• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor?

F

F.d. 58560

Guest
Hej!

Har varit och tittat på husbilar och blev lite sugen på en med Fiat Ducato bildel och motor 2,3 liters Common-rail Multi-Jet 131 Hk. Årsmodellen är 2008.
Vad har ni erfarna husbilsägare att säga om denna motor, är det något att ha eller ska det vara fler hästar? Bodelen som den skall orka är 7m och har en total vikt på 4000Kg. Vore roligt med lite synpunkter, dock vill jag inte veta vad ni tycker om FIAT som bil, smaken är som baken, delad.

Hälsningar Kerstin

S

suneAl

Guest
Sv: Motor?

Hej!

Har varit och tittat på husbilar och blev lite sugen på en med Fiat Ducato bildel och motor 2,3 liters Common-rail Multi-Jet 131 Hk. Årsmodellen är 2008.
Vad har ni erfarna husbilsägare att säga om denna motor, är det något att ha eller ska det vara fler hästar? Bodelen som den skall orka är 7m och har en total vikt på 4000Kg. Vore roligt med lite synpunkter, dock vill jag inte veta vad ni tycker om FIAT som bil, smaken är som baken, delad.

Hälsningar Kerstin

Hej Kerstin & Dennis

Ett mycket bra val!

IVECO Comman Rail Motorer är enligt min erfarehet det absolut bästa, sedan får andra tycka vad de vill. Vad jag har hört och vet är ALDRIG några motorproblem.

Skillnaden 2,3l & 3,0l är givetvis effekten i första hand, 2,3l har kamrem & 3,0l har kamkedja. Är växellådan 6-växlad eller 5-växlad ?

Häls 571

:mcride:

F

F.d. 58560

Guest

Hej 571!

Tack för ditt svar. Jag måste erkänna att jag inte vet om den är 5 eller 6 växlad. Beroende på detta, vad skulle skillnaden då vara?

Hälsningar Kerstin

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Vi kjørte en liten tur i dag. Fra hjemme i norge til charlottenberg, shopping, tilbake til sønnens fotballkamp i kongsvinger og hjem. Tanket fullt før turen og full tank vel hjemme, forbruk 0,87 l/10km. Bilens vekt var 3480 kg. Kjørte strikt etter fartsgrensen med gps måling og konsekvent med tempomat. Herlig bil å kjøre!

Bilen: Fiat Ducato 2,3 multijet lav og bred, 2008 modell og rullet ca 2200 perfekte mil . :)

(en 2007 og nyere modell 2,3 multijet har alle 6 trinns gearkasse)

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag hänger på tråden! Jag är väldigt nöjd med min 2.2 liters motor som passar i den mindre bilen. Det skrivs väldigt lite om denna motor som tydligen är en Fordmotor gjord i samarbete med PSA gruppen. En fördel är kamkedjan som inte behöver bytas.

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Hej!

Hälsningar Kerstin
Jag rekommenderar helt klart Iveco-motorn på 157Hk på 3.0liter samt med kjedja i stället för kamrem. Den motorn spelar i en helt annan division samt drar 2-3dl mindre bränsle. Observera dock att den är 50 kg tyngre.

F

F.d. 58560

Guest

Hej alla!

Jag anade att jag skulle bli ännu mera snurrig....vad skall jag välja????
Jag vill ha en bra motor som orkar lite och som inte segar ihop redan i Kasselbackarna. Vi är inga fartdårar, utan håller oss kring 90-100 på större vägar. Vad jag förstår är det inte många i den här klubben som vet något om motorer och hur de beter sig, men jag tackar för de svar jag fått.

Hälsningar
Kerstin ( som inte bara är intresserad av gardin tyger) :D

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Uppfattningarna om motorer skiljer sig väldigt mycket så det blir inte lätt för dig Kerstin att bilda dig en uppfattning.

Jag förstår inte hur Chris och Benny kan köra sin 3.0 på 0.6 liter per mil. Vår 2.3 drog 0.9 liter och ska en 3.0 gå 2-3 dl billigare så är det jätterbra.

För vår del var det aldrig några problem med att hålla 100 km uppför ex. Kassel-backarna eller Hallandsåsen.

I en test jag läste för några år sedan bedömdes 2.3 som den mest prisvärda motorn, tillräckligt stark och bäst bränsleekonomi.

Håkan

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej!

Hälsningar Kerstin

Nu tycker jag så här att om ni verkligen gillar bilen fast den har 130hk-motorn så tycker jag ni ska slå till. Det finns massor med bilar i den storleken och vikt som har den motorn. Sen kan man tycka att det skulle varit bättre med 3,0 motorn men det blir inte intressant eftersom den bil ni tittat på och förmodligen gillar har 130hk. Det är alltid så mycket som spelar in.
Om det nu skulle vara så att ni vill ha mera kraft så går det alltid att montera en dieselbox.
Gillar ni bilen så köp den och åk ett tag och ta sedan ställning till effekten. Tror säkert ni blir nöjda.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det enklaste är att provköra de olika motorerna och bilda sig en uppfattning själv. Fråga inte försäljarna vilken motor som är bäst. Han vill sälja den bil som gagnar honom mest.

F

F.d. 58601

Guest

Hej.
Vår 3.0 automat med 6 växlar drar i snitt 0,9 menn varit nära 0,8 på längre resor.

Mvh
Leif

F

F.d. 55370

Guest

Hej!

Hälsningar Kerstin
Hallå
Honda här.
Gör som jag prova bilen å testa motorn uppför å nerför eller vicket håll ni vill e det så att ni tycker motorn e slö titta på en annan bil (jag tror det klarar sig bråttom finns inte som vokabulär med husbil) ha det gött PS FCB Challengers Dam vann över Warbergs ic idag DS

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att med 2,3l motorn så är det oftast ett COC-chassie som är begränsat till 3500kg´s totalvikt????

Anders

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej vi har nu en 130hk 2,3 och är mycket nöjd med den, har tidigare haft både 2,0JTD o 2,8JTD och vill påstå att 2,3JTD är betydligt rappare än 2,8JTD som satt i den gamla karossen.Nu har jag inte ägt nån 3 liters så jag kan uttala mig om den men de flesta
Fiat baserade husbilar säljs idag med 2,3 litersmotorn och ingen klagar att den skulle vara för liten.Om du har två exakt lika bilar att välja på då är det klar att man tar den med större motor den har ju kamkedja som man slipper den kostnaden i framtiden.
Om bilen ni tittat på annars är vad ni söker så köp den , motorn räcker till!

Tom

Senast ändrad:
Toppen