blev orkeslös. Kollade med min OBD läsare som visade att det var något problem med sensorn till turboladdningen. Bilen är en Fiat 3.0. När euro 5 motorerna kom runt 2012 så utrustades de med variabel turbo geometri för att bla spara bränsle. Sensorn som styr detta är vacumstyrd. Det visade sig att en vacumslang fallit för åldersstrecket och blivit skör med följd att den inte tätade ordentligt vid anslutning till sensorn.
Felkoden ger ju bara en fingervisning var felet är. Det kan vara fukt i sensorn, läckage i slangarna eller i värsta fall mekaniskt fel i turbon. Nu hade jag tur och behövde bara byta en slang. Bifogar en bild på sensorn.
 

Bilagor

  • IMG_4144.jpeg
    IMG_4144.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 217
  • IMG_4143.jpeg
    IMG_4143.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 213

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Var ute på färd med husbilen då Motorlampan tändes och bilen blev orkeslös. Kollade med min OBD läsare som visade att det var något problem med sensorn till turboladdningen. Bilen är en Fiat 3.0. När euro 5 motorerna kom runt 2012 så utrustades de med variabel turbo geometri för att bla spara bränsle. Sensorn som styr detta är vacumstyrd. Det visade sig att en vacumslang fallit för åldersstrecket och blivit skör med följd att den inte tätade ordentligt vid anslutning till sensorn.
Felkoden ger ju bara en fingervisning var felet är. Det kan vara fukt i sensorn, läckage i slangarna eller i värsta fall mekaniskt fel i turbon. Nu hade jag tur och behövde bara byta en slang. Bifogar en bild på sensorn.
Vilken OBD läsare ska man ha?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den app jag tycker är ok är Torque
Enkel obd blåtandsläsare finns det massor av Här är ett ex.
Men tänk på att de "billiga" obd-läsarna ihop med "billig/gratis" app inte klarar speciellt mycket jämfört med ett bra diagnosverktyg, själv har jag en icarsoft max som jag är nöjd med, men en sådan kostar strax under 4000kr.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
För ca 10-15 år sedan köpte jag en billig OBD II läsare från Kina, kostade några hundralappar. Den har jag använt med apparna iOBD2 samt Car Scanner. För något år sedan köpte jag en handhållen läsare med kabelanslutning som nog kostade runt 2000kr. Den har lite mer funktioner men att läsa av eller släcka en felkod från motorn så fungerar den gamla med Bluetooth.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Multieuscan är speciellt för Fiat du kan ha den som app eller till datorn men du behöver ett OBD2 adapter också.
Med en PC så kan göra olika tester exp testa kylfläktarna o att elektriska gasspjället funkar massa mer.Läsa av fel som ej tänder motorlampa.Min bil bara dog ett par sekunder svarade ej på gasen läste ut att de två avkännarna av gaspedalen ej var överens felet ej åtkommit.

Multiecuscan - Diagnostics software for Italian cars
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Multieuscan är speciellt för Fiat du kan ha den som app eller till datorn men du behöver ett OBD2 adapter också.
Med en PC så kan göra olika tester exp testa kylfläktarna o att elektriska gasspjället funkar massa mer.Läsa av fel som ej tänder motorlampa.Min bil bara dog ett par sekunder svarade ej på gasen läste ut att de två avkännarna av gaspedalen ej var överens felet ej åtkommit.

Multiecuscan - Diagnostics software for Italian cars
Jag har en billig ELM327-adapter som jag använder för att köra det generella Torque. Är det så att gratisversionen av Multiecuscan ger mer än vad Torque ger? Jag passar på att fråga erfarna/kunniga här samtidigt som jag antar att det även är enkelt för mig att ladda ner och testa.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Jag har en billig ELM327-adapter som jag använder för att köra det generella Torque. Är det så att gratisversionen av Multiecuscan ger mer än vad Torque ger? Jag passar på att fråga erfarna/kunniga här samtidigt som jag antar att det även är enkelt för mig att ladda ner och testa.
Jag kör med betal versionen du har ju en tabell vad skillnaden är om du går till hemsidan. Det är väl bara o ladda ner gratis versionen och jämföra, ELM327 adaptern funkar nog står även info ang adaptern vissa som ej funkar.
Jag har även köpt adaptern så jag kan köra airbag system.Kolla här angående adapter.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är en bluetooth ELM327 jag har och sådan verkar inte funka eftersom jag inte hittar någon app för Android. Jag har även gammal kabel från VAG-Com så jag ska leta upp den och se om jag kan få igång det via laptop.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har en billig ELM327-adapter som jag använder för att köra det generella Torque. Är det så att gratisversionen av Multiecuscan ger mer än vad Torque ger? Jag passar på att fråga erfarna/kunniga här samtidigt som jag antar att det även är enkelt för mig att ladda ner och testa.
Som nämnts tidigare i tråden finns det listat på MES hemsida vilka moduler som kan nås med gratis- resp betalversionen. Det beror på bilmodell. På min gamla Ducato X244 gick det att komma åt betydligt mer med gratisversionen än på min nuvarande X290, så jag uppgraderade genom att köpa licens. Det var väl värt kostnaden på 50€.
Torque är inte i närheten, eller också har jag inte lärt mig den tillräckligt.
 
Toppen