• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera lucka

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Jag behöver ta upp en lucka på sidan av min HB. Vad behöver jag tänka på. Vet att det finns färdiga luckor, men finns någon som gjort jobbet som kan dela med sig av sin erfarenhet.

marunga
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Montera lucka

Det är väl egentligen inga större problem, mer än att du kollar insidan så att det inte finns el eller vattenledningar som kan ställa till problem. Har du vattenburen värme så kanske det behöver flyttas så att det ligger under karmen isåfall kan t.o.m en extra luftning behövas. Om du använder färdiga luckramar som finns var noga att använda de kapmallar som medföljer för att eventuella linjer eller annan dekor på utsidan skall passa även efter luckmontering. Kom ihåg att täta ordentligt med antingen butyl eller en polyuretanfog (sika eller liknande)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Montera lucka

Tack, det låter alltför enkelt. Anledningen till att jag frågar är att jag har en Polar med fabriksmonterade luckor. Och sånt fuskarbete vill jag inte åstadkomma.

Marunga
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montera lucka

Er det kondens eller lekasje? Noen av de nyere rammene er konstruert for andre forhold enn nordiske :D Tettningen sitter i ytterkant og rammen er i aluminium som leder varme/kulde meget bra. Det oppstår kondens på rammen inne i bilen / vognen spesiellt mye inne i spalten mellom dør og karm. Fordelen var for fabrikkene at det ble enklere å få luken tett mot regn og bilvask - men de glemte helt enkelt å tenke på nordiske forhold med kondenseringer.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Montera lucka

Det är så jag har det i min husvagn. Luckorna läcker via regn och i överkanten på dörren bildas kondens. Antar att det är vad som finns att välja mellan när man monterar en lucka i husbilen.
Frågan är om man kör mest i regn eller i minusgrader och välja med det som utgångsläge.

Tror jag väljer kondens...

tack för responsen

Marunga
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montera lucka

Jeg hadde en luke med lekasje, men noen meter med tetningslist passert på rett sted løste dette. Dette fungerer bra på luker som har orginal tetning på innsiden, mer plunder med de som har orginal list helt ute ved ytterkant og nesten ikke anslag på innsiden (moderne luker).
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Montera lucka

Berättade för en kompis om mina planer att ta upp en lucka i sidan på min HB. Han ställde sig mkt tveksam då luckan skulle hamna ca 20 cm under fönstret med tanke på stabiliteten.
Vad säger experterna? Sätta i en mindre lucka (30 cm avstånd) eller lägga en förstärkning på insidan mellan fönstret och blivande luckan?

mvh/
marunga
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Montera lucka

Jag tror knappast det kan vara något problem med det, karossen är väl sandwischlimmad har monterat fönster, luckor, galler m.m med mindre avstånd. Vad beträffar läckage i överkant på lucka så varför inte lägga en tunn fog med transparant polyuretan, men det kan nog behövas runtom fartvinden pressar på rätt bra framifrån när man kör.
 
Toppen