• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorbromsning

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Hej...

Jag har förstått av diverse artiklar på detta eminenta forum att våra växellådor inte mår bra av att segdra på växlarna, vilket då eliminerar vissa delar av s.k "eco-driving" där man b.l.a hoppar över växlar vid acceleration.

Men hur är det med att motorbromsa?
Sliter det onödigt på växellådan?

Vi som fick lära oss köra bil med förgasarmotorer, lärde oss att frikoppla och ha bromsberedskap inför en korsning.
Nuförtiden ska dom istället motorbromsa sig in i korsningen och ha bromsberedskap.

/Åke

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Motorbromsning

Hej kan aldrig tro att de skulle slita något pg av motorbroms mest pg av nästan allt i vridmoment är borta vid motorbromsning sen har vi ju den andra aspekten med ecokörning och motorbroms är att de vi tjänar på att köra så brukar istället gå till att laga oanvända omotionerade bromsar;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Motorbromsning

När det gäller motorbromsning så för du ju inte samma effekt som vi accleration för att när du skall iväg så har du ju en motor på över 100 hk och en massa vridmoment som skall iväg och när du motorbromsar så är det ju "bara" rullmotståndet/luftmotståndet samt hur höga varvtal du har på motorn som påverkar lådan .

Har du dessutom X-antal varv på motorn så stängs strömmatningen till spridarna så att du inte matar fram något bränsle alls har du färddator så ser du detta när du har visning för momentan förbrukning .

När jag tog körkort 1981 så var det motorbroms in till korsningen som gällde under utbildningen och uppkörningen .

Senast ändrad:
Toppen