• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor går hårt

F

F.d. 58815

Guest
Hej

Vi har hämtat ut husbilen från verkstaden efter ett kamremsbyte, men jag tycker motorn går lite hårt. Är det vanligt ? Blir det bättre när dom nya grejerna får slita in sig lite ?

Kjelle

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Motor går hårt

Det ska inte bli någon skillnad mot före bytet. Kan remmen ha kommit ett kugg fel. Brukar märkas på att motorn blir orkeslös.
bosse b

F

F.d. 50012

Guest

Du kan ha fått fel kamrem det hände mig Fiat 90-91 kan var knepiga att få rätt rem till. Min gick väldigt hårt när jag bytt rem i Italien och när jag kom till Danmark så hoppade den ett kugg, fick byta igen på en verkstad som visste vad dom höll på med. Dom kollade motornr. och tog fram rätt rem sedan gick den tyst och fint.

F

F.d. 58815

Guest

Hej igen

Tänkte att jag skulle skriva vad det var för fel.
Motorfästet som vattenpumpen sitter i blev ditsatt fel . Borde ha sett det för det var ett hål "över". Motorn satt alltså snett så bakre motorfästet låg mot ramen.
Jag ringde verkstaden och dom stod för kostnaderna.
Kjelle

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan och tack, för den förklaringen :).

Det är tyvärr allt för ofta som lite underliga fel som inte löses de första dagarna bara rinner ut i sanden.
Och långt senare när en liknande fråga dyker upp så kommer man på att det blev aldrig något avslut förra gången, så förslagen blir åter igen bara gissningar.

Så tack. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 30146

Guest

Hej igen

Tänkte att jag skulle skriva vad det var för fel.
Motorfästet som vattenpumpen sitter i blev ditsatt fel . Borde ha sett det för det var ett hål "över". Motorn satt alltså snett så bakre motorfästet låg mot ramen.
Jag ringde verkstaden och dom stod för kostnaderna.
Kjelle

Man kan ju tycka att "verkstaden" borde ha sett att motorn satt snett efter bytet av vattenpumpen:swoon:
men det var ju bra att de åtgärdade felet.

Toppen