• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorbyte

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Peugeot
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej ,är ny medl och har en fråga tlll forumet.
Min husbil har en vanlig diesel sugmotor och skulle vilja byta till en turbodiesel.
Har någon gjort detta och vad behövs, från vilka modeller passar motorer. Vet att tydligen alla kommer från Citroen c25 och enligt vissa är det samma motor i Citroen CX.
Kommer också att montera servo då den är onödigt tungstyrd
Råd och tips mottages tacksamt
hälsn Bror
 
F

F.d. 17034

Guest
Hej Bror !
Har samma dilemma , har kollat efter beg. motorer och inte hittat någon.
Måste även kontrollera vad det finns för krav den dagen man skall
besikta . Vad jag menar är att bilen är typbesiktad med motor utan
turbo . Kanske gäller inte samma regler som för personbilar . Skall
kolla detta med SBP . Återkommer när jag vet, eller är det någon annan
som vet ?
Mvh
Bosse
 
F

F.d. 4879

Guest
Är det en personbil så ser dom det direkt men är det en husbil så tvivlar jag på att nån tänker på det. Är den regad som lätt lastbil så är det inga eller få avgaskrav beroende på årsmodell. Oftast hänger en effekthöjning ihop med motorfästen, drivknutar, fälgar mm så det finns nog en hel del att fundera på och kolla upp innan man byter till en starkare motor.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej snigeln,
har kollat runt lite vad som kan göras. Motorer finns hos Solstads bildemont i Västervik (2,5 TD )och en finns i Falkenberg hos Valters Bilskrot. Har också läst på citroenakuten.se om detta och på fråga i deras forum så skall det vara samma drivlina i Citroen CX Diesel
Skall söka vidare via lagabasen.se om motorer.
Vad som gäller att montera turbo så skall inte bilprovningen ha något att invända då det är en lätt lastbil. Lämpligt kanske att se till att bromsar styrning mm är utan anmärkning vid varje besiktning.
Återkommer framledes med mera om detta. Skall försöka ta reda på exakt vilka årsmodeller som passar om man kan ha en nyare ( 90tals kanske 2,8 TD) motor om man också byter resten av drivlinan. Det finns ju ett antal skrotade nyare bilar.
hälsn Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej Jägaren,
det företag du syftar på är säkert GIK turboteknik som säljer kits för konvertering. Har mejlat med dom och fått information och pris c:a 15000,- Det stora problemet med att montera en turbo på en icke turbomotor är enligt citroens folk -(alla motorer i Fiat Ducato-Peugeot J5 samt Citroen c25 har samma dieselmotorer)-farligt då en motor avsedd för turbomatning har massor med modifieringar som t.ex extra oljekylning av kolvarnas undersida förstärkningar och uttag för oljeledning till turbon etc. Tveksamt om detta är lämpligt då motorn stundtals får jobba hårt över tre ton att dra och jag tror inte jag ens kommer att fundera vidare på denna lösning. Söker istället efter en riktig turbomotor och gör dom ev modifieringar som kan komma att krävas.
Hälsningar Bror Axelson
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Te. Motorfabrikat.

Hävdar med en dåres envishet att motorerna är olika i Fiat ducato TD och
Citren C25/Peugot J5. 82 - 93.
1,9L Peugot/Citroen heterXUD9,
2,5L 82 - 94 U25/CRD93 motor

FIAT 2.5D 8144.67 och 2.5TD 8144,27

Från 1994 2.8TD 8140.43.och 2.8 JTD 8140.43S

Jägarn :wink:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Angående motorer.
Kan inget om Fiat och deras motorer-utöver vad som stod på Citrroenforumet- men vill byta motor från min sugmotor till en med turbo, I mitt fall blir det en Citroen 2,5 TD från en lastbil.
Med den får jag också en komplett servostyrning.
Nu är det bara arbetet kvar utöver renovering av den fuktskadade bodelen.
Alltid lär man sig något eller hur?:confused:
hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Har kollat lite om denna motor. Ägaren finns i Västervik och säger sig ha kört bilen som sedermera hamnade på återvinningen. Visste inget om miltal.
Verkar vara ett renoveringsobjekt och då är det dags att stanna upp. Det kan bli dyrt beroende på motorns skick - slitage hur- den förvarats etc + turbons skick liksom växellådans. Bör nog sitta i en bil så att man har chans att kolla skick och gång
mvh Bror
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
ETT KOMPLETT MOTORPAKET FÖR 5000 KR ÄR INTE HELT FEL,VÄXELÅDAN (LAGREN) ÄR EN SVAG LÄNK PÅ ÄLDRE DUCATO I HUSBILAR 1993 O ÄLDRE OCH DET BÖRJAR BLI SVÅRT ATT HITTA BEGAGNAT OCH 2,5TD MOTOR TAR INTE SLUT I FÖRSTA TAGET.I FINLAND VAR JAG BOR BEGÄR DOM FÖR EN BEG VÄXELLÅDA 700-1000 € DÅ EFTERFRÅGAN ÄR STÖRRE ÄN TILLGÅNGEN.MAN SKALL FYLLA PÅ 0,5 L EXTRA OLJA I VÄXELLÅDAN PÅ JUST DENNA MODELL.:santa1:
 
Toppen