• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt internet

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Vi har ett mobilt internet, Telia, som vi använder i husbilen. Igår fick jag klart med Telia att dom kan låsa upp modemet även inom bindningstiden så att vi kan använda utländskt sim-kort när vi är ute i Europa, det kostar 300:- men det kan det vara värt!

Att gå ut på internet via Telias kort utomlands är inte att tänka på, då blir vi nog ruinerade... Så som jag har förstått så ska det gå att köpa ett kontantkort i det land vi befinner oss och då kunna surfa till betydligt lägre kostnad.

Till min fråga... Om jag köper ett kontantkort i t ex tyskland, behöver jag några koder utöver den pin-kod som följer med kortet? Jag kan inte minnas att det var några fler koder som behövdes för att sätta igång Telia kort men jag kan minnas fel.

//Kicki
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt internet

Hej Kicki!
Vem eller vart ringde du för att få ditt modem upplåst?
Jag ringde till en Teliabutik här i Gbg och till svar fick jag att Telia gör det inte!!
Kunde vara bra att får reda på vart du ringt, Telia måste ju ha samma regler överallt?
Mvh stefan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Mobilt internet

Hej Stefan hoppas allt är bra med Er där uppe i NORR.
Pröva att ring 031-444190. Det är en snubbe som "låser upp telefoner" kanske han kan hjälpa Dig. Ha de bra Granne, hls kurt.
:twitcy::twitcy:
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt internet

Det blev några samtal innan jag fick tillåtelse att göra det...

Kundtjänst: hänvisade till Telias butik eftersom dom inte visste riktigt hur reglerna var.

Telias Butik: Sa först att det inte går under bindningstiden, Telias policy!!! Jag svarade med att jag ville gå vidare eftersom dom inte skulle förlora något, jag ska ändå betala den fasta avgiften hela avtalstiden. Då blev jag hänvisad till Kundrelationer på Kundtjänst.

Kundrelationer: Förstod mitt problem men vidhöll fortfarande Telias policy. Då ville jag veta vart jag skulle vända mig eftersom jag ansåg att det är en väldigt dålig policy... då kunde helt plötsligt Telias butik göra undantag från policyn om jag vände mig till dom.

Telias butik: Nu när jag visste att det gick att göra undantag så kunde jag helt plötsligt få modemet upplåst till en kostnad av 300:- (fast först fick dom ha lite överläggning med kollegorna).

DET GÄLLER ATT INTE GE SIG!

//Kicki
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt internet

Att Telia låser upp modemet, vad innebär det?? Betyder det att du kan surfa för samma månadskostnad, även från utlandet?? Vi ska tillbringa 6 månader i södra Europa, och håller på att undersöka internetalternativ.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt internet

Att låsa upp modemet betyder nog att du kan sätta i andra SIM-kort än, i detta fall, Telias. Du köper ett lokalt SIM-kort i det land du befinner dig i och surfar då till en lägre kostnad än om du skulle använda Telias i det aktuella landet. Då lär det antagligen kosta både skjortan och byxorna.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt internet

Att låsa upp modemet innebär att den tidigare låsningen till bara Telia som SIM-kortsoperatör upphör och du kan stoppa in en annan operatörs SIM-kort i Telia-modemet.
Modemet brukar vara operatörslåst i 12 månader och själva tjänsten upplåsning kostar 300kr.

Beträffande 3G-Internet-koppling i utlandet är det oerhört dyrt att använda en svensk operatörs SIM-kort. Köp istället en lokal operatörs kontantkort.
Var det svar på dina frågor?

Oj, upptäckte nu att du redan fått svar.

Utökar svaret: Tänker själv använda trådlöst Internet utomlands då jag köpt en bra (hoppas jag) antenn. Innebär att jag kommer att söka efter öppna "hot-spots" dvs någon som har en trådlös router där jag kan ansluta mig, ev till en liten kostnad.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 142

Guest
Sv: Mobilt internet

Hej på er,ett tips Tele2 är den enda svenska operatören som inte har operatörlåst modemet!Du kan köpa ett kontantkort i landet där du befinner dig och ber den utländska operatören om de rätta inställningarna då får du total kostnadkontroll och surfar till det aktuella landets inhemska taxa.
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Mobilt internet

Hej alla.
Vill härmed bara meddela att under 5 månadert i Spanien under gången vinter har jag kopplat upp mig i stort sett överallt på campingar, på en del mot en avgift men på de flesta stora utan avgift.
Låg t.ex på en camping i 7 v. över jul & nyår och var uppkopplad hela tiden utan extra avg. Slog på Radio Kalmar på morgonen och den gick hela dagen. Ordnade bankärenden, ringde Skype tilll annhöriga o.s.v.
Kontakta mig gärna för mer info.
Ingemar
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt internet

Vilken camping var det som hade denna förnämliga förmånen?
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Mobilt internet

La Rosaleda utanför Conil de la Frontera. Vi var 3 Svenska och 19 Finska Husabilar där. Naturligtvis fanns där andra nationaliteter där också, skulle tippa att där var över 300 platser + ett 40-tal bungalovs,
Tydligen var det någon Finsk "samlingsplats" Det fanns ganska mycket info på finska.
Väldigt trevlig och välordnat. Lite öppet och blåsigt dock, låg högt. Ganska stor camping
ib
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt internet

Ingemar!
Räckte det med att använda det inbyggda trådlösa nätverkskortet i uppkopplingen mot den trådlösa accesspunkten eller hade du någon typ av nätverkskort med yttre antenn?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Mobilt internet

Svar Ja.
Är ingen datanörd. Köpte en beg bärbar med nätverkskort, innan vi åkte. Och det fungerade som sagt alldeles utmärkt. Ingen yttre antenn. Kollade bara i receptionen att vi låg innom räckvidd och det var sällan några problem.
Som jag nämnt fick man på vissa campingar köpa "tid" ett dygn, en vecka, eller längre, för uppkoppling,/username/password/ Wi-Fi zone/
ib
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt internet

Har nu fått mitt "Telia-modem" Huawei E620 upplåst dvs nu är det inte operatörslåst.
Stoppade i mitt Tele2-kort men får meddelandet att uppkoppling inte kunde utföras eller något liknande.
Jag antar att det finns någon parameter-fil som anger vart uppkopplingen skall ske emot men kan inte hitta någon sådan.
Verkar inte finnas något menyval för inställningar.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt internet

Hej Robert!

Använder du Mobile Connect eller Telia Connect som uppkopplingsprogram?

Jag tror att Mobile ska ta bägge korten men jag tror att Telia endast vill ha just Telia eller möjligvis någon som samarbetar med dom...

//Kicki
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt internet

Tack för att du engagerar dig.
Har tankat ner programvaran, avinstallerat tidigare installation och installerat den nya programvaran.
Tyvärr (ursäkta Telia) dyker texten 3G Telia upp igen och uppe till höger visas Telias logga.
När jag försöker ansluta med Tele2-kortet får jag meddelandet Connection failed.
Verkar som om jag behöver ställa om någon parameter men hittar inte var man gör det.
Något tips?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Mobilt internet

Hej Robert,

Settings connection new och där skapar du en ny anslutning.

I rutan number ska vara *99# och i rutan APN skriver du internet.tele2.se (Om det är 3G kort du har.)
Annars kan du ringa mig så ska jag guida på telefon.

Bosse.
 
Senast ändrad:
Toppen