• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera fönster

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Funderar på att montera ett extra fönster,någon av er som gjort detta?
Antar att det bara är att sätta sågen i väggen,mäta exakt först!
ordentligt med tätmassa,har tittat Setiz fönster,tips tack!

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Montera fönster

Ibland går det elledningar där man minst anar det.

I

Ixeofors

Guest

Har också planer på att sätta dit ett extra fönster i kommande husbil! Letar efter ett litet fönster.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Fönstret blir 35X50högt,hur tjock är en normal vägg?elledningar ligger i rör utanpå väggen ,inga inbakade i homogen vägg vad jag vet.
Alla fönster jag tittat på är öppningsbara,jag skulle klar mig med ett fast fönster.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det varierar men ca 30mm tjocklek. Går det med en regelsökare så att man ser om det är några reglar som det kan vara bra att anpassa sig till.
Är man orolig för el i väggen så skulle jag mäta ut fönstret. Borra hål i plåten/ glasfiber. Bara igenom yttre plåten. Såga upp mellan hålen. Tag bort skivan o isoleringen. Då ser du hur det ser ut. Tag bort innerväggsdelen o montera fönstret.
Lycka till

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, lite beroende på konstruktion av fönstret, och även takluckor, dörrar m.m. Så är det ibland nödvändigt, och för det mesta bäst att gräva bort isoleringen mellan yttervägg och innervägg runt om i hålet och montera samt limma, gärna med polyuretanlim, en ram av trä, lika tjock som isoleringen och kanske fyra fem cm. bred, så det blir stumt mellan ytterväggen och innerväggen.
En del fönster skall skruvas fast och då drar skruvarna bra i träregeln.
En del fönster drar man samman inner och ytterramen på med skruv, och då måste det vara stumt där isoleringen normalt sitter.

M.v.h. JANKRO.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

.
En del fönster drar man samman inner och ytterramen på med skruv, och då måste det vara stumt där isoleringen normalt sitter.

M.v.h. JANKRO.

I detta fallet är det viktigt att man kontrollerar längden på de skruvar som ev. är medskickade så att dom inte är för långa eller korta för den delen, jag har monterat många fönster på båtar och nästan alltid har jag fått skaffa passande skruv.

Toppen