• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor m.m.

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Hej

Håller på att titta på husbilar på nätet, undrar om någon har koll på fiat:s motorer t.ex. 1,9 2,0 2,5 2,8 m.fl.
Vilka motorer som finns på vilka årsmodeller?
Om de finns både med och utan turbo?
Verkar som de mindre motorerna är törstigare än de större? Erfarenheter?
Läste också något om växellådor som går sönder på vissa årsmodeller tror det va 5 drev. Någon som vet?
Finns det andra "generalfel" på vissa modeller?????

Sv: Motor m.m.

Hej.

Vi köpte en -98 som vi hämtade i mars som har en 2,5 l turbodiesel på 115 hk.
97:ans motor är också 2,5 l men ska visst vara utan turbo.
Läst någonstans att -99 ska ha 2,8 l motor. Är inte helt hundra att detta stämmer men har läst det som sagt.
Hyrde en -01 för några år sedan innan vi nu köpt egen, den motorn var på 1,9 l och, tror jag, 75-80 hk.
Läst någonstans om växellådan också att man bör inte köra på 5:an under 80 och i långa uppförsbackar utan växla ner till 4:an.
Har ingen egen erfarenhet om förbr än då vi inte gjort någon längre körning än.

Tjing
Thomas Andersson

Overgangen 2,5 til 2,8 TDI var i 99 hvor begge motorene ble brukt. 2,0 var normalt en bensinmotor som ble brukt på 80 tallet. 1,9 var en Ritmo diesel som var svært tørst uten krefter. Overgangen sugediesel til TD kom ca 97. Dagens modeller har 2,3 eller 3,0 motorer. Perioden 02 til 05 var 2,2 og 2,8 JTD tiden med starten på Common Rail fra Fiat.

5. giret ble bygget utenpå girkassen og var avhengig av ett turtall på motoren for å få smøring. I 04 kom de første bilene med annen utveksling på 5. de orginale trengte 80+ på 5. mens de korte tåler 70+ og har normalt i husbiler ett litt lavere forbruk enn med orginal giret.

Det stämmer inte helt med Fiat motorer mellan 02-05.

Jag hade en 04 med 2.3 l motor, det gick då att välja på 2.0, 2.3 och 2.8 l motorer. Jag upplevde 2.3l som tillräckligt stark men ändå bränsleeffektiv.

Håkan

Hej Thunder 69.Du undrar om "generalfel på FIAT".Lite om FIAT:s kvalite finns att läsa om under följande rubriker:

Dålig reklam för FIAT.
FIat sållet.
Sållet en dyrköpt erfarenhet.
Fastfrusen kamrem.
FIAT återkallar 2007:or.
Recalls.
Fel på FIAT.
Sista resan för säsongen.
FIAT garanti.
Bara för att nämna några rubriker.FIAT är ett italiensk fordon.Kvaliten är italiensk och du måste själv
väga för och nackdelar vid köp av husbil.Har du tur kan det bli ett bra köp har du otur kan det bli ett dåligt.

Köp för f-n en annan bil.
Håller med Montreal till 600 %

Lennart.

P.s. Måndagsex. finns överallt.

Har bara bett att få synpunkter i från er. Att inte alla gillar alla sorts bilar är väl rätt naturligt, men tycker nog det resonemanget hör hemma någon annan stans än på denna tråd.
MVH
P-O

Hej köp ingen husbil med en liten motor helst 2,8 med turbo eller större om det gäller
Fiat du kommer bara att ångra dig om du har en för liten motor.
Men som alltid när man köper bilar så måste man provköra och kolla ordentligt innan
köp.
MVH Sören

Hej Montreal.

1. Att påstå att jag är hatisk mot FIAT är ett grundlöst påstående, hat finns ej i min sinnesvärld.
2. Din undran över vad FIAT gjort mej för något så är svaret ingenting och kan förmodlingen inte heller och jag tror inte dom vill heller.
3. Thunder vill veta om som han uttrycker det finns några "generalfel" på FIAT och snäll och hjälpsam som jag är så ger jag honom tips om vart han kan söka. Om du läser dom ställen som jag har rekommenderat honom att läsa så finner du att det står också lite positiva saker om FIAT.
4. Vad jag försöker att göra är att fästa medlemmarnas uppmärksamhet på fel och brister på FIAT som kan bli kostbara i framtiden om man inte är uppmärksam.Alltså ren konsumentupplysning.
Naturligtsvis kan jag förstå om du m.fl. blir frustrerade, men ni som är "lyckliga" ägare till en felfri FIAT ha också förståelse och medkänsla för dom som drabbas av onödiga kostnader och obehag.
5. Jag har också en FIAT (vi hade inte råd med något annat) den är i stort sätt felfri och har så varit hela tiden och om vi kör försiktigt och är rädda om den så ser vi fram emot en härlig och underbar framtid med många och långa resor i våran husbil.
6. Slutligen jag är inte hatisk eller negativ eller pessimist men jag kommer även framledes att kritiskt granska och fästa er uppmärksammhet på saker såsom FIAT t.e.x.Väl mött i Kristinehamn och på vägarna i sommar.

Hej.

2,5 l som vi har med 115 hk tycker jag är fullt tillräcklig. Bra acceleration.
1,9 l som vi hyrde 1 vecka 2005 var väl slö.

Tjing
Thomas Andersson

Hej thuner69, för att få lite balans i FIAT-diskusionen kan jag bara lämna följande rapport. Köpte en 2,3 JTD -08 på 130 hk, körde nästan 800 mil samma år. Inga problem med chassit, bilen är lättkörd, tillräckligt snabb för att hänga med i trafikrytmen. FIAT´s service (läs återförsäljare) har hjälpt med uppgradering av alla "recal" utan kostnad, trots att bilen är en s.k. importbil. Verkstaden gjorde ett snabbt jobb, jag bad om en spec. på utfört arbete och som jag skrev i en annan "tråd" kostade det nästan 10 lök. Då ingick den omtalade "solletkåpan". So far so good. Den som lever får se.
Leffe

Jag vill bara lägga in ett varningend ord angående trimboxar.
Köp den motor du vill ha, det är ingen långsiktig lösning att trimma en "för liten" motor.

Det man kan komma undan med på en personbil;
öka effekten ca 20% och vridmomentet ännu mer, är mycket riskabelt för en husbilsmotor.
En husbil ligger under långa tider och utnyttjar kanske 4 gånger så högt vridmoment/effekt ur motorn som en personbil
Detta skapar mycket värme och höga belstningar som motorn helt säkert inte är konstruerad för.

Nästa fråga är, vad tycker koppling och växellåda om denna momentökning....?:(

//

Har haft 4 Fiat och kör nu en Ford Transit 07. Har haft följande problem/fel

Fiat
  • bränslemätare hoppar/visar fel, på två bilarna (verkar var mycket vanligt)
  • bakhjulslager otillräckligt smort gav lagerhaveri, på en bil
  • solenoiden trasig, på en bil (byttes på garanti)
  • kabelstift som ej var riktigt fastsatt på immobiliser bilen gick ej att starta, på en bil
Ford Transit
  • Givare på gaspedal slutade fungera

Hej tunder 69. ett tips vid val av husbil. Eftersom ni bor i Falköping, ta ett snack med grabbarna på Bergrens bilservice i Floby, dom är proffs. Mvh Egon.

Tillbaka
Toppen