• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av dieselvärmare

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Håller på att montera in en Truma combi 6D. Doseringspumpen skall monteras med en vinkel mellan 15-35 grader. Bränsleledningen på trycksidan den behöver väl inte ha denna vinkel? Kan jag montera denna bränsleledning utan lutning?
Bränsleledningen på sugsidan kan det vara en vanlig bränsleledning (gummi) Den har samma dimension ca 3mm. Det står inget om detta i manualen till Truma.
Ha det

F

F.d. 58866

Guest
Sv: Montering av dieselvärmare

Håller på att montera in en Truma combi 6D. Doseringspumpen skall monteras med en vinkel mellan 15-35 grader. Bränsleledningen på trycksidan den behöver väl inte ha denna vinkel? Kan jag montera denna bränsleledning utan lutning?
Bränsleledningen på sugsidan kan det vara en vanlig bränsleledning (gummi) Den har samma dimension ca 3mm. Det står inget om detta i manualen till Truma.
Ha det

Utan att påstå att jag har alla svaren så är min åsikt att pumpens monteringsvinkel är för att eliminera luftbubblor. Trycksidan är inte kritiskt ur den aspekten, där kan du ha vilka vindlingar du vill bara inte längden blir för stor (många meter)
Jag skulle nog inte byta ut slangar om de bifogats i leveransen.
På sugsidan är det förmodligen inte kritiskt (det är det däremot på trycksidan) men jag kan inte tänka mig att det spelar så stor roll på sugsidan, bara inte innerdiametern ökar för mycket.

Toppen