• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera högtalare?

F

F.d. 58882

Guest
Är det någon som vet om det går att fälla in ovala högtalare med måtten bredd 15,3 cm, längd 22,2 cm, djup 6,95 cm i dörrarna på en Ducato 1991?

Pioneer Bilhögtalare 6 x 9 TS-G6912i (1st) - Bilstereo - Elgiganten

Pioneer 2 x 250W bilhögtalare på Tradera.com - Bilhögtalare | Bilstereo

Anledning till att jag frågar är att dom som sitter original i instrumentpanelen är skrikiga & låter bedrövligt dåligt & jag tror inte ovan nämnda högtalare får plats där dessa sitter. Inte har jag heller tillgång till HB'n än på en månad så jag kan inte kolla själv.

Bennie

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hej!
Tyvärr har jag inte heller min bil i närheten
men då jag kollade i somras så såg det trångt ut.
Dörrarna är "tunna" och vevmekanismen sitter
lite dumt till. Rutan går nära inredningen.
Du kanske måste sätta distansring på högtalarna.

Jag satte mina (31244 Biltema) under klädseln
ovanför vindrutan. (Helt osynliga)
Dålig bas men bra diskant/mellan register.
Sedan lägger jag bas bazookan bakom förarstolen. :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Montera högtalare?

Du kommer att få såga i dörren då jag vill minnas att de inte är förberedda för högtalare i dörren. Kan bli lite knepigt då dom måste monteras så att fönster och fönstermekanism går fri. 6x9" är de högtalare som kräver störst inbyggnadsdjup då man inte behöver ta hänsyn till djupet vid montage i hatthylla. Pioneer högtalare har jag dålig koll på men kostar ofta mer än dom spelar, misstänkt dålig effektålighet på ett par 6x9 (35W). Som dessutom kräver dubbelt så mycket effekt som ett par billigare Hertz för att spela lika högt (90dB/1W/1m vs. 93dB/1W/1m).
Du får ett par garanterat välspelande Hertz 6x9 (DCX690) för 690:-om du nu absolut ska tvinga in ett par 6x9" i dörren, ett par 5.25" hade nog varit mer realistigt.

Peter :)

F

F.d. 55397

Guest

Icke förberett montage i dörren känns som onödigt mycket jobb med kabeldragning + ovanstående, enklare o montera i taket?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Behöver inte bli så mycket arbete för att det ska låta lite bättre. Borde vara 3,5" eller 4" i instrumentbrädan. Byte av dom kommer att ge ett jättelyft i ljudet, från 390:-/par för ett par bra. Plocka bort dörrsidan och titta var det finns plats/djup. En bra bilradiohandlare kan leta fram ett par som kommer att passa. Vill du ha det monterat hamnar det skulle jag gissa på mellan 1200-1800:- för montering.

Ta en BMW av nyare snitt med valfritt ljudpaket med 4" i dörrarna + diskanter, nya 4" för 390:- som man klipper bort diskanten på + ett par diskanter för 290:- ger en helt ny bil. SAAB 9-5 byt 3.5" i instrumentbrädan ger natt och dag skillnad i ljud. Bra ljud är relativt billigt om man vet vad man ska köpa/göra.

Peter :)

F

F.d. 53166

Guest

Jag behöll de dåliga orginalhögtalarna i vår Fiat Ducato 98. Ett slutsteg och en 10 tum subwoofer gjorde att "fronthögtalarna" inte behövde anstränga sig så mycket. Den total ljudbilden blev helt ok när subben skapade ljudtrycket.
Min "bilradio" har förstärkning på 4x?? vilket gör att det även räcker till 2 högtalare i "bodelen". Bilstereon är mycket nyare än bilen och är mycket bättre än den Blaupunkt som satt i bilen.
Subben står bakom passagerarstolen och slutsteget under densamma. "Bullernivå" är hög i gamla bilar så men med ovanstående lösning så tycker jag att det blev en bra kompromiss. Det är faktiskt så bra att jag kan höra att det är skillnad på musik via Spotify och CD (trot eller ej):)

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Diskanthögtalare, höjer ljudåtergivningen avsevärt.
Kopplade in dom direkt på dörhögtalaren, fastsatta med dubbelhäftande tejp.
Inköpte hos Biltema ca 2009

diskant.jpg

Toppen