• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera 4G antenn

Fogis

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borås
HBK-Nr
35521
Medlemskap
2024
Jag ska montera en 4G antenn (Poynting PUCK-2) på taket där tv-antennen satt innan. Men det jag är osäker på om det räcker att fästa den med den skumtätning med 3M tejp som följer med? Eller är det bäst att slänga bort den helt, och limma med tex TEC7 eller Sikaflex 591?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Är ytan plan så kan du använda medföljande tätning om du drar åt muttern mot innertaket på kabelgenomförningen.
Jag satte min för några år sedan och det är helt tätt.
Använder du inte muttern så limma med TEC7.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag monterade en Poynting MIMO-3 5G LTE för en månad sen. Använde den förklistrade plattan, drog åt muttern samt drog en sträng Sikaflex runt hela antennen. Jag lade även en ring Sikaflex runt själva borrhålet. Tror inte den går någonstans.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Jag monterade en Poynting MIMO-3 5G LTE för en månad sen. Använde den förklistrade plattan, drog åt muttern samt drog en sträng Sikaflex runt hela antennen. Jag lade även en ring Sikaflex runt själva borrhålet. Tror inte den går någonstans.
Är du nöjd med den antennen? Vad har du för router till den?
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Är du nöjd med den antennen? Vad har du för router till den?
Jag fick Tele 2-kortet i veckan och har bara testat i garaget ännu. Mot TV´n och PC´n i bilen fungerar det fantastiskt bra med fin mottagning. Ska ut nästa vecka och då även koppla upp mig mot WiFi på camping/ställplats. Det sitter ju 2 st 2-5 G-antenner, 2 WiFi samt en GPS-antenn i samma antennklump. Routern är en Teltonika RUT X11.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Var du än gör använd inte sikaflex!
den kommer att läcka om några år då den inte är flexibel som typ
Tec7 eller Bostic Isr70
flertalet husbilsfirmor använder enbart dessa produkter
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Var du än gör använd inte sikaflex!
den kommer att läcka om några år då den inte är flexibel som typ
Tec7 eller Bostic Isr70
flertalet husbilsfirmor använder enbart dessa produkter
Jag vet inte vad du har för erfarenheter, men det finns säkert en anledning till att produkten heter just SikaFLEX.
 

Bilagor

  • 20220703_163930.jpg
    20220703_163930.jpg
    3,5 MB · Visningar: 51

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Typ 30års erfarenhet inom båt industrin där Sika 291 var mer som en standard att använda
(som man förvisso fick täta om efter ett antal år)
sikan är inte flexibel över längre tid på samma sätt som butyl eller Isr som dessutom är extremt stark.
men absolut var och en limmar med vad man vill (brukar visa sig vid en fukttest inom några år)
det var bara en välmening att sprida info men jag kan abslout låta bli då vi har andra som tydligen vet bättre :cool:
Mvh / Bengt
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag fick Tele 2-kortet i veckan och har bara testat i garaget ännu. Mot TV´n och PC´n i bilen fungerar det fantastiskt bra med fin mottagning. Ska ut nästa vecka och då även koppla upp mig mot WiFi på camping/ställplats. Det sitter ju 2 st 2-5 G-antenner, 2 WiFi samt en GPS-antenn i samma antennklump. Routern är en Teltonika RUT X11.
Hej, har du hunnit prova antennen? Är i färd att investera i en antenn men tvekar lite. Gillar inte att antennerna är så fullproppade med mottagare, för mig räcker en ordentlig antenn för 3-5G. Är sugen på den som går att köpa genom Caravan Club.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Hej, har du hunnit prova antennen? Är i färd att investera i en antenn men tvekar lite. Gillar inte att antennerna är så fullproppade med mottagare, för mig räcker en ordentlig antenn för 3-5G. Är sugen på den som går att köpa genom Caravan Club.
Sitter inga mottagare i en antenn .

För vilka frekvenser/band ska din 3g/4g antenn fungera bäst? Lite olika mellan operatörerna och framförallt landsbygd eller mer stadsnära?

Ska det vara MIMO eller SISO?

Men håller med, letar just nu själv efter en antenn, hade snöat in på en "Puck" men där har de flesta negativ förstärkning på 700-800 MHz (landsbygdnäten även kallade).
 
Senast ändrad:

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Hej, har du hunnit prova antennen? Är i färd att investera i en antenn men tvekar lite. Gillar inte att antennerna är så fullproppade med mottagare, för mig räcker en ordentlig antenn för 3-5G. Är sugen på den som går att köpa genom Caravan Club.
Hej igen,

hade missat CC antennen så kollade lite snabbt. De har ingen teknisk specifikation alls på vad den kan så den skulle jag absolut inte köpa förrän man vet vad den kan. Som att köpa en husbil med motor men de berättar inte om den är 1 cylindrig eller 4 cylindrig.

Skicka gärna en fråga till dem, det ska jag samt cykla förbi i veckan om kansliet har öppet. Priset var ju inte direkt något speciellt heller.
 
Senast ändrad:

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Hej, har du hunnit prova antennen? Är i färd att investera i en antenn men tvekar lite. Gillar inte att antennerna är så fullproppade med mottagare, för mig räcker en ordentlig antenn för 3-5G. Är sugen på den som går att köpa genom Caravan Club.
Stod på camping en natt men har inte lyckats klura ut hur jag ställer in routern för att den ska ta in campingens wifi. I övrigt fungerar det väldigt bra.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Stod på camping en natt men har inte lyckats klura ut hur jag ställer in routern för att den ska ta in campingens wifi. I övrigt fungerar det väldigt bra.
Tror inte det är möjligt att ansluta RUTX11 till wifi som du tänkt. Wifi är i deras konfig tänkt att vara en traditionellt trådlöst nät som du ansluter till precis som hemma. Använder du sedan de externa antennerna i din Puck på taket så får du längre räckvidd när du rör dig i området runtomkring.

Har jag fel visa gärna hur man gör
 
Toppen