• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera drag och köra med kärra

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har ett problem. Vi har en ganska stor husbil med låg lastvikt. Nu är det så att vi vill ha med en moppe vespa på semestern nere i Europa. Vi har på papperet en lastvikt på 265 kg. Pga import hade den sålts i Sverige 505 kg. Jag har orginalchassi Fiat 2007 vad kostar drag och vad väger det att montera på bilen måste jag väga om den vill ej ner i lastvikt på regbevis kan jag ta bort markis med mera vid besiktning. Moppeställ var köper man det vad väger det kan man montera det på chassit direkt utan drag. Skulle man kunna ha en vespa i sidogaraget tror ni har ett längsgående garage med uppfälld våningssängar skulle skippa 120 liter vatten då. Tacksam gör svar synpunkter och åsikter. Mvh Ulf.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Montera drag och köra med kärra

Jag tror att det enklaste för Er är att få monterat ett drag och ha ett litet obromsat släp efter bilen. Själv har vi ett EU släp, 750 kg,med en last förmåga på 580 kg, där får "moppen" åka, samt att vi kan ha en massa andra "bra att ha" saker med oss. Vis av erfarenhet med böter på 4000 kr.:)
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

:wideeyed:Hej Ulf med en lastvikt på 265kg skulle jag någ avråda dig att ta med en vespa i sidogaraget då jag förmodar att du redan nu åker omkring med en rejäl överlast ., tycker att du ska provvägen så du får lite koll på om du överhuvudtaget har någon lastmarginal , det vore ju onödigt att riskera böter och kanske även körkortet vid allt för mycket överlast .
Vad det skulle kosta för dig att montera ett drag kan inte jag svara på men säkert någon annan klubbmedlem, draget läggs ju till bilens totalvikt , att börja plocka ner markiser mm när du ev. monterat ett drag tror jag inte så mycket på , ska du återmonter dem efter besiktningen så har du ju ändå inte tjänat något i lastkapacitet så vad är vitsen ?
Däremot kan du ju när som helst bli stoppad i en vågkontroll både här hemma och i utlandet och då hinner du ju i vilket fall som helst inte börja plocka av bilen en massa saker .
:yes:Rulla Lugnt !
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej jag vet vad jag väger åker ganska mycket stoppad i Helsingborg klarade vävningen hos polisen. Har en kompis som har våg så jag har full Jill på vad jag väger åkets till Frankrike full dieseltank halv vatten 3470. Har en obromsad 750 kärra därför sugen på drag för att lasta mer. Men vad kostar det.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej då det är en 2007 måste jag ha ett coc intyg att bilen kan ha drag. Kom på detta nu.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej på er.

Kommer att följa denna tråden noga då jag är intresserad av att sätta drag på min Adriatik coral 660 SL -08.

Det där med coc intyg har jag ingen aning om, men i regbeviset står att jag får dra 2000 kg bromsat och 750 kg obromsat (har BECE).

Har tänkt montera draget själv bara någon kan tipsa om var man får tag på ett till ett hyggligt pris.

Jag antar att man måste in förbi chassieförlängningen och fästa draget i rambalkarna.

Kanske någon med Fiatchassie och drag kan skicka in några bilder samt om det finns någon skylt med tillverkare mm.

Mvh,,Peter
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej Peter har du orginalchassi Fiat.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej Peter har du orginalchassi Fiat.

Hej. Ja det är orginal Fiatchassie som är förlängt c:a 1 meter av Adriatik. Kan ju tänka mej att det finns sprciella husbilsdrag som är längre än till Fiat lastbil och säkerligen dyrare.

Mvh,,Peter.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej Rimor 2007.

Jag ser att du troligtvis har samma chassie som jag och då säkert en chassie förlängning baktill.

Mvh,,Peter.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Montera drag och köra med kärra

Genom åren har jag fått drag byggda till förlängda chassier till husbilar på MB 206, MB 508, MB Sprinter, Peugout och Fiat. Alla dragen byggda och monterade på ett par mindre bilverkstäder i närheten av Östersund. Rejäla och stadiga arbeten, men det går inte att få "hembyggda" drag godkända för mer än 1.500 kg (utan att låta genomföra förstörande prov vid Statens Provningsanstalt).
I dagsläget får man räkna med att byggnad, montering och reg.besiktning av drag kostar runt 8.000:- här hemma. Motsvarande mindre, multikompetenta, verkstäder lär väl finnas även i övriga Sverige.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej.

Det går att läsa lite om drag till husbil på al-ko.se. Har man AL-KO:s chassieförlängning så verkar det finnas drag som fästs i densamma. Men det hamnar väl runt 8000:- vilket låter lite dyrt.

Peter
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Montera drag och köra med kärra

Det jag skrev om i inlägg 10 ovan handlar inte om standardchassier, varken Al-Ko eller andra. Efter min erfarenhet så klarar en kompetent mekaniker att bygga drag till vilken som helst husbil.

aake
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Det jag skrev om i inlägg 10 ovan handlar inte om standardchassier, varken Al-Ko eller andra. Efter min erfarenhet så klarar en kompetent mekaniker att bygga drag till vilken som helst husbil.

aake

Hej. Att summan blev ungefär densamma berodde på att det på AL-KO:s hemsida fanns angivet rekomenderade priser i Euro för en sats inkl. el passande al-ko:s chassieförlängning. Att bygga ett eget drag hade jag kunnat göra själv, men som du själv nämner blir det begränsat till 1500kg. om man vill ha en boggie bilkärra efter räcker inte det.

Har svetsat fästöglor på dragstänger till tunga lastbilssläp (38 ton) och mej veterligt är det ingen fog som brustit.

MVH,,Peter.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej jag vet vad jag väger åker ganska mycket stoppad i Helsingborg klarade vävningen hos polisen. Har en kompis som har våg så jag har full Jill på vad jag väger åkets till Frankrike full dieseltank halv vatten 3470. Har en obromsad 750 kärra därför sugen på drag för att lasta mer. Men vad kostar det.
:twitcy:Hej Ulf !
Diskuterar ju det här med fordonsvikter i en annan tråd just för tillfället också men jag får det inte att gå ihop hur du klarar lastvikten , åker du solo och med mini packning , du skriver i den inledande tråden att du enl. besiktningsinstrumentet har en lastvikt på 265 kg och vid vägning så vägde bilen 3470kg alltså hade du då fortfarande 30kg tillgodo .
Bilens tjänstvikt måste ju förmodligen vara mycket lägre än vad som anges i besiktnings instrumentet .
Rulla Lugnt .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej.

Lite ny info.

På min Adriatik sitter det SMW chassieförlängning. SMW tillverkar drag för infästning i denna. Har begärt in pris från Svensk återförsäljare och förfrågan vad max totalvikt kan tänkas bli.

Mvh,

Peter.
 
F

F.d. 3255

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej är också intresserad av att sätta drag på min kabe travelmaster Fiat ducato. Jag har säkert i en vecka försökt
hitta drag på internet, ringt runt till olika handlare, men ett
AL-KO drag kostar ca 9-12000 Kr vilket jag tycker är dyrt,
bygga drag får jag inte om det då beror på årsmod 2009
eller att totvikten är 4250 Kg det vet jag inte.
Är det någon som vet någon som säljer SMV drag i Sverige
eller andra drag bara dom är EG-Godkända
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montera drag och köra med kärra

Til en KABE som jo har en ALKO lavramme spesialbygget for KABE er det intet annet valg enn rett utgave av ALKO sitt drag som finnes. Spessiellt for KABE er lavrammen delt og settes sammen til full lengde hos KABE (Har sett chassiene på ALKO sin fabrikk).
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

Hej.

Var nog inte så enkelt som man tror. Pris på SMV drag 1360 Euro. Verkar som man får ta bort befintlig chassiförlängning och börja om från början (slutet på orginal Fiat ram). vet faktiskt inte om jag tycker det är värt besväret. Någon nämde coc intyg och frågan är väl om inte det blir så stor ändring så det skulle behövas ett sådant.

Peter.
 
F

F.d. 3255

Guest
Sv: Montera drag och köra med kärra

På ett ALKO drag är riktpriset 7250 Kr + frakt till Kabe 2009 utan garage, sen finns det handlare som lägger på ytterligare flera tusen, men jag fick tag i ett för 7400 inkl frakt.
Monteringen gjorde jag själv 4 skruvar busenkelt, elen hade jag sen förut då jag har en lastramp.
PS det är inte bara Husbilsförsäljare som säljer AL-KOs grejor det finns andra:)som tur är.

kent
 
Toppen