• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri Fiat Ducato 2,8 Diesel - 99

Anders Petersson

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
15556
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 idTD 122hk
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Marlin 58
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Motor
Hej
Fick problem förra hösten med ett nedgånget vevlager helt utan förvarning.
Orsaken vet jag inte, hade en mycket fin olja i, så det var inte problemet.

Så nu behöver jag en vevaxel och en vevstake till denna, eller en komplett motor.
Är det någon som kan hjälpa mig med kontakter till någon som har något som passar???
Vore mycket tacksam för svar.
Anders
Tel. 070-2458559
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sorgligt detta men behöver du en ny vevaxel?? Skicka den du har till AB Dixner i Sundbyberg t.ex för kontroll och slipning om möjligt. Vevstake kanske du måste köpa ny. Du behöver också överväga om att byta oljepump kolla oljekanaler mm.
Att hitta en bra beg motor till överkomligt pris är inte enkelt.( Gissar på 10-15 tusen kronor)
Försök med renovering av de delar du har först. Den firma du anlitar kan ge dig råd och tips. Tror att kanske AB Solstads bildemont i Västervik kan ha en beg motor men den blir säkert dyr. Tyvärr.
Lycka till
// Bror
 
F

F.d. 29781

Guest
Vi var ute för nåt liknande nere i Tyskland. En Fiatverkstad gav oss diagnosen, motorbyte för 7500 euro. Vi kontaktade Eklunds i Skövde, som ingår i en kedja, www.laga.se , och fick fram en motor inom en timma. Kostnad ca 10000. Nu blev det inte så. det ordnade sig med mtorrnovering. Men ingenting är billigt. Det kan vara värt ett försök. Lycka till om det nu hjälper. HBK 773 Egon E.
 
F

F.d. 29781

Guest
Vi var ute för nåt liknande nere i Tyskland. En Fiatverkstad gav oss diagnosen, motorbyte för 7500 euro. Vi kontaktade Eklunds i Skövde, som ingår i en kedja, www.laga.se , och fick fram en motor inom en timma. Kostnad ca 10000. Nu blev det inte så. det ordnade sig med motorrenovering. Det kan vara värt ett försök. Lycka till om det nu hjälper. HBK 773 Egon E.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Hej!
Väldigt tråkiga grejer när sånt här händer, men var vid gott mod.
Gjorde en sökning på eniro.se/Motorreparationer, -renoveringar över hela landet och det gav gott resultat så det är bara att fatta telefonen och börja ringa runt.
Ett gott råd; lyft ur motorn själv om det går och spara några 1000-lappar på det.:mcride:
 

Anders Petersson

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
15556
Medlemskap
2022
Hej Bror.
Vevaxeln har jag kollat, och det finns bara två överdimitioner på vevlager,så den är kass, dessverre. En ny vev kostar 13000+moms. med packningar , en vevstake ram och vevlager blir det ca: 20000 bara i delar som jag behöver, så kan jag hitta något begagnat vore det bra.

Anders
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej,
kollade lite på www.laga.se gå in där och slå in ditt regnr och där fanns det några motorer men vilka priser!!! 30000 kr och mer. Kollade vidare på tyska ebay under fiat ducato och där finns det olika motorer men inte heller dessa billiga.
Vore jag i dina kläder så skulle jag rådfråga någon motorenoverinsverkstad typ Dixners eller liknande och se vad dom kan göra. Vet att man kan metallspruta - svetsa för stt få tillräckligt med material för att kunna slipa till org.mått. Vet inte om det funkar på din axel men det kan du klara ut med renoveringsfirman.
Vad är typbeteckningen på din motor exakt gärna motornummer så skall jag fråga runt lite. Jobbar med bilar på dagarna och har hyggliga kontakter få se vad detta är värt när det gäller lätt lastbil. Men som i allt annat frågan är fri och svaret blir som det blir
Hälsn Bror
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Hej Anders

Lite funderingar omkring varför din vevaxel har skurit.
Hur ofta har du bytt olja och filter?
Vilken sorts olja har du använt?
samma sort eller olika varje gång?
Kör du året runt med husbilen?
Kör du hårt?
Tydligen kan allt hända med fiat,men att vevaxeln inte håller mer än 9700
mil är för dj-vl-gt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Göte27
det måste vara någon vital orsak till detta haveri. En dieselmotor skall normalt gå 30-50 tusen mil om allt sköts vad som avser oljor och filter och på rätt intervall borde stå i serviceboken. Allt kan ju hända med en motor men det är nog inte vanligt på dessa miltal
mvh Bror
 

Anders Petersson

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
15556
Medlemskap
2022
Göte27
Byter olja och filter varje år, eller efter ca: 900 mil som det har blivit per år. Oljan är en halvsyntet av mycket bra kvalite. Använder samma olja hela tiden. Kör bara på sommaren. Kör hårt ? 90 -100 km ungefär. Motorn är skött enligt serviceboken även innan jag köpte bilen för tre års sen, så jag har ingen förklaring till missödet.

MVH
Anders
 
F

F.d. 29818

Guest
Hej Anders - och alla andra,

Jag gör ett nytt försök, det förra (mitt första inlägg) blev ju helt kass.

Ett tips som inte hjälper dig i nuläget men som kan vara bra i framtiden både för dig oc andra.

En bekant gav mig tipset när han fick höra att vi köpt husbil Fiat JTD 2,8 -01.
Han hade haft två motorhaverier på nästan nya BMW diesel firmabilar.
Han hade också husbil Fiat JTD 2,8 -99 och åkte ofta till Kroatien. Första gången han tankade i Kroatien (dom hade då den gamla lite fetare dieseln) märkte han en markant förbättring av motorstyrkan, den där lååånga suuugande backen tog jag nu på 5:an, den som jag brukade få växla ner till 3:a för att ta, som han sa.

Tanken slog honom då, två BMW-haverier orsakade av mikroskopiska metallspån och en Fiat som går bättre på gammal fet diesel - orsaken måste vara att motorerna blir mer och mer "förfinade" och bränslet renare och renare - så lite extra smörning kan väl inte skada tänkte han och testade följande: Han tillsatte helt enkelt 1 dl tvåtaktsolja vid varje tankning. Det har han nu gjort sedan fyra-fem år och säger att hans bilar aldrig tidigare gått och mått så bra.

Jag skall testa vid årets premiärtur i påsk.

Lycka till hälsar/sune-lillemor
 
I

Iveco 35

Guest
Hej Sune-Lillemor! Som jag skrev i ett tidigare inlägg har vi sedan den renare diselen kom alltid slagit i 2-taktsolja när vi tankar. Personligen tror jag inte att det skadar på något sätt. Mvh Olle.
 

Anders Petersson

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
15556
Medlemskap
2022
Hej Göte
Har redan varit i Halmstad och kollat de Iveco motorerna, och de är inte samma.
Trodde också det var samma motorer. Själva blocket kan vara samma, men sen blir det problem. Vevaxeln som jag skulle behöva är tex. inte samma.

MVH
Anders
 
Toppen