• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorbatteri defekt ?

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har ett motorbatteri på 95 Ah och har monterat en digital voltmeter vid förar platsen
så jag har full koll på batterispänningen !
Om den visar 12.5 V och jag vrider på tändningsnyckeln då sjunker spänningen till 11.7 V en stund och stiger
sedan till 11.9 V ! Motorn startar utan problem ! Lånade en batteritest som visade batteri felfritt (700A enl. skylt och test 650 A)
Kan detta verkligen vara normalt ?

Jojje
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har ett motorbatteri på 95 Ah och har monterat en digital voltmeter vid förar platsen
så jag har full koll på batterispänningen !
Om den visar 12.5 V och jag vrider på tändningsnyckeln då sjunker spänningen till 11.7 V en stund och stiger
sedan till 11.9 V ! Motorn startar utan problem ! Lånade en batteritest som visade batteri felfritt (700A enl. skylt och test 650 A)
Kan detta verkligen vara normalt ?

Jojje
Har du mätt direkt på batteriet med en multimeter. Då kommer du antagligen få högre värden än med din mätare. Att det sjunker är helt normalt precis som Tony skriver.
Det blir en del last när du vrider på nyckeln.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Håller med om att du nog inte behöver lösa ett problem som inte finns. Min gamla folkvagn tar mer än 25 A med tändningen till, vilket är vad Victronladdaren ger, och då sjunker spänningen sakta. Vad jag förstår tar nyare bilar ofta ännu mer.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Ja jag har mätt direkt på batteriet,så voltmetern visar samma !
Ett fulladdat batteri skall ligga på 12.7 V,batteriet är ett år gammalt !
Förra året i Karlstad startade inte bilen efter 2 dygn !?

Jojje
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
"Skall" är ju ett ord som man kan ändra betydelsen på när det gäller ett batteri. :)
Mitt ligger på 12V eller under när bilen stått en vecka. Bilen startar ändå.
Inte bra med 12V men det har fungerat i flera år.
Hade du problem förra året men inte nu? Då glömde du kanske något på i bilen typ inre belysningen.
Är du orolig så byter du batteriet och ställer det gamla på laddning men som jag ser det
så har du 650hästar av 700hästar kvar så hälsan på ditt batteri är ju helt OK.
Jag har nog inte mer en hälften av hälsan kvar i mitt gamla batteri men det fungerar.
Motorn startar på andra varvet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja jag har mätt direkt på batteriet,så voltmetern visar samma !
Ett fulladdat batteri skall ligga på 12.7 V,batteriet är ett år gammalt !
Förra året i Karlstad startade inte bilen efter 2 dygn !?

Jojje
Införskaffa en tångampermeter. Då kan du se strömförbrukningen.
Finns flera fabrikat.

 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Denna har jag. Lite flera saker att mäta med den men inget måste.
Det blev bara denna pga att alla andra var slut i stan. :)

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja jag har mätt direkt på batteriet,så voltmetern visar samma !
Ett fulladdat batteri skall ligga på 12.7 V,batteriet är ett år gammalt !
Förra året i Karlstad startade inte bilen efter 2 dygn !?

Jojje

Ifall du inte har laddning av startbatteriet via ebl eller solpaneler så testa att ladda upp det med en extern laddare i minst 12h.
Gör ett test sen med en batteritestare och kolla skicket.
Ett startbatteri blir i princip aldrig 100% laddat i en bil/husbil från enbart körning.

Ditt startbatteri kan ha tagit allvarlig skada ifall det stått en längre tid djupurladdat= din bil startade inte tidigare.
Försök att inte belasta batteriet vid camping m.m. med stereo mobilladdning m.m.
Försök få till en laddning av startbatteriet via ebl eller solpaneler i framtiden, man kan inte ladda ett blybatteri för mycket, bara för litet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag en batterimonitor BM1 monterad direkt på startbatteriet. Den mäter bl.a. spänningen vid motorstarten, "Cranking voltage".
Batterispänningen var vid denna start nere i 10,77 V vilket är ett bra värde. Batteriet är ca 1 år gammalt.
Ett universalinstrument har ibland svårt att mäta rätt vid så snabba förlopp som en motorstart innebär.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220626-174021_Battery Monitor.jpg
    Screenshot_20220626-174021_Battery Monitor.jpg
    269,2 KB · Visningar: 2

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Jodå tångamperemeter har jag och det är ingen läckström precis 0.5 A !?
I Karlstad använde jag radion och den (Pioneer navigator) verkar vara en stor strömförbrukare även i standby läge !?
Tidigare bilar har varit problemfria !
Har solceller (130W) som även laddar motorbatteriet via EBL !
Har laddat det fullt med Ctec laddare på 7 A !
Drar en slutsats att batteriet är ok,man har ju ingen koll på spänningen normalt ?
Nu ligger det ganska stabilt på 12.4 - 12.5 V !

Jojje
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett batteri kan vara ganska så slitet men bilen startar ändå, kommer det däremot en köldknäpp så kan resultatet bli ett helt annat. Så länge du inte märker att startmotorns kraft mattas av när den gått en stund så bör det inte vara något problem. Tyvärr så brukar det väl vara så att man upptäcker ett dåligt startbatteri för sent.
 
Toppen