• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Morden på våra insekter

B

Bertil Bengtsson

Guest
Hej! Jag är 82 år. När jag började köra på 60-talet fick man rengöra vindrutan ungefär vid varje tankning. Alla besinstationer hade hinkar stående med gummiskrapa och en tvättsvamp (?) som var väldigt grov. Man sprayade med något medel och fick skrubba ganska rejält - precis som idag - men då var det en matta av insekter. Min bedömning är att mer än 80% av insekterna försvunnit sedan dess!! :mad::mad::mad::mad::mad::mad:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har åkt genom vindistrikten i södra Frankrike,inte en insekt på rutan under flera dagar,vad kan det bero på?fundera på det när ni tar en klunk nästa gång.
I Sverige tycker jag det är gott om insekter däremot,men dom kanske har minskat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förra veckan körde jag i kvällningen hemifrån & ut till Orust med nytvättad bil. En resa på styvt 7 mil & det räckte för att bilen skulle få en tät "päls" i fronten av döda insekter, så min bedömning är att insekter finns det gott om.
 
B

Bertil Bengtsson

Guest
Det varierar förstås under året. På sommaren kommer "nykläckta" insekter i perioder hela tiden. Var nyss uppe i Haparanda och på fönstrets myggskydd på sidorna räknade jag till 70 myggor som försökte ta sig in. En vecka senare var jag på en camping nära Strömsund. Där fanns konstigt nog inte en enda mygga - eller fluga! Torkan!? Hemkommen efter färden - 400 mil - hade jag bara tvättat rutan 2 gånger!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Har åkt genom vindistrikten i södra Frankrike,inte en insekt på rutan under flera dagar,vad kan det bero på?fundera på det när ni tar en klunk nästa gång.
I Sverige tycker jag det är gott om insekter däremot,men dom kanske har minskat.

Men man ser ofta stora stora "insekter" som flyger över vinodlingarna och besprutar. Föredrar ekologiskt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Mygg och flugor vill jag gärna bli av med, men polinerande insekter/bin behöver vi mera av. Här ute på landet finns ju gott om blommor och växter som bina lever bra på men i städerna är det ju hemskt, stora sterila välklippta gräsmattor i parkerna/tomterna där det inte finns en enda blommande växt.
Sitter just nu på verandan och beskådar vår gräsmatta, den är full av vildklöverblomnor och ett ständigt surrande ljud. Här går man inte barfota i gräset utan att bli straffad.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men man ser ofta stora stora "insekter" som flyger över vinodlingarna och besprutar. Föredrar ekologiskt.
Såvitt jag vet besprutas även de ekologiska vinodlingarna, eftersom det blir för mycket bladmögel (?) annars. Det man sprutar med då är det "gamla hederliga, naturliga" bordeauxvattnet. Dvs kopparsulfat - och kopparsulfat bryts inte ner i marken utan ansamlas tills jorden blir obrukbar. Men det kanske finns en del fördelar med det ekologiska ändå, inte vet jag.

/Ingvar
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tja, själv bor jag mitt i ”spenaten” & inte har det varit någon brist på insekter, speciellt inte humlor som vi haft gott om i år. Dessutom mängder av fjärilar & olika sorters sländor, mer än på många år. Bor dessutom i ett jordbruksdistrikt, så kan nog inte klaga på grannarnas åkerbruk.
Däremot så tyckte dom det var för kallt att vara ute när våra träd blommade mitt i frostnätterna i maj, så nån vidare pollinering blev det inte ändå. Blir inga körsbär/bigarråer/plommon etc i år. Men det hade nog inte hjälpt med några insektshotell heller i detta fall. Har inga tankar på att bygga något heller, dom har tillräckligt med gamla stubbar att bo i hos mig. Ännu fler hade dom haft om inte grisarna hade gjort masaker på torrstubbarna i sin jakt på larver. Så skjuta fler grisar kanske är bättre idé än insektshotell?
Allt som allt, så lyser ”mördarna” med sin frånvaro hemma hos mig!
Finns dessutom en hel del ängsblomster i dikesrenarna, men dom är hotade av trädgårdsnördar som fått för sig att lupiner är nåt man skall ha i trädgården. För all del, jag tycker också dom är vackra. Problem är ju bara att skiten inte stannar där utan sen tar dom över dikesrenarna, vilket nog är ett större problem än jordbruket. Största orsaken utöver lupiner att ängsblomster har minskat i dikesrenarna är frånvaron av betande djur & fattigtorpare som slog även dikesrenarna. Där vall växer hög & frodig finns inga ängsblomster.
 
W

Weckman

Guest
Hej! Jag är 82 år. När jag började köra på 60-talet fick man rengöra vindrutan ungefär vid varje tankning. Alla besinstationer hade hinkar stående med gummiskrapa och en tvättsvamp (?) som var väldigt grov. Man sprayade med något medel och fick skrubba ganska rejält - precis som idag - men då var det en matta av insekter. Min bedömning är att mer än 80% av insekterna försvunnit sedan dess!! :mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Visst är det tragiskt att dessa flygfän inte finns i samma utsträckning numera:rolleyes:..
Men skulle du på 60 talet inte brukat din husbil och och tagit livet av dessa underbara djur när du var på vägarna, så skulle vi haft 80% mer av dessa sköra varelser... Och sedan använda något medel från 60 talet för att ta bort böset kanske har kanske en förklaringtill att dom försvunnit;)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har några bisamhällen och har noterat att många har fått upp ögonen för dessa små varelsers betydelse för vår livsmedelsförsörjning och även vilka konsekvenser jordbrukets hantering av gifter kan medföra. Det finna all anledning till oro. Här är en aktuell artikel om insektsdöden: Insektsdöden accelererar allt snabbare | Landlantbruk.se

nereobinx1800.jpg
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min "pensionärskuvös" blir full med insekter som skitar ner. Bin, humlor & fjärilar fångas in & släpps ut. Resten av krypen går ett annat öde till mötes.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Skyll inte på mig, när dom/ni använde DDT var jag mest intresserad av lördagsgodis och veckopeng.

Dom välklippta gräsmattorna var även välklippta på 60-70 talet, det är inte villaägarnas fel att insekterna har minskat.

DDT och ett förändrat jordbruk är nog den största boven, förr lät man odlingsmarken vila och där växte det allt insekterna ville ha, nu ska det produceras snabbare och snabbare och någon gång får mänskligheten betala priset för all stress.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Skyll inte på mig, när dom/ni använde DDT var jag mest intresserad av lördagsgodis och veckopeng.

Dom välklippta gräsmattorna var även välklippta på 60-70 talet, det är inte villaägarnas fel att insekterna har minskat.

DDT och ett förändrat jordbruk är nog den största boven, förr lät man odlingsmarken vila och där växte det allt insekterna ville ha, nu ska det produceras snabbare och snabbare och någon gång får mänskligheten betala priset för all stress.

Vi förbättrar ju inte förutsättningarna för insekterna med våra sterila gräsmattor som alla skall ha idag, varför inte ha ett hörn med lite naturliga växter och blommor. Det är ju framförallt i tätorterna som vi har en massa frukträd som behöver pollineras och där har man en chans att hjälpa till med att stötta vildbin. Jag har inte sagt att det är villaägarnas fel men de bidrar också. Biodling är ju en viktig "bisysselsättning" men tyvärr är det ju inte så många grannar som är intresserade av det i tätorterna, men insektshotell borde vara intressant
DDT har ju varit förödande men är ju borta sedan många år sedan, nuvarande besprutningsmedel är ju lite snällare men framför allt så har ju det ekologiska odlandet vuxit kraftigt vilket gynnar insekterna och blommande växter, det är ju riktigt kul numer att åka utmed åkrarna och se dessa vallmon, blåklint, blåeld och många många fler blommor växa på och utmed åkrarna. Ett annat sätt är ju att bidra med att inte slänga några livsmedel, det skulle kunna minska odlandet med ca 30% och öka det ekologiska odlandet(som inte är lika effektivt) ännu mer, samtidigt minska skogsskövlingen, minska växthuseffekten, öka insektsstammen, minska kostnaden för oss konsumenter mm. mm. Det skulle ge positiva effekter på alla områden, tyvärr komner detra argument bort i dagens miljödebatt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Rekommenderar alla att läsa Hans Rosling sista bok, Factfulness, och då inte bara när det gäller DDT och det Rosling kallar "kemofobi".

Här finns ett intressant utdrag ur boken:Factfulness

Pålle

Det är väl där han beskriver hur DDT "räddade världen" mot en massa sjukdomar mm. Som tur är förbjöds det i Sverige redan 1970( ett av de första länderna)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
I ena änden DDT & i andra änden fel på ”bönderna”, jotack det är som det brukar vara när naturen kommer upp till debatt.
DDT var såklart idioti, men det är rätt länge sen nu. Tror inte det i dagsläget skapar ett problem längre, men jag är ingen expert.
Sen är det väldigt poppis att klaga på lantbruket. Vi har världens bästa lantbruk sett till både ”gifter” där I princip allt är förbjudet idag & krav på vår djurhållning. Men vill ni ha blommor & insekter så är det tre saker som gäller!
1) Bli inte vegan!!!
2) Ge fan i att köpa utländskt kött
3) Gå inte på bluffen att nötkött sabbar klimatet. Dvs äter bara kyckling & annan inomhusuppfödd mat! Tyvärr inkluderar det dom flesta grisar i dagsläget även i Sverige.

Varför då kanske någon undrar?
Jo blommor & insekter trivs väldigt bra på naturbetad mark & i anslutning till denna. Att odla spannmål & stoppa i kycklingar i ett ”hangar”, ger ingen utdelning om man vill ha blommor & insekter! Naturbetat kött, då får man äta nötkött eller får, så är det bara.

Det är inte bönderna det är fel på, det är konsumenterna som lyssnar för mycket Gretor & staduppfödda miljötalibaner!

Obs själv inte aktiv bonde, utan gillar bara att bo som en, men handlar gärna av dom dom föder upp maten så jag vet vad jag äter!
 
Toppen