• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mota gnagare...

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025
hej, ursäkta mig för detta uttjatade...men jag såg någonstans något om spray eller medel man kan pensla på sladdarna i motorrummet mot möss,nu kan jag inte hitta den artikeln, var det hos lantmännen man kunde köpa dylikt,och vad heter medlet?
tacksam för svar
mvh kai

F

F.d. 58542

Guest
Sv: mota gnagare...

visserligen inte direkt svar på din fråga, med med förra hb för 2 år sen hade jag besök, då köpte jag på järnia en "pipare" som aut ändrar frekvens några gånger i minuten. och förra vintern på samma ställe var det inga som helst problem.

dessutom kan man på sommaren koppla om den så den stör mygg (det har jag däremot inte provat. pris ca 300.

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

LEIF,går den här "piparen" på batteri?,för vi har inget ström i ladan som husbilen står i,samt att vi tar med oss batterierna hem från bilen över vinter´n
mvh. kai

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag har en sådan musskrämmare i husbilen från Jula men det är nog ungefär samma, men den drivs av 230 v.

//Tommy

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Hej
Ja nog är det så att det finns många förslag hur man skall undvika gnagare i våra bilar. Tyvärr finns nog inga 100-procentiga bra lösningar.

Om man utgår från att allt gnagarna biter i så måste också allt begärligt var behandlade så det smakar riktigt illa i munnen på musen. Det betyder att det är enklast att spraya på i alla skrymslen och på material som mössen tycker om att pulverisera.

Troligen går det bra med vilken olja som helst i sprayform eller antignagspray för hamstrar osv i djuraffärer.

Jag har använt Wurst mineralolja i sprayform (verkstadstips ursprungligen) och lovade återkomma hur den fungerat. I två år har den det! men för att vara säker på rätt besked torde åtminstone 5 år vara nödvändigt.

På en träff vann vi en sprayburk med Midlandolja. Den har jag också använt med gott resultat.

Visst kan det bli lite kletigt i motorutrymmet här och där men det tycker jag det är värt. Självklart får man inte spraya olja på vad som helst och det behövs nog inte heller men plast och gummi (elkablar och slangar) sprayas.

Gnagare är ett stort problem och orsakar troligen fler och dyrare skador än "Vägpirater och andra mänskliga marodörer". Finns så vitt jag vet inga försäkringar som täcker gnagdjursskador.

Lycka till med att spraya!
Tore

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

tack så mycket ni,som svarat,TORTOR tex,jag får åka o kolla lite i djuraffärer och den där "würst".. nog med att tyskarna äter mycket korv,men jag tror att nämda produkt återfinns i würth´s sortiment:wideeyed:
tack tack , kai

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag kör med elskrämmare (230v) som jag köpt på Bauhaus.
En som tar ca10m2 i garaget och en som tar 30m2 som sitter vid matbordet.

Inga möss hittills o mina förutsättningar för dessa små kryp i bilen är inte bra. Direkt bakom min carportsvägg mindre än 1m så har min kära granne envisats med att ha sin utekanin. Så den gnagarblandningen är det fler som gillar.

Känner mig nöjd med dessa eftersom jag hittills klarat mig från att få möss i bilen o bilen är uppvärmd hela vintern med minst 10-15gr.

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Visst är det så. Namnet på oljan blev lite fel.
Men bortsett från det så kan det skilja lite på oljors vidhäftning. Mckedjeolja exempelvis. Oljor på sprayburk är ju inget som används som motorolja.

Så här står det på burken:
Wurth Smörjspray
Långtidsverkande smörjspray för rörliga delar som inte utsätts för hög belastning.

Det står dock ingenting av att oljan har en avskräckande funktion på möss men den luktar starkt av något åt bittermandelhållet. Priset var ganska dyrt.

Burken innehåller 150 ml och kostade lite över hundralappen.

Nog sagt i detta ämne!

Ha de bra och spraya på. Kanske det hjälper.
Tore

F

F.d. 13559

Guest

Jag kör med elskrämmare (230v) som jag köpt på Bauhaus.
En som tar ca10m2 i garaget och en som tar 30m2 som sitter vid matbordet.

Inga möss hittills o mina förutsättningar för dessa små kryp i bilen är inte bra. Direkt bakom min carportsvägg mindre än 1m så har min kära granne envisats med att ha sin utekanin. Så den gnagarblandningen är det fler som gillar.

Känner mig nöjd med dessa eftersom jag hittills klarat mig från att få möss i bilen o bilen är uppvärmd hela vintern med minst 10-15gr.

Men, hur mår kaninen? Så vitt jag vet så ska man inte ha "musskrämmare" i närheten av andra gnagare. De har samma typ av hörsel och i värsta fall sitter kaninen där och har tjut i öronen som den inte kan komma undan. Bra att kolla upp tycker jag.

F

F.d. 50069

Guest

Hej på er

Jo, för ett par år sedan hade vi bilen hos en kompis på en f.d. jordbruksfastighet i ett kallföråd.

Läste här på forumet om allehanda knep och knåp för att stänga ute "de små"

Vi plockade två sopsäckar fulla med enris och strödde inne i bilen och runt hjulen.
Vi köpte även ett flertal påsar med vitpeppar och vräkte ut inne i bilen överallt, samt även runt hjulen i enriset!

Vid vårinspektionen så hittade vi trots allt ett mysigt musbo i ett kvarglömt fårskinn i en garderob!
Inget förstört för övrigt, puhh:D!

Fast det positiva var att vi hade gjort vintern dräglig för en lite musfamilj!

Så nu står bilen under ett "Wirehus" på tomten och där kan vi ju göra täta kontroller!

Ha det gott ni alla "musjägare"

T

Teddi

Guest

här kommer mitt svar,,ja har bilen på tomten,, när den ställs av så brukar småfågelmatningen inför höst-vinter komma igång,,

då ser vi ständigt till att de finns solrosfrö-havre på backen,,dom tar med sej detta hela tiden under motorhuven,,så länge de finns mat till fåglarna så får husbilens kabelsystem vara ifred,,

ett tips ja fick från en annan,, sen när våren kommer e de bara att ta en kompressor eller lövblås o blåsa rent,,

detta funkar,,teddi,,

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

I södra Tyskland och Österrike finns ett mårddjur, Marder, som älskar tändkablar, silikonslangar mm. Går in på camping, parkeringsplatser och andra ställen.

Har själv råkat ut för att personbilen gick illa men trodde det berodde på fukt för det hade regnat hela natten. En tändkabel avbiten. Vid återkomsten klagade jag hos campingägaren: Svaret var du skall vara glad med en kabel borta, han därborta har en 5-cyl Audi som alla kablar är avbitna på.

Hans medel mot dessa djur är att smörja in med vitlök allt i motorrummet som är attraktivt. Nu är dessa djur större än en mus men ett annat bra medel var en träram med ståltrådnät under hela bilen för Marder gillar inte att gå på ett nät.

Per-Åke

F

F.d. 50069

Guest

Till Gunnila och Kenth!

Absolut efter!
För vi körde bilen från direkt till uppställningsplatsen från hemmet (villatomten) och där är det garanterat musfritt!
Detta beror på att vi har katt och dessa brukar mössen sky som pesten!

Fasen, nu kom jag på nåt:rolleyes:

EN KATTLUCKA på husbilsdörren!!
Det skall ja ta patent på!
Va smart! Jag skall sälja muskillersats!

Den skall innehålla!
1st beg motorsåg (till dörren)
1st beg uphittad katt
1st lucka i wellpapp ( för att den skall vara billig att byta när den gamla ruttnat lite)

Visst vore det bra:)

F

F.d. 58542

Guest

ang piparen, så är det bara när bilen står stilla lite längre på vintern, som den behövs, dvs hemma.
och då finns ju alltid tillgång till 240v (även frostvakt behövs ju då).

Toppen