• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av microvågsugn

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tänker installera en microvågsugn ovanför kyl/frys och önskar tips på fastsättning. Den väger ju drygt 10 kilo så det gäller ju att den sitter ordentligt fast.

Så här ser det ut när jag ställt in den i hålet där den skall monteras

2CF1699B-9431-4D00-BC02-23DEF91D8BF8.jpeg

Min tanke är att sätta någon typ av galler på sidorna för ventilationens skull.

Micron skall monteras i en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014.

Tips mottages tacksamt.

Kjell
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fundering 1: Det finns inte möjligtvis en skåpmonteringssats till ugnen som går att köpa från tillverkaren?

Fundering 2: En tunn plywoodskiva som du skruvar fast ugnen i, underifrån. I samma hål som gummifötterna sitter i t.ex. Skivan skall vara lika stor som hyllan i skåpet. Sedan ställer du in ugnen i skåpet och skruvar fast skivan uppifrån på var sin sida om ugnen.

MVH
Hans
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Gör såhär:
Låt micron stå på en plywoodskiva som skruvas fast.I framkant o bakkant limmas. o skruvas en list som förhindrar att micron rör sig. Dessutom ett spännband under skivan o runt microns gavlar.
Elanslutning tar ni från kyl o frys 230V. Oftast finns ett uttag innanför gallret på utsidan för kylen o där innanför finns antingen ett eluttag eller dosa. Säkringen räcker för allt här.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fundering 1: Det finns inte möjligtvis en skåpmonteringssats till ugnen som går att köpa från tillverkaren?

Fundering 2: En tunn plywoodskiva som du skruvar fast ugnen i, underifrån. I samma hål som gummifötterna sitter i t.ex. Skivan skall vara lika stor som hyllan i skåpet. Sedan ställer du in ugnen i skåpet och skruvar fast skivan uppifrån på var sin sida om ugnen.

MVH
Hans
Skall kolla om det finns en monteringssats. Smart monteringstips!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Gör såhär:
Låt micron stå på en plywoodskiva som skruvas fast.I framkant o bakkant limmas. o skruvas en list som förhindrar att micron rör sig. Dessutom ett spännband under skivan o runt microns gavlar.
Elanslutning tar ni från kyl o frys 230V. Oftast finns ett uttag innanför gallret på utsidan för kylen o där innanför finns antingen ett eluttag eller dosa. Säkringen räcker för allt här.
Gör en kombination av ditt och Hans tips.
 
Toppen