• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motoreffekten sämre efter service

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Jag gjorde 2års service på HBn förra vecka och upptäckte att motoreffekten har blivit betydligt sämre. Det finns betydligt sämre acceleration nu än förr så nu är det en HBn som inte orkar något, minsta lilla backe måste man växla ner. Jag har den stora motorn 177hk.

Innan service frågade jag om de kommer göra något med motorn ev. Uppdateringar med då svarade nej och enligt protokollet står inget om uppdateringar men något har hänt i alla fall.

Någon mer som varit med om detta? Jag ska ringa verkstaden imorgon och prata med dem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motoreffekten sämre efter service

Sjekk at det ikke er en av slangene til turboen som er blitt løsnet/skadet. Litt lekasje og det merkes - mye og bilen drar ikke seg selv. Kan og være EGR som henger i åpen stilling - nesten samme sak.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Kontrollera så att inte den lilla tunna slangen till vacuumventilen helt enkelt lossnat.

Detta kan leda till att ge en återvunnen upplevelse av hur trötta dieselmotorer faktiskt var 25-30 år tillbaka i tiden.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om det är som vi sa via telefonen att alla slangar och kontakter sitter som dom skall att dom ändå har gjort en "fuling" och gjort en programändring I ECU för att en del har väl haft problem med kopplingen till dessa tunga bilar och med högt vridmoment och låga växlar och bilen orkar så blir påfrestningarna på kopplingen högre än om man måste växla ner pga "nertrimmad" motor.

Jag har för mej att jag läste att någon annan även råkat för detta.

Jag förstår din ilska, nästan arg som ett bi (eller geting) och dom jäklas man inte med ostraffat..... ;-) :)

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag ringde idag och först sa de att de inte har gjort några motor uppdateringar men efter lite diskussioner visar det sig att det gjort tre uppdateringar men att de absolut inte påverkar motoreffekten.

Ha trodde att jag hade en sådan otur att luftspjället har gått sönder. Men de ska ta en titt på den på ons eftermiddag.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Nu går HBn som den ska igen. Ett Stort tack till BiÖ

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Nja, jag vet ur det funger men de sa att partikelfiltet behövdes regeneras. Med tiden så skulle bilen gjort det själv men nu gjorde de det på plats.

När detta behövs så tänds en lampa på instrumentbrädan (vilket det inte gjorde hos mig men det var bara en tidsfråga enligt dem) och i instruktionsboken står det hur man gå tillväga vilket jag ska läsa igenom innom kort.

Men hur det påverka motoreffekten vet jag inte

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag gjorde 2års service på HBn förra vecka och upptäckte att motoreffekten har blivit betydligt sämre. Det finns betydligt sämre acceleration nu än förr så nu är det en HBn som inte orkar något, minsta lilla backe måste man växla ner. Jag har den stora motorn 177hk.
Nu när din bil fungerar igen, vore det intressant att också få veta vad som var den verkliga orsaken till motorproblemet!

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

De svaret jag skrev innan är allt jag vet. Om det var något annat vet jag tyvärr inte.

Nu när din bil fungerar igen, vore det intressant att också få veta vad som var den verkliga orsaken till motorproblemet!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tack för svar Runar.

Tror ni skrev om varandra Runar och Relax.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nedtrappning av effekten är väl beskriven i Fiats egen instruktionsbok och skall i flera steg fungera precis så som du beskrivit dina effektproblem!
Detta tillstånd upphör i och med att bildatorn återställs efter utfört oljebyte (2-årsservice i ditt fall), kan iofs recettas även utan oljebyte men det är definitivt olämpligt!

Tror inte att du på ett märkbart sätt kan känna när motorn "regenereras", för min del märker jag det endast på att den momentana drivmedelsförbrukningen stiger under själva regenereringsprocessen (extra insprutning av diesel i avgasfasen), under körning brukar processen ta ca 20 min. Stannar man innan processen avslutats så börjar den om från början vid nästa start, oftast ca 200-500 mil mellan regenereringarna helt beroende på körsätt/omständigheter (enl mina iaktagelser).

Jag tror därför mer på att verkstaden missat 0-ställningen efter din service och att bildatorn pga detta en tid därefter "betraktat" oljan som olämplig trots utfört oljebyte" och därför har motoreffekten trappats ner för att skydda din motor (på avsett sätt).

Har själv en Fiatdrivlina 2012:a med samma 3-lit motor som din men med automat.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Jag skulle misstänka att motorn börjar tappa effekt p.g.a. partikelfiltret börjar bli igensatt före varningslampan tänds.

Vi har dieseltruckar på jobbet som har partikelfilter och det brukar märkas när filtret börjar bli tätt även om varningslampan inte tänds, när den tänds så måste filtret brännas ur annars så kan trucken stoppa.

De äldre typerna av filter kopplades till el och luft som brände och blåste ur filtret, med den senaste varianten måste man låta trucken stå på tomgång efter man startat ett urbränningsprogram.

Kan mycke väl tänka mig att man känner av en viss effektförlust när filtret börjar bli tätt.
På våra truckar så känner systemet av hur högt trycket är i avgassystemet före filtret.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Det kan säkert ligga till på de viset. Jag vet inte exakt vad de gjorde då jag fick sitta ute och vänta. Men när jag frågade vilket fel det var så fick jag svaret partikelfiltret. Hur de fixade detta vet jag inte men bra blev det. Jag ska läsa på om detta i instruktionsboken.

Nedtrappning av effekten är väl beskriven i Fiats egen instruktionsbok och skall i flera steg fungera precis så som du beskrivit dina effektproblem!
Detta tillstånd upphör i och med att bildatorn återställs efter utfört oljebyte (2-årsservice i ditt fall), kan iofs recettas även utan oljebyte men det är definitivt olämpligt!

Tror inte att du på ett märkbart sätt kan känna när motorn "regenereras", för min del märker jag det endast på att den momentana drivmedelsförbrukningen stiger under själva regenereringsprocessen (extra insprutning av diesel i avgasfasen), under körning brukar processen ta ca 20 min. Stannar man innan processen avslutats så börjar den om från början vid nästa start, oftast ca 200-500 mil mellan regenereringarna helt beroende på körsätt/omständigheter (enl mina iaktagelser).

Jag tror därför mer på att verkstaden missat 0-ställningen efter din service och att bildatorn pga detta en tid därefter "betraktat" oljan som olämplig trots utfört oljebyte" och därför har motoreffekten trappats ner för att skydda din motor (på avsett sätt).

Har själv en Fiatdrivlina 2012:a med samma 3-lit motor som din men med automat.

Toppen