• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering backkamera och display

P

Patrick E

Guest
Hej, jag är gröngöling på husbilsområdet. Detta blir vår första säsong med egen husbil en -09 Burstner Ixeo. Våren börjar ju så sakteliga knacka på dörren och så också förberedelserna för den kommande säsongen.

Jag skall montera backkamera och display och funderar på hur infästningen skall göras. Kameran väger ca 280 gram.

Skall fästet till kameran limmas och skruvas?
Vad använder man i så fall för lim?
Vilken typ av skruv används, plåtskruv?
Vilken längd bör skruven ha?
Vad använder man för att täta med om detta också skall göras?
När man borrar för genomförningen av elen till kameran är det något speciellt man behöver tänka på, typ så att man inte borrar i ”bärande reglar”?

Displayen är på 7” och den tänkte jag fästa med hjälp av förvaringsfacket som finns ovanför radion (se bild). Planen är att fylla facket med någon form av formassa/gjutmassa som får härda. Att sedan i den förankra fästet för displayen. Om jag kan hitta rätt typ av ”fylle” hoppas jag kunna föra hela fästet i och ur förvaringsfacket. Och på så sätt också enkelt kunna gömma undan displayen vid behov.
Tips om vad jag skulle kunna använda för materiel till ”gjutningen” tas emot tacksamt?

Eller någon annan idee om hur man skulle kunna förankra displayfästet i förvaringsfacket?
Backkamera
 

Bilagor

  • DSC_0032.JPG
    DSC_0032.JPG
    178 KB · Visningar: 31

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Montering backkamera och display

Hej
Vi har fäst displayen till backameran i "facket" med hjälp av en vinklad plåtbit bara. Displayen sitter i en enkel ram av plast, varför vi kan lyfta ur själva displayen om vi är rädda för stöld. Ramen sitter med enkel silikonlimning mot överdelen av instrmentpanelen.

Vill du så kanske jag kan skicka över en bild - dock inte ikväll.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Montering backkamera och display

Staffan, tack för tipset och bilderna. Det blir nog en lösning i stil med det du har gjort för displayen. Verkar klart smidigare en att hålla på att "gjuta".

Någon som kan ge något tips om vad jag bör tänka på när jag monterar fästet för backkameran. Har hittat en del på forumet om vad man bör tänka på vid själva placering av kameran med tanke på ljus från bromsljus och skymmande cykelställ. Men rent praktiskt, hur fäster man själva kamerafästet vid bilen på ett klokt sätt.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Montering backkamera och display

Välkommen till klubben Trapp!

Jag har väl bara en sak att säga som är absolut och resten bara åsikter.

Du skall enbart använda butylbaserade lim på din husbil. Inga silikoner! Butylen hålls flexibel vilket inte silikonerna gör.

Angående placering – kanske du kunde ta en bild på baksidan av husbilen och nån kan ge råd? Dom sitter ju i allmänhet en bit ner från kanten.

Det finns dom som limmar fast grejer (lägger dom på en bädd av lim) men det är ett helsike att lossa fanskapet. Folk som gör så tänker inte på framtida förändringsbehov. Jag tycker att man skall skruva och dra en sträng runt fästet, fylla skruvhuvudet med t.ex. gips (simpelt att rengöra spåret sen när skruvarna skall dras ut) och sen tätningsmassan ovanpå skruvarna så det blir tätt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Montering backkamera och display

Trapp.

Ta ut plastlådan, på var sida innanför den finns metallskenor att
i så fall göra fästen i till kommande skärm.

Själv har jag köpt en 1DIN CD/DVD med uppflippbar 7" skärm just där du
har din radio, vilket gör att jag kan ha facket kvar ovanför. ;)

Mvh. Magnus
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Montering backkamera och display

Då var displayen monterad. "Bara" resten kvar med kabeldragning och anslutning av ström. Låter nog en firma fixa med det samt montera backkameran. Bifogat några bilder på hur jag löste det med displayen. Tog en aluminiumprofil som jag bockade till i vilken jag fäste en monteringsplatta i plywood. Sidorna på aluminiumramen spänner mot facket så det sitter stabilt.
 

Bilagor

  • DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    169,9 KB · Visningar: 18
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    147,7 KB · Visningar: 10
  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    155,7 KB · Visningar: 14
  • DSC_0011.JPG
    DSC_0011.JPG
    206,5 KB · Visningar: 17
Senast redigerad av en moderator:
Toppen