• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Modellbeteckningar

• Startad av Startad av F.d. 8479
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 8479

Guest
Hur skall man som novis på husbilar kunna tolka alla dessa missvisande modellbeteckningar???
Som båtägare hade man det enklare, antingen anges båtstorlek i fot eller meter.
En Maxi 108 är 10,8 meter lång. En Halberg Rassy 38 är 38 fot lång, 10 fot = 3 meter lätt at räkna ut 3,8*3= 11,4 meter.
När det gäller husbilar har jag konstaterat att en: Adriatik A 576 DK är 6,65 m. lång, en Bürstner I 578 Elegance är 6,25 m. lång, en CI Elegant 380 är 6,15 m.

Hur i xxxxxxx fungerar hjärnorna på husbilsfabrikörerna???
Vilken måttskala är de indelade i? Husbilarna alltså, fabrikörerna får man väl indela efter IQskalan, förmodligen är det inte många av dessa som är medlemmar i MENSA.

Om det finns någon länk till en hemsida för husbilar där man liksom när det gäller båtmodeller kan inhämta uppgifter om längder, lastförmåga, motor-typ/storlek, m.m är jag tacksam för info.
En annan sak som stör mig är att vissa företag i sina annonser döljer reg.nummret för att man inte skall kunna inhämta info från bilregistret.
Men för min del innebär detta att jag bläddrar vidare i raden av annonser, det råder ju för närvarande ingen brist på objekt på säljsidorna.
Sven E

Sv: Modellbeteckningar

Förmodligen fungerar husbilsfabrikörernas hjärnor ungefär som bilkonstruktörernas...

En Audi A4 är ju definitivt inte 21,0 cm bred och 29,7 cm lång, en Volvo V70 har inte V-motor och mer än 70 hk, en Mercedes C-klass är numera inte så kompakt o.s.v.

Senast ändrad:

Det ser ut til at mange fabrikker bruker invendig lengde, men om de strekker bilen endel cm så endrer de ikke modellnummer. Hvor de plasserer komma kan variere - mm, cm eller dm. Ser enkelte fabrikker hvor noen modellserier har 2-siffret nummer andre 3-siffret og også 4-siffret nummer.

Amerikanske og Australske husbiler oppgis normalt i fot og ofte er det da utvendige mål.

Hur skall man som novis på husbilar kunna tolka alla dessa missvisande modellbeteckningar???
Som båtägare hade man det enklare, antingen anges båtstorlek i fot eller meter.
En Maxi 108 är 10,8 meter lång. En Halberg Rassy 38 är 38 fot lång, 10 fot = 3 meter lätt at räkna ut 3,8*3= 11,4 meter.
När det gäller husbilar har jag konstaterat att en: Adriatik A 576 DK är 6,65 m. lång, en Bürstner I 578 Elegance är 6,25 m. lång, en CI Elegant 380 är 6,15 m.

Hur i xxxxxxx fungerar hjärnorna på husbilsfabrikörerna???
Vilken måttskala är de indelade i? Husbilarna alltså, fabrikörerna får man väl indela efter IQskalan, förmodligen är det inte många av dessa som är medlemmar i MENSA.

Om det finns någon länk till en hemsida för husbilar där man liksom när det gäller båtmodeller kan inhämta uppgifter om längder, lastförmåga, motor-typ/storlek, m.m är jag tacksam för info.
En annan sak som stör mig är att vissa företag i sina annonser döljer reg.nummret för att man inte skall kunna inhämta info från bilregistret.
Men för min del innebär detta att jag bläddrar vidare i raden av annonser, det råder ju för närvarande ingen brist på objekt på säljsidorna.
Sven E
Håller fullständigt med författaren av denna artikel

Tillbaka
Toppen