• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Montera takräcke/lastbågar på en "vanlig husbil" ej plåtis

makker

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
34263
Medlemskap
2024
Någon som har tips/råd ang hur man får fast ett takräcke/lastbågar på en vanlig husbil.
utan att skapa läckage eller andra problem?
Thomas A
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns säkert många sätt att skruva fast en rails eller takräcke på en husbil...

Ett sätt är hur HOBBY gör.... De hade skruvat fast mitt rails med järn skruvar rätt ner i glasfibern, och inte nog med detta så är hållaren där skruven sitter i aluminium :eek:...... Och sen hoppas de på att det håller garantitiden ut....

Jag tror att eftermontera rails/takräcke på en husbil är nog inte så lätt..
Däremot kan jag berätta hur jag gjorde när skruvarna hade ärjat bort och rails'en började lossna....

Jag skar upp på sidan av husbilen där jag misstänkte att jag kunde komma åt för att göra nya infästningar...

IMG_20211223_132714.jpg

Jag fick skära upp på alla fyra punkter, sen skar jag till en plywood skiva borrade hål för en typ av "ving mutter"
Köpte rostfria bultar med insex skalle.

IMG_20211223_132657.jpg

La polyuretanlim på plattan innan jag tryckte in den i hålet jag hade skurit upp. Sen satte jag i skruven och blåste in polyuretan skum innan jag spände upp plattan..


IMG_20211223_133357.jpg

Tog bort överflödig skum, och plastade sen tillbaks den bit jag skar ut, sen spackla och slipa tills du är nöjd...
Och avsluta med att måla så det inte syns sen...

IMG_20211225_130958.jpg

Nu är det ingen risk att railsen lossnar, och behöver jag någon gång ta bort den så är bara att lossa de fyra bultar..

Såhär såg skruvarna ut som HOBBY montera rails med


IMG_20211214_142712.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Helt otroligt att europas största tillverkare av fritidsfordon är sådana här klåpare! Har de inte ens ingenjörer som vet hur olika metaller reagerar med varandra??
Inte nog med det.... Skruvarna hade de kört rätt ner i glasfibertaket, utan något stöd under.. :swoon: jag skall vara hilma glad att jag åtgärdade problemet innan det blev någon fuktskada....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har de säkert! Sen kommer inköparna... :rolleyes:;)

Nu skall man kanske inte dra alltför långtgående slutsatser av en användares erfarenheter, vars bil dessutom är bortåt 20 år! det rullar massor med husbilar med rails som fungerar, vår bil är 27 år gammal och railsen sitter fortfarande fast där dom skall. Sedan måste man ju underhålla sin bil när den börjar bli gammal, kolla täthet och skruvförband ibland.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu skall man kanske inte dra alltför långtgående slutsatser av en användares erfarenheter, vars bil dessutom är bortåt 20 år! det rullar massor med husbilar med rails som fungerar, vår bil är 27 år gammal och railsen sitter fortfarande fast där dom skall. Sedan måste man ju underhålla sin bil när den börjar bli gammal, kolla täthet och skruvförband ibland.
:eek:... Hur många 70-80 åringar och även mer kryper upp på sitt husbilstak eller under husbilen bara för att kolla om allt sitter fast... Eller är bilen tätt under... :rolleyes:
Jag har sen en hel annan uppfattning än din ... Är det inte så att vi upptäcker "felet" när vi behöver det... :rolleyes:
Typ låset i dörren gick sönder när jag skulle öppna det... :rolleyes:
Truman fungerade i går men nu vill den inte starta... :rolleyes:
Kylen startar inte efter att jag bytte gasflaska.. :rolleyes:
Vatten kommer in, men jag har ju kollat alla skarva och de ser ju bra ut.. :rolleyes:

Listan kan göras hur lång som helst, och skall man kolla allt detta så tröttnar nog de flesta på att ha en husbil..

Sen skall vi också veta att många fel som uppstår är tillverknings fel och är oftast helt omöjliga att upptäcka i förebyggande syfte....

Sen apropå railsen, så satt min också fast.... Det var så gott som omöjligt att upptäcka att den var lös..... Jag stod på en byggställning och tog vägen upp på taket därifrån, då tog jag tag i railsen och la hela min tygnd för att hiva upp mig.... I det ögonblick märkte jag att staget längst fram gick att rubba....

Så i din handbok om hur man skall göra för att hitta "felen".... kan du ju nu föra in att man skall stå på en ställning och ta tag i railsen och hiva sig upp.... För att kontrollen skall anses vara rätt utförd :eek::twitcy:

Nää.... Montreal.... Undrar om du kollar dina torkarblad inför din resa...

Mina torkarblad har alltid gått sönder när de används.. :twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
:eek:... Hur många 70-80 åringar och även mer kryper upp på sitt husbilstak eller under husbilen bara för att kolla om allt sitter fast... Eller är bilen tätt under... :rolleyes:
Jag har sen en hel annan uppfattning än din ... Är det inte så att vi upptäcker "felet" när vi behöver det... :rolleyes:
Typ låset i dörren gick sönder när jag skulle öppna det... :rolleyes:
Truman fungerade i går men nu vill den inte starta... :rolleyes:
Kylen startar inte efter att jag bytte gasflaska.. :rolleyes:
Vatten kommer in, men jag har ju kollat alla skarva och de ser ju bra ut.. :rolleyes:

Listan kan göras hur lång som helst, och skall man kolla allt detta så tröttnar nog de flesta på att ha en husbil..

Sen skall vi också veta att många fel som uppstår är tillverknings fel och är oftast helt omöjliga att upptäcka i förebyggande syfte....

Sen apropå railsen, så satt min också fast.... Det var så gott som omöjligt att upptäcka att den var lös..... Jag stod på en byggställning och tog vägen upp på taket därifrån, då tog jag tag i railsen och la hela min tygnd för att hiva upp mig.... I det ögonblick märkte jag att staget längst fram gick att rubba....

Så i din handbok om hur man skall göra för att hitta "felen".... kan du ju nu föra in att man skall stå på en ställning och ta tag i railsen och hiva sig upp.... För att kontrollen skall anses vara rätt utförd :eek::twitcy:

Nää.... Montreal.... Undrar om du kollar dina torkarblad inför din resa...

Mina torkarblad har alltid gått sönder när de används.. :twitcy:

Ja du, i motsats till dej och många andra tror jag överhuvudtaget inte på den lates devis "never touch a running system" utan
försöker underhålla mina saker så att jag slipper tråkiga överraskningar när jag använder dom. Ett lås går sällan från perfekt funktion till
"fungerar inte" över en natt, utan däremellan krånglar det mer och mer. Truman blir förmodligen allt svårare att få igång tills man inte alls får igång den, och torkarbladen blir heller inte dåliga över en natt, det märks rätt tydligt under lång tid. Om man sedan inte klarar att underhålla sin husbil får man ju fundera på att anlita någon som kan, eller om man inte vill det kanske man skall välja en annan semesterform.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du, i motsats till dej och många andra tror jag överhuvudtaget inte på den lates devis "never touch a running system" utan
försöker underhålla mina saker så att jag slipper tråkiga överraskningar när jag använder dom. Ett lås går sällan från perfekt funktion till
"fungerar inte" över en natt, utan däremellan krånglar det mer och mer. Truman blir förmodligen allt svårare att få igång tills man inte alls får igång den, och torkarbladen blir heller inte dåliga över en natt, det märks rätt tydligt under lång tid. Om man sedan inte klarar att underhålla sin husbil får man ju fundera på att anlita någon som kan, eller om man inte vill det kanske man skall välja en annan semesterform.

Ja du... Montreal...

Du har så klart rätt....
Och tänk om alla hb ägare hade gjort som du... Då hade vi sluppit en massa tråkiga inlägg från en massa medlemmar som inte bryr sig om sin husbil....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja du... Montreal...

Du har så klart rätt....
Och tänk om alla hb ägare hade gjort som du... Då hade vi sluppit en massa tråkiga inlägg från en massa medlemmar som inte bryr sig om sin husbil....

Ja, det är ju oftast mycket enklare att lösa ett problem tidigt, än om man väntar tills man står där med skägget i brevlådan, och signalerna finns
nästan alltid där! :rolleyes:
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag kan ju tillägga att jag nyligen gick över alla tätningar och fästen till railsen på taket. Och trots 20 år satt de som berget och var täta och fina. Men jag kan också konstatera att skruvarna var skruvade direkt i takplåten utan förstärkningar under och det är tack vare det utmärkta tätmedlet/limmet som Hymer en gång använt som det har hållt och varit tätt!
 
Toppen