• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorbroms

F

F.d. 2549

Guest
Hej alla glada motorvarvsentusiaster – och även andra.

Min fråga ang. motorbroms i ”Ett möte i skogen” kommer här.

Första gången jag upplevde att bilen motorbromsade med extra stor kraft var i en häftig nedförsbacke dit AndersW hade lockat mig. Vid 3500 varv i tvåans växel var det något som hindrade motorn att varva ytterligare. Med andra ord behövde jag inte använda fotbromsen för att hålla en moderat fart på den slingrande nedfarten. Att sedan verktyget satt med fötterna hårt ansatta i durken och med händerna vitnande i krampaktig anspänning, det är en helt annan sak som egentligen inte berör detta ämne.
Fiat rekommenderar att motorvarvet inte skall överskrida 3500 varv, vilket bör innebära att det inte bör vara skadligt för motorn att få bromsa under detta varvtal. Den som vet eller tror sig veta vad som händer i motor/växellåda när denna superbroms slår till, den får gärna skriva några rader. Synpunkter på eventuella nackdelar med mitt motorbromsförfarande är även de välkomna.

Hälsningar från farbror Claes.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen