• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monterat Markis?

F

F.d. 3910

Guest
Hej där ute!
Finns det någon i klubben som själv har monterat markis på bilen? Är det att rekomendera att ge sig på detta själv eller ska man använda sig av någon firma?
Anser mig själv som ganska händig, jobbar som hantverkare (elektriker) och man måste ibland vara en tusenkonstnär!

Vad behöver man tänka på, tätning, fastsättning osv. val av markis sort/fabrikat.
Skulle vara kul att läsa lite åsikter i detta ämne.
Har sökt på forumet, men ej hittat något som fördjupat, tar upp detta ämne.
Tack på förhand.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Monterat Markis?

Jag har precis satt på en markis. Jag lämnade in den. Genomgående bultar är att rekomendera, tänk sedan på så dörren går att öppna när markisen är ute. Det är inga problem att montera själv, bara man tänker sig för så allt stämmer innan man börjar borra.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Monterat Markis?

Tjena Jajje. Jag har just hämtat min markis och jag tänker montera den själv.Jag fick med tätband och massa där jag köpte den Tillhörande bultar och skruvar fanns med i markiskartongen och adapterkartongen. Anledningen till att jag själv gör det är att verkstäderna inte har tid nu att göra det Fick en bra instruktion så jag tror nog det går bra Beställde en Omnistor 8000 5m lång.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Monterat Markis?

Hej tänk till lite vid montering om du kommer å skaffa gavlar eller safarirum
så de inte hamnar i någon lucka eller fönster! Å som nån skrev här innan så inte dörren slår i nåt markisben!

ps glömde en sak kolla var fästena hamnar inne i bilen så de inte är någon dubbelvägg eller liknade så du inte får dit muttrarna å kan dra åt dom å dra inte får hårt !
 
Senast redigerad av en moderator:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Monterat Markis?

Hejsan
Har moterat ett antal markiser själv på mina bilar, det är inte svårt alls, man behöver dock vara två då den är ganska tung, mätte in och gjorde markeringar med hjälp av en planka, jag är nöjd med resultatet.
Så var inte orolig, du fixar detta, lycka till.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Monterat Markis?

Hej!
Tack ni alla som svarat, det blir nog att jag monterar själv.
Speciellt tack till Jörgen, du skicka med en länk till Fiamma som va bra, enkelt eller hur?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Monterat Markis?

Hejsan
Har moterat ett antal markiser själv på mina bilar, det är inte svårt alls, man behöver dock vara två då den är ganska tung, mätte in och gjorde markeringar med hjälp av en planka, jag är nöjd med resultatet.
Så var inte orolig, du fixar detta, lycka till.
MVH KEJO 20

Är det olika fäste för olika bilar eller funkar det att köra genomgående skruv på alla modeller?
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Monterat Markis?

Det finnes noen standard fester som brukes på mange modeller biler for bestemte utgaver markiser. For andre biler må en har rett feste for den markisen en har valgt. Universalfestene er stort sett for flat vegg med gjennomgående bolter eller for takmontering (Omnistore 6 serie) på flatt tak med mye lim og korte skruer.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Monterat Markis?

Fästerna ska sitta mitt för armarna, om det är två fästrn är det fler fästes en i mitten. Annars kan boxen vrida sig vid ut eller invevning, alltså fäst den där de största krafterna finns. Har fått ändra där okunniga montörer klantat sig!
 
Toppen