• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Modern olja till min Fiat Ducato 2002 2.8 jtd?

F

F.d. 26930

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.8 JTD
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 544B
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Mekonomen firade 40 år i helgen och hade 25% rabatt, perfekt tillfälle för inköp av olja, oljefilter och bränslefilter.

Den rekommenderade oljan 5W-40 (Castrol Syntet C3) skulle precis köpas då säljaren sa att en annan Castrol var bättre för bara 50 kr mera (liten skillnad då kostnaden ligger på ca 800 kr totalt), Castrol Edge Sport 0W-40
Denna oljan var tunnare men klarar värme bättre vilket kan var bra då vi planerar några veckor i Kroatien. Men den har en rengörande egenskap som man inte bör använda i motorer som gått lite längre (typ 20 000 mil)

Då min bil har gått lite över 9000 mil tyckte han att den inte bör ha ngt slagg i sig och att denna olja skulle vara att rekommendera över den vanliga c3 oljan.

Denna oljan är ngt tunnare men bör ju klara kyla bättre då det är en 0W olja, dock verkar den optimalt först vid 70 grader.

Jag valde att köpa säljarens rekommendation men jag är faktiskt lite osäker på om det är bra att köra in det i en motor från 2002?

Finns det ngn snäll själ som kan detta med oljor och kan ge lite insikt eller tips?

Tack på förhand!
 
F

F.d. 29925

Guest
Jag skulle nog först kolla med motortillverkarens rekommendationer.
För egen del, med nästan likadan motor, gäller syntet 10W40. Kör inget på vintern och behöver knappast en mera tunnflytande olja.
 
F

F.d. 26930

Guest
decker skrev:
Jag skulle nog först kolla med motortillverkarens rekommendationer.
För egen del, med nästan likadan motor, gäller syntet 10W40. Kör inget på vintern och behöver knappast en mera tunnflytande olja.

Hej och tack,

Jag har pratat med flera och de flesta anser att oljan jag köpt men ännu inte vågat hälla i är väldigt fin och torde vara bra för min bil.

En verkstadskille som servar dessa sa att den kanske kan vara för fin, dvs för tunn, men en 0-40 är väl alltid en 0-40 så jag är inte helt med på vad han menade.

Mailade Castrol som också sa att detta var den bästa oljan för min bil.

Skall forska lite till innan jag häller i den dock, kommer återkomma med hur det gick.
 
F

F.d. 12515

Guest
Hej DanielK
Kolla in på OKQ8.se

Kategori
(oljeguiden) så det är en 10W/40 du skall ha .Efter som bilen gått så många mil skull jag köra delsyntet(från dom större oljebolagen)Märke : Fiat Modell : Ducato (1982 - 2006) Typ : Ducato 2.8 JTD (2002 - 2007)
Stäng alla Öppna alla
componentTitleLeftTop.png
Motor 8140.43S
componentTitleMin.png
Volym: Filtervolym 0,7 liter Volym: Volym 5,7 liter Användning: NormalIntervall: Byt 30000 km / 12 månaderProdukter: Q8 Formula Advanced 10W-40 PDB SDB : Q8 Formula MX 10W-40 PDB SDB : OKQ8 Delsyntet 10W-40http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100988

MVH/HellisGurra
 
F

F.d. 26930

Guest
Tänkte ge lite feedback nu eftersom jag använt bilen med oljan.

Oljan fungerade utmärkt, inga läckage (kollade oljestickan efter några långkörarpass). Motorn lät fint och inga missöden. Tre veckor i Kroatien (30grader varmt) uppvisade inga problem.

Denna oljan skall ju dessutom vara perfekt för vinterkörning då den är flytande även vid låga temperaturer, nu skall familjen dock inte åka ngt i vinter men det är intressant för det planerar vi framöver.

De rengörande egenskaperna bör ju ha rensat bort ev smuts som funnits innan. Så risken borde vara allt mindre nästa år.

Även om jag byter olja varje år så är väl eg dessa oljor sk långlife oljor som skall klara många mil mellan bytena.

Iom att den inte drog ngn olja så tror jag inte att den är för tunn som var min största rädsla.

hellisgurra skrev:
Efter som bilen gått så många mil skull jag köra delsyntet(från dom större oljebolagen)Märke : Fiat Modell : Ducato (1982 - 2006) Typ : Ducato 2.8 JTD (2002 - 2007)

Det är väl ändå inte så många mil på en diesel, allt är ju relativt förstås...
Tack för input hellisgurra, misstänker att de flesta oljor som uppfyller kraven faktiskt går att hälla i, jag kanske valde en ngt för fin olja men det var inte så stor prisskillnad.
 
Toppen