• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera nytt fönster

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Har länge saknat ett fönster på höger sida på husbilen. Tänker nu försöka mig på att montera ett Seitz S4 skjutfönster.
Såga upp ett hål för det nya fönstret bör väl inte vara några problem, men hur tätar jag det nya?
Ni som gjort detta tidigare, har ni lite tips att komma med, tacksam för all info.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Montera nytt fönster

Gjorde detta på vår McLouis med skjutfönster vid dörren var inga problem med tätning sätter tätning med butylband och extratätar med butyl på tub men ej nödvändigt samma tätning som görs från fabrik och drar åt fönstret med jämt moment runt om. Det trixia är att mäta så det inte kommer snett man har bara en chans, mallen på storleken är fönstrets innediameter. Jag blev så utomodentligt nöjd med både höjd och rakhet blev 100%-igt. Lycka till beställde fönstret från Caming4Yyo Sundsvall 40X50 2009:- plus butylband. Ramen var i plastsvart så den fick jag slipa ner och lacka i bilens vita färg och det minst lika bra som original det ser ut som det borde varit så från fabriken. Dom skulle ha 6500:- för montering av ett originalfönster hos agenten och det var just ett Seitzfönster men med vit ram.

Senast redigerad av en moderator:

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Är alla överens om att man tätar det nya fönstret med butylband?
Ingen annan tätningsmassa som man bör använda?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, nej inget annat. Som Jaktfalken skriver, butylband, och vill man ha både hängslen och livrem så kan man lägga en sträng med butylmassa på tub inne i "hörnet" innan man trycker dit fönstret.
Om man vill överarbeta lite extra så kan man kreta ur isoleringen runt öppningen så man kan limma/stoppa in en träram mellan ytterplåten/plasten och innerväggen. Lika tjock som isoleringen och mellan tre till fem cm bred, så inte isoleringen/väggen trycks ihop när man drar fast fönstret eller ev. en nymonterad taklucka m.m.
Behovet av det beror lite på monteringskonstruktionen på det nya fönstret/luckan.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen