• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av solpanel

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Blev av mina grannar under Kristinehamnsträffen övertygad om förträffligheten av en solpanel på husbilen. Kanske den trevliga stämningen och det fina vädret bidrog till detta.
Har tittat lite på olika storlekar och tror att en panel på 85 W skulle täcka våra behov.
Vår bil har takreling och min tanke är att utnyttja denna för infästningen av panelen. Med två tvärsgående L-profiler i aluminium, som med ett lämpligt tillverkat beslag fästes på insidan av relingen och på vilka sedan panelen förankras. Slipper då att limma. Får även lite luft under panelen. Kabeln kunde sedan dras och fixeras i den hålighet, som finns på relingens baksida med en genomföring i anslutning till TV-antennen.
Min undran.... är det någon större nackdel att ha panelen monterad tvärs körriktningen. Lite större luftmotstånd blir det ju. Tacksam för eventuella synpunkter. Bifogar en bild på relingen.

Mvh Owe
 

Bilagor

  • IMG_1459.JPG
    IMG_1459.JPG
    1,2 MB · Visningar: 12

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montering av solpanel

Det kan bli litt ekstra vindbrus, mulig du vil trenge en liten spoiler der panelet ikke ligger bak takluken. Det er ofte at fabrikkene monterer paneler på tvers av bilen, men da med fester som er limt til taket. Prøv først om bruset blir plagsomt, er det ok så flott. En spoiler kan lett monteres på dine L-profiler slik at du beholder luftspalten under og bare løfter ekstraluften opp over panelet.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Montering av solpanel

Tysker det är ett bättre sätt än att limma fast fästen för panelen, har set bilder på panel som lossnat vi körniong i hård vind. Min egen 110W har jag skruvat fast i taket (glasfiber). Det skall vara luft under då panelen blir väldigt varm en solig dag.

Tyckte Jägarn
 
Toppen