• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av Froli

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Hej.
Efter att ha läst flera positiva inlägg om Froli här på forumet har jag köpt ett kit, Star Mobil. När jag nu kollar på de vitgråa kryssen som utgör basen ser jag åtmindstone två olika markeringar. I en triangel (som skall peka åt vänster verkar det som) syns det ett eller två lodräta streck. Detta verkar inte vara dokumenterat på något vis och jag kan inte se någon skillnad mellan dessa kryss. Är det någon som vet? Froli själva är inte så bra på att svara på mail…
Andra monteringstips emottages med tacksamhet.
/tomas
 

Bilagor

  • IMG_3359.jpeg
    IMG_3359.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 111

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är ingen skillnad på kryssen. Jag har nyss monterat i båda våra sängar och det är stor skillnad. Jag som väger 100+ satte på de innersta hålet medan frun som är lättare fick sina kryss växlande mellan yttersta o mitten. Sedan har du 3 hårdheter på de blå som man får exprimentera lite med. Fick skaffa fler ljusblå till frun så det blev lite mjukare. Det finns rätt bra filmer på Youtube om du söker på Froli.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Nu har jag visserligen orginalmonterat i min bil, men jag har aldrig sett någon skillnad på bottenfastsättningen. Skruva fast och sen vrid fast fjädern (halvt varv). Visserligen utesluter jag inte skillnaden på min Froli och den du har. Enligt foto verkar det vara den modellen där underdelen fästs samman med nästa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.
Efter att ha läst flera positiva inlägg om Froli här på forumet har jag köpt ett kit, Star Mobil. När jag nu kollar på de vitgråa kryssen som utgör basen ser jag åtmindstone två olika markeringar. I en triangel (som skall peka åt vänster verkar det som) syns det ett eller två lodräta streck. Detta verkar inte vara dokumenterat på något vis och jag kan inte se någon skillnad mellan dessa kryss. Är det någon som vet? Froli själva är inte så bra på att svara på mail…
Andra monteringstips emottages med tacksamhet.
/tomas
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Det är ingen skillnad på kryssen. Jag har nyss monterat i båda våra sängar och det är stor skillnad. Jag som väger 100+ satte på de innersta hålet medan frun som är lättare fick sina kryss växlande mellan yttersta o mitten. Sedan har du 3 hårdheter på de blå som man får exprimentera lite med. Fick skaffa fler ljusblå till frun så det blev lite mjukare. Det finns rätt bra filmer på Youtube om du söker på Froli.
Tack! Jag skall kolla youtube i mån av internet här i Portugal. Vart satte du de röda kryssen? Blå o ljusblå provar jag enligt bruksanvisningen.
Tomas
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sedan får man anpassa lite efter hur sängen är. Jag klippte bort delar av kryssen mot väggen och mot andra sidan så det centrerade någorlunda.
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
I min säng så satte jag dem vid "Häcken" eftersom jag är tung så jag inte bottnade. Frun behövde inga röda utan fick fler ljusblå.
Tack. Jag får testa mig fram. Nu är det på plats, får fundera om jag skall klippa eller inte. Och vars dom dära röa skall in, men nu har jag i alla fall ett fotbollslagsförslag att gå på. /tomas
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Mycket bättre och då har jag kvar originalmadrassen och en tunnare Tempur. Kommer att försöka optimera detta ytterligsre när vi är tillbaka i sverige igen. Kolla för resten priset hos Berger Camping i tyskland. Sparade minst en tusenlapp genom att beställa därifrån. /Tomas
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har labbat mycket med sängar och sovkomfort genom åren. Monterade Froli första gången för 15 år sedan. Stor skillnad trots att det inte bygger på höjden, som tjocka madrasser gör. Särskilt viktigt när man har höga sängar. Har 3 olika zoner med hjälp av de olika mjuka blå samt förstärkt med de mindre röda i midjehöjd.
 

J.I.S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
33300
Medlemskap
2024
En liten undran använder ni ett grönrutigt nät under som fäste eller fäster ni direkt på sängribborna?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har ribbotten och använder nätet. Är det tätt mellan ribborna eller hel sängbotten, behövs inte nätet. Fast det var praktiskt när vi bytte bil. Bara att lyfta över näten med de fastsatta fyrkanterna.
 
Toppen