• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

montera in en extra takventil, hur ?

F

F.d. 11064

Guest
nån som har sågat hål i taket nån gång och satt in en takventil ?

måste hitta en 130*130 mm kvadratisk ventil som jag ska sätta bredvid min bakersta taklucka.

törs man göra det själv ? tummen HELT i handen har jag inte...men ändå..
 
J

Jarn

Guest
Sv: montera in en extra takventil, hur ?

Hej, den behöver inte vara kvadratisk. Det går bra med en s.k. Electroluxventil, då sågar du upp ett runt hål med en hålsåg, typ lite större än när man sågar upp för eldosor.

Gjorde det för ett antal år sedan då ventilationskontrollen på en import bil fick ej godkänt.
Jag har en sådan ventil hemma, helt ny oanvänd och de levereras med en tätningsring i gummi, så rätt monterad är det inga problem.
 
F

F.d. 11064

Guest
Sv: montera in en extra takventil, hur ?

Jo, han som testade den sa speciellt att den måste vara kvadratisk, inte rund...
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: montera in en extra takventil, hur ?

Hhhmm, verkar mycket märkligt...
Det är ju ventilationsytan som är den viktiga.
Kommer inte ihåg hur många kvadratcentimer arean skall vara, men då jag besiktigade min, då uppfyllde E-lux ventilen kraven med råge.

De sitter ju ofta på husvagnar också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: montera in en extra takventil, hur ?

Tror dette mest kommer av at det er letter å regne 13 x 13 enn å regne flaten på en sirkel :twitcy:

E-lux ventilen ble laget for å tilfredstille kravet til tvangsventilasjon, fordelen med denne er at det ikke kommer inn så mye støv som med den kvadratiske varianten. Tidligere fantes det takluker med denne ventilasjonen innebygget, hadde en slik i vår 99 Flair. På nye biler sitter som oftest den kvadratiske montert i klesskapet.
 
F

F.d. 11064

Guest
Sv: montera in en extra takventil, hur ?

ja jag vet. skickade tom ett extra sms till honom efteråt för att dubbelkolla med det geometriska utseendet. sitter o letar efter någon nu. det känns ju som det skulle vara lättare att låna en hålsåg än att först borra och sen mickla med sticksågen...

en cirkel med diameter 14,7 cm ger samma area...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen