• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

modem

F

F.d. 55293

Guest
Gott Nytt År!
Hej den lilla kabeln mellan mobilt modem och datorn, finns med dubbel kontakt i ena enden. Förstått att den jobbar lite snabbare med den dubbla om man har dålig täckning. Vet någon vad den heter och var jag kan köpa den? Har telias modem.
Mvh Lena Sunesson:ball-icon:
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: modem

Hej,
hoppar rakt in i något jag inte kan. Du skriver Telias modem,, är det Huawei? Det har jag, en liten dosa med en sladd med liksom en liten extrasladd i ena änden och när jag skaffade det var instruktionen att sätta båda kontakterna i ena änden i datorn när jag installerade modemet, inte sedan. Telia-butiken borde kunna detta, eller www.telia.se fast det kanske du redan har försökt.
Lycka till i alla fall
Agneta W

Ska testa Knugrones idé, snabbare vore bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: modem

En USB kontakt kan levere en begrenset strøm, ved å bruke 2 så kan modemet trekke dobbelt så mye og øke forsterkningen på radiosiden. Øket sendestyrke og følsomhet gir raskere overføring.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: modem

jag har samma modem och den extra kontakten är märkt "Assistant Power" och kan vad jag förstår ge extra strömtillförsel till modemet och då kanske det stämmer att modemet kan arbeta snabbare

bättre energitillförsel via extra sladden kan ju också ge längre räckvidd/täckningsområde
jag har andra USB-tillbehör som också har dubbla kontakter i ena änden, t ex en USB-hårddisk som ju också kan behöva extra strömtillförsel

den extra kontakten ansluts givetvis i en ledig USB-port i datorn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: modem

Det beror på vilken version av USB-port man har - 1 eller 2. Har man den äldre versionen krävs i regel den dubbla anslutningen! Detta förklaras på den beskrivning man fick med 3G-modemet. Tyvärr åker väl denna beskrivning i papperskorgen första dagen!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: modem

Hej igen,
jag satte faktiskt i den andra kontakten i den USB-kontakt jag vanligen har till skrivaren men inte blev
det någon skillnad i hastighet - tyvärr. JÖSSES hur vet man om man har version ett eller två?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: modem

Agneta, det er mer problematisk en så. Endel versjon 1 porter har mer strøm tilgjengelig en det som er minimum. Versjon 2 er spesifisert med mer strøm tilgjengelig, selv med versjon 2 så kan det være nødvendig med ekstra strøm til endel utstyr. UMTS modem er i en særstilling, de kan fungere med minimumstrømmen på en versjon 1 port, men skrur opp effekten hvis mer er tilgjengelig.

Er det tilstrekkelig strøm fra en port så hjelper det ikke med en port til, det er bare å prøve.

Der er mulig å finne ved hjelp av windows hvilken versjon USB en har, det er en egenskap for driveren. Desverre så hender det at driveren rapporterer versjon 1 selv om det er versjon 2. Dette skjer hvis det i en av portene på en hub sitter ett versjon 1 utstyr.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: modem

Det beror på vilken version av USB-port man har - 1 eller2. Har man den äldre versionen krävs den dubbla anslutningen!

det är inte nödvändigtvis så på all hårdvara, på min förra lap-top fungerade det med bara en av anslutningarna på en USB1-port
läs mer på Knugrones svar nedan, han förklarar det hela på ett korrekt sätt, inget är svart eller vitt i den den digitala hårdvaruvärlden tyvärr, det är principen ge inte upp förrän du försökt som gäller
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: modem

Precis vad telia sa till mig, att äldre version av lap-top kräver den dubbla anslutningen. Nu är min data ny, den lilla Asus Eeec men upplever bättre täckning med dubbesladd. Vid köp av mobilt modem av telia fick jag både enkel o dubbel anslutning. För att slippa flytta anslutningen mellan stationär dator o lap-topen ska jag köpa en dubbesladd till. Vi har dålig täckning på vår ort söder om Växjö, därför försöker vi alla medel. Mer råd för bättre anslutning -täckning mottages tacksamt. Utbyggnad av fiberkabel är på gång.
Gott nytt år alla vänner.
Lena sunesson
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: modem

Tre saker bestämmer hastigheten på mobilt bredband:
1. Har man fått GPRS eller 3G uppkoppling. 3G är snabbare än GPRS
2. Belastningen på den basstation man är ansluten till. Dvs. pågår många mobilsamtal samtidigt. Taltrafiken är prioriterad över datatrafiken.
3. Signalstyrkan, alltså hur bra kontakt man har med basstationen. Vid låg signalstyrka blir det omsändningar som tar extra tid.

Genom att ändra läget på USB-dongeln kan man liksom med mobiltelefonen förbättra kommunikationen när signalstyrkan är dålig.
Genom att använda en lite längre kabel mellan dator och dongel får man ju mer möjlighet att prova sig fram. Ledningarna i kabeln är klena och ger spännningsfall vilket gör att dongeln helt kan sluta fungera, då finns det ibland möjlighet till extra spänningsmatning för att kompensera för det.
Någorlunda moderna datorer har USB 2.0. Om datorn man anlsuter dongeln till bara har 1.1 så levererar Windows ett meddelande som talar om att man inte har en höghastighetsport.
/Nisse
PS. Dongeln är alltså den lilla "klumpen"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: modem

Numera är s.k. turbo-3G vanligt d.v.s hastigheter upp till 7.2 megabit/sek (i en del fall 14.4). Om man har den gamla hastigheten på 0.384 mb/sek kan man med operatörens hjälp uppgradera.
 
Senast ändrad:
Toppen