• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera förbrukare till Elbloc EBL225

F

F.d. 29908

Guest
Tänker montera gaslarm i vår husbil, och eftersom man ska ansluta allt till Elbloc som tillhör bodelen. Så undrar jag om ngn i detta forum har koll vilken anslutning man ska sätta gaslarmet på?? Har ett Elbloc EBL225
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Montera förbrukare till Elbloc EBL225

Här är manualen till EBL225.

Ska det vara ett gaslarm så kanske ett stift som inte kopplar från 12V med strömbrytaren på panelen är att föredra. T ex stiftet till eltrappan. På Adria 650 tror jag det är ledigt (stift 21).
 

Bilagor

Sv: Montera förbrukare till Elbloc EBL225

Visst finns det ett ledigt, säkrat uttag på EBL-en för extraförbrukare. Men hur gör man när extraförbrukaren är på över t ex 10A. Jag har monterat några extra 12V-uttag för att bl a köra dammsugaren som "drar" 16A. Då har jag gjort en extra säkringsplint med tillräckligt grova ledningar och tagit strömmen direkt från bobatteriets poler. På samma sätt är en inverter (600W) direktansluten (med lämplig säkring - Biltema har fina, förgyllda säkringar med väggfästen gjorda för bilradiosystemen). Då kommer såklart inte kontrollpanelen att visa korrekt strömuttag men spänning och kvaravarnde kapacitet bör väl stämma - eller?
Hoppas detta inte hamnade utanför frågeställarens ämne....
/Boo
 
Sv: Montera förbrukare till Elbloc EBL225

Visst finns det ett ledigt, säkrat uttag på EBL-en för extraförbrukare. Men hur gör man när extraförbrukaren är på över t ex 10A. Jag har monterat några extra 12V-uttag för att bl a köra dammsugaren som "drar" 16A. Då har jag gjort en extra säkringsplint med tillräckligt grova ledningar och tagit strömmen direkt från bobatteriets poler. På samma sätt är en inverter (600W) direktansluten (med lämplig säkring - Biltema har fina, förgyllda säkringar med väggfästen gjorda för bilradiosystemen). Då kommer såklart inte kontrollpanelen att visa korrekt strömuttag men spänning och kvaravarnde kapacitet bör väl stämma - eller?
Hoppas detta inte hamnade utanför frågeställarens ämne....
/Boo

Känns nog bra om man kopplar den till Elbloc. dels för att man då enkelt kan mäta strömuttaget, sedan att gödsla med säkringar till höger och vänster är heller ingen höjdare. Nu tar förvisso en gasvarnare rätt lite men ändock så måste det mest korrekta vara att koppla det till redan lediga befintliga anslutningar.
 
Sv: Montera förbrukare till Elbloc EBL225

Kom på en sak till stift 21 på Elbloc EBL 225 är väl bara + (plus), men var ansluter man - (minus) till förbrukaren??
 
Sv: Montera förbrukare till Elbloc EBL225

Jepp... rätt uppfattat :)

Det är samma jord överallt i bilen (i metallen) men för säkerhets skull så kan man fixa en egen jordskena som som ansluts till förbrukningsbatteriets minus pol.

Om man vill kan man dra ut stift 21 (på Adria 650 EBL225) till en egen säkrinsdosa och distribuera 12V därifrån. Fördelen med det är att man kan avsäkra enskilda förbrukare. Stift 21 går i EBL genom en automatsäkring som återställer sig själv vid ev överlast.

Dra alla förbrukare med "tvåtråd" till matningen så förenklar man felsökningen om något går snett.
 
Sv: Montera förbrukare till Elbloc EBL225

En viktig sak som mange synder mot er det angan peker på - en god jording. En må aldri bruke metall i påbygget som minus leder, en kan lett få i gang en elektrolyse ved overgang fra et metall til et annet. Spesiellt ille er overgang alu til stål, en liten strøm her fører ofte til vekk-etsing av begge metaller.
 
Tillbaka
Toppen