• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor som passar Peugeot J5

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Hej, vi har en Peugeot J5 Solifer 5500 från 1989 med bensinmotor XN1T (170B).

Vi är nu på jakt efter en ny motor och växellåda, finns det några motorer och växellådor som passar och "bara är att lyfta över"?

Har förstått att Peugeot, Fiat och Citroen var i princip samma under de åren, skulle tex en motor från en Fiat Ducato i samma årsmodell passa utan några större ingrepp?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar, Daniel, Rebecka och husbilen Lady Zeppelin
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tror att det är likadana från -88 fram i vart fall -90 men kom med insprutning i en starkare version vilket år vet jag inte. Den motor jag har är på 85HK, det är väl extraktorgrenrör, annan bestyckning i förgasaren som ger lite extra HK. Men i grunden verkar vara likadana motorer,
2,0 L motorer. Har efter råd från JANCRO, sportluftfilter vilket gav lite mer ork.
Kanske lättare att hitta motor ute i Europa?
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns ju stora och lilla chassiet där skiljer det i bromsar hjul osv det lilla chassiet har nog uteslutande 2 l bensinmotor eller citroen 2,5l utan turbo möjligen 1,9turbo fiatmotor. De är ganska likvärdiga när det gäller effekten. Det som är positivt med dieslarna är ju den mindre bränsleförbrukningen och sen kan man ju alltid skruva upp dom lite. Misstänker att dieslarna egentligen är starkare men franska skattebestämmelser gjorde att de reglerades ner så en uppställning gör en del. Bensinarna å andra sidan behöver ju en del dyra bitar och det ger direkt utslag i förbrukningen.
Minsta problemet är ju att byta rakt av till den motor som är avsedd för bilen. Men kan vara svår att hitta samma motor fanns i personbilar från samma tidsålder peugeot 504t,ex.
Sen måste man nog fundera på vad som är bäst renovering eller byte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.600
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, du har redan fått bra svar men jag skarvar i lite. Modellen på chassit är lika från -82 till -94 men de första åren så var bensinmotorn bara på 1.8L och finns troligen inte ens att få tag i av misstag. Det är sällan bensinmotor i nyare bilar än ca. -90 men finns några få även i nyare bilar än -95 med insprutning men den skall man nog låta bli.
Som nämnts så är det samma bensinmotor i alla oavsett vad det står för fabrikat i grillen. En 2L peugeotmotor som satt i massor med personbilar hos Peugeot. Om man skulle hitta en sådan motor så är det mycket som måste bytas, för i personbilarna så satt motorn rakt upp och i Ducato'n så lutar den rätt kraftigt med annan ventilkåpa, grenrör, insugningsrör, oljetråg, oljepump m.m. p.g.av lutningen.
Det är ju också olika innehåll som kompression, kamaxel m.m. så det blir nog inte så lyckat.
I husbilarna så finns det ju två motorstyrkor ca. 75 eller 85 beroende på stora eller lilla chassit.
I motorerna så skiljer grenrör, kompression, kamaxel och förgasarbestyckning bara, men växellådorna kan ev. ha lite olika utväxling för stora chassit hade för det mesta större hjul.
Sen gäller det ju att hitta något som är bättre än det man redan har.
Det bör ju komma från en bil som skrotats p.g.av fukt eller krock och som för övrigt varit helt ok. efter trettio år.
Motorn går att renovera till rätt rimligt pris, för den har lösa foder så man behöver inte bearbeta blocket "bara" köpa delar som är relativt billiga nere i Europa naturligtvis, i Sverige är prispålägget starkt i överkant som vanligt. Sedan är det lådan, den går också att renovera men mycket jobb med båda bitarna och det kanske inte bör vara första gången man slaktar motor och växellåda om det skall bli bra.

Sedan begagnat. Finns på skroten ibland tyvärr också det rätt dyrt för en gammal motor och låda som man inte vet mycket om förrän den sitter på plats och provkörs.
Det finns en stor skrot i Holland som har en avdelning bara för "husbilar" som kan ha delar av intresse.

Det har funnits renoverade motorer och lådor på eBay bl.a. men jag hittade inga för några månader sedan när jag letade, men finns helt säker om man letar rejält.

Oooo så finns ju Sverige, jag vet inte om det är rätt nytt, men nu dyker det faktiskt upp både renoverade motorer och växellådor på minst en svensk firma (renoveringen kan ju ha skett någon annan stans ev.). Men behov och intresse finns troligen för annars skulle ju inte delarna finnas.
Priset ligger åter i den klassen att man nog måste satsa helhjärtat på bilen... Men varför inte kanske. Det räcker med ståltråd, lite sladdar, mätinstrument och silvertejp för att lösa de flesta problem som kan dyka upp för att kunna fortsätta resan och komma hem med de här äldre bilarna utan överdriven elektronik.
Samma dyker upp om man söker på Fiat eller Peugeot m.m.

Renoverad drivl2.JPG
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Renoverad drivl1.JPG

Liiite dyrt kanske :msn_tongue:, men en "ny", gammal bil bara ökar i värde, och det börjar synas även på husbilsmarknaden faktiskt. Är bilen bra och eller renoverad för övrigt så kan man nog få tillbaka pengarna vid försäljning till rätt köpare.

Skriv och fråga om funderingar så kan vi säkert komma upp med fler idéer åt dig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Alltså wow vilka bra svar man kan få här!

Vårt problem är att motorn tar in olja till två stift, har diverse missljud för sig, bland annat ett kraftigt tickande/rasslande vid gaspådrag. Växellådan skorrar vid växling till tvåan (synkring?) Samt visslar/viner lite lätt vid "högre hastigheter".

Jag tänker då att det finns lite olika alternativ:

1. Plocka ner och renovera befintlig motor och låda, vad kan det kosta?

2. Försöka hitta fräsch motor och växellåda begagnat, i Sverige eller Europa, kanske kostar 25-35 000 med arbete?

3. Försöka hitta en reservdelshusbil för ca 20 000 att plocka motor och låda från, fördelen är ju då att det kanske finns lite annat smått och gott man kan plocka från den. Nackdelen är att det kan bli att köpa grisen i säcken.

4. Köpa renoverad motor och växellåda i nyskick för 50-60-70 000, vad kan det sluta på?

Vad tror ni är smartast? Både för plånboken idag och för framtiden. Finns det några andra alternativ?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, om jag förstår det rätt så är husbilen i bra skick och att ni ändå funderar på att fixa till det som behövs. Klart att det kostar pengar och även arbete är en stor del. Jag tycker det är svårt att råda i detta, älskar man sin bil så gör man. Men om det går ihop med vad som är smartast för plånboken vet jag inte. Om man skall vara försiktig med pengar så ska man väl inte ha bil alls, men livet vore väldigt tråkigt då.
Det är ett beslut som jag tycker är väldigt personligt efter de förutsättningar man har.
Tycker att dessa gamla bilar har personlighet, och ändå möjliga att reparera själv. Prestandan är väl inte något att skryta med, så det finns många andra husbilar med bättre kraft i motorn.
Man ska väl inte ha för bråttom med att ta beslut, det kan ju komma en bra lösning rätt var det är.
 

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Nej det är klart att billigast vore att köpa en annan fullt fungerande husbil, men det är just den här modellen med bodel från Solifer som vi blivit förälskade i, som du säger har den ju en personlighet som nyare inte har.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Svårt att hitta rätt bil, den ni har är väl utrustad med alde pannan?
Säkert bra isolering för kalla årstiden, en nyare bil med liknande utrustning är ju inte heller billigt.
Jag åker runt i en Nordic som är rustad för riktiga vintrar. En 90a med snart 29000 mil på mätaren.
Har svårt att tänka mig att byta bort den, ok får hålla mig runt 85 på vägarna. Men jag har inte så bråttom, finns mycket att kika på längs vägen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
JANKRO laget for noen år siden en meget god gjennomgang av renovering av en slik veksellåda. Bensinmotoren er relativt grei å renovere.
Kostnaden for dette er veldig variabel, spesielt om en ikke sjopper litt rundt for å finne delene. En begangnad motor vet en ikke stort om tilstanden på, og om jeg husker rett så er det lite en trenger å flytte over selv om en får fatt på en personbil motor, gjorde dette på en husbil jeg hadde for mange år siden. Når denne motoren gikk heden i Paris et par år etter fikk vi byttet til en varebil motor og kostnaden fra vekstedet for motor og bytte var lavere enn for jobben med bytte i Norge.
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Hej, vi har en Peugeot J5 Solifer 5500 från 1989 med bensinmotor XN1T (170B).

Vi är nu på jakt efter en ny motor och växellåda, finns det några motorer och växellådor som passar och "bara är att lyfta över"?

Har förstått att Peugeot, Fiat och Citroen var i princip samma under de åren, skulle tex en motor från en Fiat Ducato i samma årsmodell passa utan några större ingrepp?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar, Daniel, Rebecka och husbilen Lady Zeppelin
Har du hittat någon motor??
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Testa att ljudisolera på undersidan av motorhuven.
Lite klippande och en aningen mindre ljud från motorn.
Vi är flera som har gjort så i HBK.

Annars hör det till med en massa olika ljud när man kör med de gamla bilarna.

 
Toppen