• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor 2,5 TD

F

F.d. 25189

Guest
Fiat Ducatos 2,5 TD är det samma motor som det sitter i Peugeot Boxer och Citroen Jumper ? Är sugen på att stoppa i en 2,5 TD i min husbil som har en 2,5 diesel utan turbo och för att få med alla grejer så tänkte jag köpa en fungerande bil och utbudet är ju större om det är samma motor i dom också :) Har fått höra att det ska passa men vill försäkra mig om det innan man drar på sig en hel bil !
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motor 2,5 TD

Motorerna skiljer lite i utseende men passar i Fiat,Peugeot och Citroen. Tyvärr skiljer det på slangar mm mellan modellerna.
På en modernare motor upp till 94 och även senare modeller har du också servopump så passa på att montera styrservo samtidigt. Intercooler sitter ju också bra.
Har själv en Peugeot j5 och till den gjort iordning en Fiat 2,5 TD som av ren lathet fortfarande står klar i garaget. Se gärna fortsatt renovering under bygga och renovera.
Lycka till
Bror
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Motor 2,5 TD

Tack för svar Bror :) Jag har styrservo redan ;-) Är en 94a jag har och den tänkta donator bilen är en jumper 96a om den nu är nåt att ha ! Man vet aldrig med folk hur ärliga dom är när dom förklarar skicket på grejer !
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motor 2,5 TD

Beror ju lite på total körsträcka på donatorbilen. En diesel har ju förmåga att gå långt om oljebyten mm skötts. 30-40 tusen mil är ju ingen omöjlighet. Kan du provköra bilen så underlättar det ju i bedömningen av skicket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motor 2,5 TD

Tack för svar Bror :) Jag har styrservo redan ;-) Är en 94a jag har och den tänkta donator bilen är en jumper 96a om den nu är nåt att ha ! Man vet aldrig med folk hur ärliga dom är när dom förklarar skicket på grejer !
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, är din -94 är den gamla kantiga karossen, -82 till -94. Eller är det en tidig -94 till -02, (den nyare rundade karossen).
Om du har gamla karossen och donatorbilen är en -96 så har du annan framvagn och annan växellåda.
Jag vet inte, för frågan har varit uppe förr.....Om den nyare motorvarianten från -94/-95 och uppåt passar på den äldre växellådan -82 till -94.

Har du kunnat kolla läget Bror?

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motor 2,5 TD

Det är ganska mycket som skiljer men men en del jobb fullt möjligt att montera. Annan växellåda med växelspaken i instrumentbrädan t:ex plus en del andra saker. Tror att man skifta direkt och sedan bygga om det som skiljer. Mycket jobb blir det dock.
Upp till 1994 är det enkelt att byta motor men att byta motor till modell efter 94 -om man har gamla karossen-går men mycket jobb.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motor 2,5 TD

Tack Bror, jag tänkte lite åt det hållet, att om man kan sätta den nyare motorn (116hk.) direkt på den gamla "rattväxel-växellådan", om bultmönstret, fäste för tryckplatta/koppling och ev. startmotorn är lika, så man inte skulle behöva bråka med växellådsbiten alls, utan bara ta den nyare motorn.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Motor 2,5 TD

Det är en 94a med gamla karossen jag har tyvärr ! Såg att det skiljde en hel del mellan min och 96a :( Vattenpumpen sitter inte på samma sida och det går ju lösa men osäker på hur mycket mer man måste göra och om motorn passar på befintlig växellåda, Ska nog försöka få tag i en 8140.27 motor så det blir mindre bök ! Den motorn verkar sitta i Iveco också ! Någon som vet om det är så ? Ingen här som sitter på en 8140.27 maskin med grenrör och turbo ? Eller har en hel bil stående som ska säljas ?
 
Toppen