• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Montering av luftkonditionering

Rebecka2

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
38189
Medlemskap
2024
Hej, vi hade planerat att montera dit en takmonterad luftkonditionering i helgen men har nu insett att hålet i taket är lite för stort. Takluckan som ska monteras ned är 48x48cm, jag var helt säker på att det var standardmått på 40x40cm. Frågan är nu hur jag löser detta på bästa sätt. Är inte sugen på att öppna upp nytt hål i taket utan funderar på vad för möjligheter det finns att göra hålet mindre. Finns det något här på forumet som gjort detta tidigare?

// Robin
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Av egen erfarenhet så rekommenderar jag dig att göra ny håll istället för att offra en taklucka för det.
Jag gjorde detta misstaget på min förra husbil och ångrade det sedan. Beroende på hur din husbil ser ut så kommer du eventuellt komplettera med någon form av ventilation (luftventil) när du tar bort takluckan.
På min nuvarande så gjorde jag en ny håll, det var tom enklare än att ta bort en taklucka som kan både gå sönder och sitta hårt limmat på taket.
 
Toppen