• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Radio i en Fiat Ducato 2011

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hämtade ut min nya Sun Living Flexo (plåtis) hos BiÖ i fredags förra veckan. Fick info om bile och vi kom in på ämnet radiomontage. Verkstads killen sade då att en Fiat verkstad skulle göra montaget annars kunde canbussen störas så att bilbatteriet laddades ur. Några synpunkter råd i detta?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Montera Radio i en Fiat Ducato 2011

Verkar konstigt
Radioanslutningen brukar vara förberedd både med högtalarkablar och strömförsörjning från fabrik. Jag har monterat i ett par stycken och det är gjort på en halvtimma. Om det är en dubbel DIN radio du skall montera så måste du såga av plastfästena som håller förvaringsfacken för att få in radion. Är det en enkel DIN så ta bara ut med det översta facket, lossa 2 skruvar som håller locket ovanför instrumentbrädan och sedan ser du kablar mm därunder. Bara att montera kassetten för radion, i med radion och anslut DIN blocket för ström och högtalare och antennsladden till radion. Glöm ej att skruva fast locket ovanför instrumentbrädan igen, innan du sätter i radion. För min del har jag inte skruvat fast locket. Det sitter bra ändå och det är enklare att komma åt bakom om man skulle behöva det.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Montera Radio i en Fiat Ducato 2011

Monterat och klart. Radion funkar som den ska. Få se om batteriet laddas ur. Återkommer i så fall med info om detta.
Fick alla reg. papper/skattpapper i dag från Transportstyrelsen. Det visar sig då att min plåtis (under 6 m) är en personbil. Alltså inte personbil II. Skall det vara på det viset?
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Montera Radio i en Fiat Ducato 2011

Spelar det någon praktisk för mig roll om det är personbil 1 eller personbil 2?
Skatten är satt till 7900:-/år. Bör jag ta kontakt och ändra. Är Transportstyrelsen ändringsbenägna eller är det lagt kort som gäller?
 

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Montera Radio i en Fiat Ducato 2011

Hej.
Har börjat montera stereo 2DIN i min Fiat Ducato Adria -12 men hittar inte högtalarkablarna till vänster bodel. Har du eller någon annan möjligtvis någon aning om hur Fiat/Adria har dragit vänstra bodelshögtalarna från orginalkupe´n ?
(alltså från instrumentbrädan in i bodelen) Ser att det ligger en kabelstam från ISO-kablaget men sedan är det svårt att följa.
Tacksam för tips.
M.v.h.
Kenneth Ragnmark
Alingsås
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Montera Radio i en Fiat Ducato 2011

Svar till Kalleiviken: vi har ochså fått PB 1 på vårt regbevis. Kontaktade Transportstyrelsen som sade att de hade ett dataproblem så att alla nya fick PB 1.
Kommer att korrigeras så småningom.
 
Toppen