• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Motor

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Jag har köps en husbil vars motor är optimerad,har varit kontakt med företaget som gjort detta för att få veta mer vad som är gjort.Killen på firman varnade mig för att tanka på Preem eller Okq8 då jag skulle få felmedelande att partikel var igensatt.Är det någon som har samma erfarenhet av detta?
 

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
Jag har köps en husbil vars motor är optimerad,har varit kontakt med företaget som gjort detta för att få veta mer vad som är gjort.Killen på firman varnade mig för att tanka på Preem eller Okq8 då jag skulle få felmedelande att partikel var igensatt.Är det någon som har samma erfarenhet av detta?
Förut var det så att det skummade mycket på OKQ8 och bilarna som jag hade tog mer diesel
Mvh Lasse
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Mitt förslag är att INTE använda dessa trim/optimerings satser.
Dessa ger negativ inverkan på miljön, skadar övriga komponenter i drivlinan på grund av för hög last!
Bilen är från början certifierad samt utprovad med originalmjukvara som uppfyller krav på livslängd samt miljö, använd denna eller byt bil!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Killen på firman varnade mig för att tanka på Preem eller Okq8 då jag skulle få felmedelande att partikel var igensatt.
Jag "calling BS" om detta.
All diesel på Svenska, eller för den delen den europeiska marknaden, håller specifikationen EN590.
Om denna firma säger att det blir ett felmeddekande angående partikelfiltret är det för att det verkligen är ett fel, orsakat av deras trimning.

Spekulation:
Sannolikt beror felmedelande att dom inte hittat tabellerna i styrenhetens programvara som övervakar avgasmotrycket, och justerat dessa.
Med högre effekt/vrid ökar avgasflödet och därmed mottrycket.
Om man "inte informerar" avgasmotryckets övervakningsberäkningar om det nya "normala" (trimmet) larmar dom.

Det kan också vara så illa att deras trim skapar så mycket sot att filtret verkligen sätts igen!!!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Jag har köps en husbil vars motor är optimerad,har varit kontakt med företaget som gjort detta för att få veta mer vad som är gjort.Killen på firman varnade mig för att tanka på Preem eller Okq8 då jag skulle få felmedelande att partikel var igensatt.Är det någon som har samma erfarenhet av detta?
Vad är detta för firma ?
Arne
 
Toppen