• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mobilt internet Tyskland

F

F.d. 53498

Guest
Jag har en olåst modemsticka. Jag vet att man kan skaffa billigt förbetalt acess på t.ex Lidel. Är det krångligt att om jag stoppar det i min modem att komma igång?
Finns fler förslag? Vi kommer snart från Frankrike till Tyskland och blir nog kvar någon månad.

Tacksam för tips.

Anders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: mobilt internet Tyskland

Jag har bara erfarenhet av simkort från Aldi där man först måste registrera sig som användare. Jag fick hjälp via telefon med registreringen och det gick bra att ange ställplatsens adress. Konversationen skedde på knackig skoltyska blandat med engelska.

Ett enklare sätt är att registrera sig på smartphone/iPad/dator via WiFi på tex McDonalds med en kod som man snällt efterfrågat i kassan.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tchibo har også et bra tillbud, og om du passer på å få hjelp med registreringen i butikken så er det enkelt. Gjorde selv dette på Tchibo i Trier for et par år siden. En liten sak med Tchibo er å slå på måneds-surf med en gang - skjer første gang automatisk, senere så er det en SMS som må sendes og besvares før en går ut på internet.

F

F.d. 53498

Guest

Tack Knarrevik.

Jag vill känna friheten med internet inte vara låst till Mc Donalds. Jag behöver fixa lite affärer på banken och då känns inte Mc optimalt. Jag vill ha en egen fungerande sticka. Men Aldi eller Lidel är skit samma. För 1 år sedan betalade vi 39 E för en månad på Vodaphone, tänkte nu försöka hitta något med lägre pris. Men Vodaphone fungerade bra, tyvärr har jag glömt mitt modem hemma, men det kanske oxå fungerar med det upplåsta teliamodemet.
Anders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag menar att du kan registrera Aldikortet via WiFi på McDonalds istället för telefonledes.

F

F.d. 53498

Guest

OK då e även jag med. Det låter oxå som en lösning, men det andra förslaget med Tchibo (stavning) låter inbtressant. Var i Trier låg affären? Går det att söka på Tchibo när man är i närheten av Trier? Hur hittade du affären?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Del ligger i gågaten på østsiden av elven ikke langt fra Römerbrücke i retning jernbanestasjonen. Syklet dit fra Stellplatsen på andre siden av elva.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag skaffade ett Aldi-kort för ett par dagar sedan och maken till dålig uppkoppling har jag aldrig haft! Att skicka bilder är inte att tänka på! Alternativet är T-mobil men där kostar kontantkortet 50 spänn om dagen vilket jag tycker är i dyraste laget.

Jag lämnade Moseldalen i går! Där fanns det bara mängder med tjocka präktiga tyskar som tråkade ut mig så att jag fortsatte söderut och nu sitter jag i Bad Tölz nedanför München och ska försöka krångla mig över Alperna idag. Kroatien nästa! Hur det blir med Internet i Kroatien har jag ingen aning om!

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

Om du använder mobilen som modem i cockpiten, eller dongel över husbil tak kan vara skillnaden 1,5 till 3 bättre mottagning till donglens fördel.
Trots att husbilen är tillverkad av glasfiber (järn fackverk) är fortfarande cockpiten järn (delvis fullt integrerad)
- dongeln måste vara vertikal på taket inkapslad i plast med en fri mottagning 360 grader.

Jag har testat med Nokia och Samsung Gal. S (+ grannens iPhone) och även utanför husbil, är resultaten inte bättre för mobiltelefoner. ( 1,5 - 2 donglens fördel)
Det är viktigt att mottagande förhållanden är optimala och det kan variera mellan master och telekommunikationsföretag.

Fördöm / prisa inte telekommunikationsföretag innan lika mottagande förhållande är bra och rätt geografiska förhållanden.

Enligt min erfarenhet - ta den eller lämna den'.
;)

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag skaffade ett Aldi-kort för ett par dagar sedan och maken till dålig uppkoppling har jag aldrig haft! Att skicka bilder är inte att tänka på! Alternativet är T-mobil men där kostar kontantkortet 50 spänn om dagen vilket jag tycker är i dyraste laget.

Jag lämnade Moseldalen i går! Där fanns det bara mängder med tjocka präktiga tyskar som tråkade ut mig så att jag fortsatte söderut och nu sitter jag i Bad Tölz nedanför München och ska försöka krångla mig över Alperna idag. Kroatien nästa! Hur det blir med Internet i Kroatien har jag ingen aning om!

Jappe

Roligt att höra att du äntligen kom iväg men tråkigt med uppkopplingen. Använder du dongel eller telefon, inne i bilen eller utomhus?

Hoppas att du får bättre kontakt på dina vidare (irr)färder så vi får dela dina erfarenheter längs rutten.

Hur mår Beirut eller har du kanske provat Google Navigation?

F

F.d. 53498

Guest

Jappe, vi kommer från Kroatien. Där var vi på några olika campingar. En camping skulle ha ca 60 kr dagen för uppkoppling på deras nät. De andra 2 var det gratis.
Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

ALDI benytter e-plus sitt nett, bra i noen deler av landet. Null dekning i andre og GPRS i resten - dekningskart eplus Netzabdeckung UMTS

Tchibo og Lidl benytter O2 sitt nett - litt bedre :D (flaks for meg at jeg ramlet inn der) - o2 GIS WlSP er en ikke mye hjelpsom web-app som bare gir et lite utsnitt av gangen av dekningskartet.

T-mobil har klart best dekning - Funkversorgung Inland men for 3G er det under 50% geografisk dekning!!

Nett nr 4 i Tyskland - Vodafone - Netzabdeckung für UMTS und LTE am Wohnort omtrent som O2

En god side for info om mulighetene er Germany - Prepaid Wireless Internet Access

F

F.d. 25023

Guest

Vi kör i Tyskland med O2's mobil internet kontantkort (skraphäfte för dagssurf). Har alltid fungerat bra.

Dongeln är en upplåst TRE-dongel från Sverige eller en O2's egen som vi fick på köpet när vi köpte SIM-kortet. Säljaren bara gav den åt oss. Men Tre's dongel funkar bättre!

hälsning
jyrki

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Vi kör i Tyskland med O2's mobil internet kontantkort (skraphäfte för dagssurf). Har alltid fungerat bra.

Dongeln är en upplåst TRE-dongel från Sverige eller en O2's egen som vi fick på köpet när vi köpte SIM-kortet. Säljaren bara gav den åt oss. Men Tre's dongel funkar bättre!

hälsning
jyrki

Allå vänner!

Var och hur skaffar Ni detta kontantkort? Tänkt ev. stanna några dagar i Tyskland på vägen ner mot Portugalien.

Om någon har uppgifter om bra kontantkort i Frankrike är vi också intresserade av detta. Upplysningsvis har vi modem som är upplåst.

Drar söderut om någon vecka eller mer.

Ha de Kjell

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Anita & Jyrki.
Vad kostar O2:s dagsurf? Vi är Tyskland nu och står på en ställplats i Freiburg där Wifi-surfen ingår. Det är första gången på två veckor som vi har kontakt med internet.
Jag tyckte Vodafone var lite dyrt, de skulle ha 20 euro för modemet och 39 euro för en månad och 3 Gb. T ville ha 5 euro per dygn för kontantkort.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Frankrike valgte jeg SFR - akseptabel pris pr. GB - tror jeg fortsatt har igjen ett par GB, men de dør i oktober. Selve sim-kortet kostet noen euro - tror det var 30. 20 til og du får en låst stick.

F

F.d. 52943

Guest

Tchibo erbjöd en fri månad om man köpte USBsticka för 29,99E. Problemet för oss var bara att ingen Tchibo var öppen under helgen när vi kom till Tyskland. När vi väl hittade en annan Tcibo som var öppen hade det hunnit bli onsdag. Dom sa att det skulle ta ett par tre dar för att få igång abonnemanget. Eftersom vi skulle åka tillbaka några dar senare kändes det som lite chansartat så vi avstod denna gång.

Med lite bättre planering från vår sida hade det varit ett bra alternativ - vi har inget upplåst modem så vi var hänvisade till att köpa även modemet.

Toppen