• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera bilradio - fortsättning

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Då kommer nästa fråga. Jag skall montera en ny Pioneer radio i en Ducato 2013. Manualen som medföljer radion är oklar (eller är jag smådum). Jag antar att kablage både i bil och i radio följer DIN-standard.

Det anges att om tändningen på bilen saknar ACC så skall de röda och gula kablarna kopplas på ett visst sätt. Om fel, så kan batteriet urladdas. (Hur kan batteriet urladdas om radion är avstängd). Bilen saknar ACC. Men jag kan inte för hela mitt liv fatta manualen.

Men frågan gäller egentligen om de gula och röda kablarna skall gå rakt igenom eller om de skall korskopplas.

Gissar att det finns någon här som kan svara direkt med bara denna enkla beskrivning. Om inte skall jag skanna manualen.

Håkan

F

F.d. 55695

Guest
Sv: Montera bilradio - fortsättning

En liten fråga bara: saknar du ACC som i Automatic Climatic Control eller som i det vi på svenska kallar Radioläge på tändningslåset. Mest så att frågan blir så tydlig som möjligt. Har bilens tändningslås ett radioläge så borde det bara vara att koppla ihop ISO-kablagen (eventuellt med lämplig adapter).

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Jag menar "Radioläge".

ISO-kablaget kommer i förpackningen med röda resp. gula kablar sammankopplade (rakt igenom). Men frågan är om detta är då radioläge finns, och om de skall korskopplas (röd till gul och gul till röd) när det som i detta fall saknas.

Håkan

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Terminal A4 ständigt strömmatad för radions minne och A7 är från radioläget.
Skall du kunna köra radion utan tändning tillslagen måste du koppla ihop kabeln A7 till A4.
Gör det på radiokablaget så ändrar du inget på bilens kablage.

ISO-connector.jpg

Toppen