• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Molnet - skoj eller allvar?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Molnet - skoj eller allvar? På Text-Tv idag

Hackerattack mot Iphoneanvändare

Ett stort antal Apple-användare i
flera länder, bla Australien, Stor-
britannien och USA, har fått sina
Iphone- och Ipad-enheter kapade och
krävs på pengar.

Genom att kapa användarens kontoupp-
gifter till Icloud via exempelvis
"phishingmail" kan hackaren aktivera
funktionen "Hitta min Iphone". Därpå
har man krävt 55 pund, drygt 650 kr,
för att låsa upp enheten igen.

IT-experter rekommenderar att akut
byta lösenord på sina enheter för att
inte drabbas. Det är inte känt om
några svenska kunder har drabbats.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det gäller endast dem som oförsiktigt nog har lämnat ut sitt lösenord till obehörig genom s.k. phishingmail.
Sak samma med dem som lämnat ut uppgifter om sitt kontokort, de bör byta ut kortet snarast.

En viss terrorgrupp i Nigeria finansierar sina vapenköp med sådana metoder.
Boko Haram kallas terrorgruppen!

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Fick mail från eBay idag om att de hade blivit hackade. Vardagsmat nuförtiden?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Grunnet hackingen av Ebay så bør en også bytte løsenord på Paypal.
Og mens en er i gang bytt til forskjellige løsenord på alle steder hvor en har brukt de samme løsenord.

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Även om du inte har något att dölja så finns det många som sparar i stort sett hela sitt digitala liv på dropbox, google drive med flera. Inte bara bilder utan lösenordslistor, givetvis med bankinloggning, pinkoder, bankkontonummer och kreditkortsnummer osv, barnens skolschema, onda planer för att uppnå världsherravälde (hehe...), lathund för släkt och vänner med instruktioner om var nyckeln till sommarstugan är gömd, arbetsgivarens bokföring, och så vidare i oändlighet...

Detta är inte hörsägen, jag har förstahandsinformation. Numera påpekar jag sällan riskerna med att spara allt i "molnet", för att slippa bli beskylld för att lida av den åkomma du beskrev.

Samtidigt har jag förstahandsinformation om hur enkelt det ibland kan vara att få tag i information som allmänt anses vara väl skyddad.

Vi kan väl säga så här: Det finns ett förbluffande överskott av inkompetenta klåpare på alla positioner, och det kan räcka med att en enda klåpare, jag själv inkluderad (hehe...), gör ett misstag för att ett "säkert" system ska hamna i riskzonen för att börja läcka som ett såll.

Dessutom, när till och med banker och militär drabbas av ohederliga medarbetare, finns det då verkligen någon som tror att samtlig personal som hanterar google drive med flera är rättskaffens och fläckfria? Trots att det bara krävs några knapptryck för att till exempel kopiera och sälja ett medlemsregister, lösenords- eller kreditkortslista?

Ja, tydligen...

Kryptering... Ja, det är ju bra, för den som är så pass insatt att man krypterar lokalt innan man laddar upp, och aldrig använder en molntjänsts inbyggda kryptering. Och att man till den egna krypteringen inte väljer någon av de svagare algoritmerna, som till exempel enkel DES. För den lär ju till och med jag ha möjlighet att knäcka. Har jag hört...

Det är bara det att gemene man har ingen aning om att det finns olika sorters kryptering. Man hör ordet kryptering och känner sig genast varm och mysig, utan att förstå att krypteringen kan vara lika usel som ett tiokronors hänglås på biltema.

Nej, nu får det vara färdigkverulerat för idag! I preventivt syfte passar jag nu på att be om ursäkt till alla som eventuellt känner sig kränkta av mina hutlösa påståenden! :)

Kan bara hålla med, får man se vissa demos och föreläsningar om vad som kan hända med den data man lägger ut på "nätet" eller även har på sitt eget nätverk så inser man. Har man den minsta "känslig" information ska man inte vara på nätet.

Men å andra sidan så kan man få höra så mycket när man sitter på tåget och hör alla "viktiga" personer prata i sina telefoner. Det är riktigt skrämmande..

Hälsningar/hike

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Å varför skulle Apple vara immuna mot hacker-attacker ??

:wub:

F

F.d. 24414

Guest

Bara på skoj, läste tråden då jag var nyfiken efterom jag inte riktigt vet vad "molnet" är.
Kunde inte låta bli att lägga upp en rolig bild, fick den av en vän på mailen när jag jobbade med fruns ipad. (den gav jag upp med, vi var inte kompatibla......)

Bilagor

• Apple.jpg
    Apple.jpg
    62,8 KB · Visningar: 7

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Bara på skoj, läste tråden då jag var nyfiken efterom jag inte riktigt vet vad "molnet" är.
Kunde inte låta bli att lägga upp en rolig bild, fick den av en vän på mailen när jag jobbade med fruns ipad. (den gav jag upp med, vi var inte kompatibla......)

"Molnet" Bäckmark, är ett smeknamn för iCloud tjänsten som går ut på att allt som du gör på din iPhone eller annan Apple produkt, lagras samtidigt på en server (hårddisk) någonstans i världen för att "underlätta" en del för dig. Det kallas också för "backup", på Svenska grovt översatt "uppbackning". Skulle din iPhone gå sönder, ja då finns allt kvar i "molnet" så det är bara att köpa ny iPhone och fortsätta jobba obehindrat. Det var en beskrivning i grövsta drag, hoppas det lättade lite för dig & dina kunskaper... : )

En liknelse med vanlig post är eftersändning då du är på t.ex. semester. När du väl är hemma, då hämtar du alla dina försändelser!

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Ovanstående är endast delvis riktig. Det finns mer än iCloud. Alla stora amerikanska datorföretag har sina egna moln, Microsoft, Google (Chromebook), Dropbox, osv.

Allt för att få kontroll över dig, dina vanor, dina inköp etc, etc.

Sätt gärna en psykiatrisk diagnos på mig. Paranoia ligger väl närmast till hands, det bjuder jag på.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ovanstående är endast delvis riktig. Det finns mer än iCloud. Alla stora amerikanska datorföretag har sina egna moln, Microsoft, Google (Chromebook), Dropbox, osv.Allt för att få kontroll över dig, dina vanor, dina inköp etc, etc. Sätt gärna en psykiatrisk diagnos på mig. Paranoia ligger väl närmast till hands, det bjuder jag på.

He, he, samma här Riviera! Jag har dom nästan allihop ("molnen" alltså) av ren nyfikenhet och för att kanske "slussa ut" en hel del bilder för att slippa belasta eget utrymme (ALVAR), dock inga backup, mail, notiser, lösenord, kontouppgifter osv. (SKOJ)...
Nu är jag även skeptisk mot "Hitta min iPad". Bäckmark nämnde iPad och då svarade jag på hans inlägg om iPad "moln", men helt riktigt, det är en sådan "dimma" ute på servrar så man undrar hur sjutton kan det vara så poppis att ge gratisutrymme + all service utan att ta betalt(!?). Då tändes min varningslampa och lust att "se om mitt eget hus".

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Exempel på molntjänster
  • Microsoft Exchange Online (e-post)
  • Gmail (e-post)
  • Google Drive (kontorslösning)
  • Flickr (bilder)
  • Dropbox (fillagring)
  • Icloud (fillagring m.m.)
  • Diino (fillagring, backup)
  • Office 365 (Microsoft Office 365, en kontorslösning)
  • Soundcloud(musik)
  • m.fl.

Chromebook som är Googles svar på laptop har ingen egen hårddisk,
allt sparas i molnet på Googles servrar.

De som tillhandahåller gratis molntjänster tjänar fantasisummor på reklam.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

"De som tillhandahåller gratis molntjänster tjänar fantasisummor på reklam."

Eller så är de sponsrade!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Att lagra data eller köra applikationer från centraliserade lagringsplatser är knappast något nytt. Det har gjorts över både intranät och internet länge. De s k molntjänsterna är en utveckling där man alltid har tillgång till eget data, kan dela data och köra applikationer över internet.

Det finns alltid en säkerhetsaspekt med att inte ha datat ”inhouse”, dvs ansvara för det själv. När det ligger på en serverpark på internet, kan det ex hackas. Samtidigt är min erfarenhet att riskerna med att ha datat inhouse ofta är större. Datamedia kraschar regelbundet. Man klantar sig vid mediahantering. Man missar backuper. Huset och all utrustning brinner ner, osv osv. Jag har blivit av med en hel del data i mina dar. ALLTID inhouse!

Precis som livet i övrigt är datahantering fullt av både möjligheter och risker. Det finns inte något helgarderat alternativ.

Jag använder molntjänster till data som bilder, videos och vissa textfiler. Aldrig för känslig information som lösenordslister eller dyl. De förvaras lokalt ”inhouse” och i vissa fall utskrivna på papper och USB-minnen och inlagda i bankfack. Gå dock inte till överdrift. Minst 95% av min data är inte känslig. Dvs det är ingen större olägenhet om den hamnar i fel händer.

:-/<rister

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hackerattack mot Iphoneanvändare

Ett stort antal Apple-användare i
flera länder, bla Australien, Stor-
britannien och USA, har fått sina
Iphone- och Ipad-enheter kapade och
krävs på pengar.

Genom att kapa användarens kontoupp-
gifter till Icloud via exempelvis
"phishingmail" kan hackaren aktivera
funktionen "Hitta min Iphone". Därpå
har man krävt 55 pund, drygt 650 kr,
för att låsa upp enheten igen.

Rysk polis har gripit två hackare som tros ligga bakom den senaste tidens utpressningsförsök mot Apple-användare runt om i världen.

De två männen, 23 och 17 år gamla, greps när de försökte plocka ut pengar från en bankomat i södra Moskva. I samband med gripandet genomsöktes deras lägenheter, varvid datorer, mobiltelefoner och en mängd böcker om hackning beslagtogs. Enligt det ryska inrikesdepartementet ska de båda männen ha erkänt att de ligger bakom utpressningsförsöken.

De misstänkta hackarna sägs ha fått tag på offrens användaruppgifter genom att ägna sig åt nätfiske och genom att locka med gratis nerladdning av musik och filmer.

De som trodde att Putin stod bakom hackerattacken hade alltså fel.

Toppen