• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Hej Anders, du får nog förklara lite för en oinvigd, 200Mbit/dag?
Är det vad man får surfa på en dag? Vad är det för hastighet på det?
Hur mycket är det, hur länge kan man surfa?
Tyckte det var 30 dar som gällde, såg inget om 58 dar men för oss räcker det med en månad åt gången.

Jag vill helst använda min Laptop för surfen men går det att ha telefonen som modem så kan det ju funka.
Telefonen har alldeles för liten skärm och små knappar.
(Jag är lite anti till allt detta mobilfipplande).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Dessa värden fick jag tidigare idag.
bild-775076.PNG


Med tanke på att många operatörer har 5 GB/mån på betydligt dyrare abonnemang så är 6 inte så dåligt.
Det räcker för vanlig surf utan nedladdningar och TVPlay.
Om man överskrider gränsen blir det maxtaxa 6 kr per dag.

För 169 kr får man 1 månad fritt förutsatt att man inte överskrider 200 MB/dag sedan räcker insatsen ytterligare 28 dagar (28x6=168).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

....... Net1 funkar knappt hos mig och inte heller i den norska fjällvärlden.

Vi har nog kört på olika vägar i Norge. I somras körde vi upp längs svenska västkusten - via moss, telemarkskanalen, rjukan, odda, eidfjord, geilo, kongsberg, tillbaka via moss och söderut igen.

På ett enda ställe där vi stannade (kollade nätet/mailen vid alla stopp - även fikapauser) hade vi ingen som helst kontakt via Net1 och det var inne i slutet på dalen vid övre eidfjord innan klättringen upp på fjället mot geilo. Överallt annars så fick vi kontakt.

Hastigheten imponerade inte alltid, men var jämförbar eller bättre än med mitt gamla 3g modem från telia (Huawei E220). Och den förbindelsen funkade bara längs större svenska vägar i och omkring städer/tätorter.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Att operatörerna lovar o lovar det är vanligt och jag tror också att om alla ska surfa 4G så blir det också långsamt.
Ja Lasse Net1, det viktigaste är att jag får ett någorlunda snabbt nät härhemma och om du lovar att jag kan komma över 6Mbit med Net1 och en utomhusantenn skulle jag inte tveka!
Kan du kolla vad du får därhemma?
Har antennkabelns längd någon inverkan på hastigheten?
Är det praxis att man behöver ha en extern antenn hemma?
Hur ska det se ut för att man ska kunna få 9,3Mbit? Är det praktiskt möjligt eller är det som vanligt bara i teorin?

Är nog lite svag för Net1 ändå eftersom du får så många frågor men det skiljer en hundring mot Telenor, är det försvarbart?

Bredbandskollen, bra eller dåligt, det är i alla fall det enda jag kan mäta med.

Knarrevik:
LTE, vad är det?
Har du alla abbonemang? Vilket föredrar du? Mest för pengarna?
Jag vill inte betala hur mycket som helst då jag antagligen är en vanlig surfare utan att ladda filmer och sånt som tar mycket.
Telias 309:-/mån är för dyrt för 6-8Mbit och jag får bara runt 5Mbit.

Mvh till alla!

Hej igen Tuzzan:)

Om ditt mål är att finna "Mbit" ska du inte välja Net1, Net1 skall du välja för att vara trygg i din uppkoppling.


Som svar på din fråga om fart... att komma upp i maxfart krävs full fart från flera plattor vilket jag inte tror på.


Då jag sällan testar fart på annat sätt än "på riktigt" som för mig är att transportera sig samtidigt som jag skickar och tar emot filer, har jag svårt att svara på frågor ang. vad bredbandskollen ger i värde.


Gjorde en test nu på morgonen som visar 4,5Mbit till mig 2Mbit från mig, men som sagt dessa värden tycker jag inte speglar någon sanning när jämförelser av dessa 2 tekniker jämförs.
:p:

Till Anders:

Var för utrustning från Net1 har du?:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

På ett enda ställe där vi stannade (kollade nätet/mailen vid alla stopp - även fikapauser) hade vi ingen som helst kontakt via Net1 och det var inne i slutet på dalen vid övre eidfjord innan klättringen upp på fjället mot geilo. Överallt annars så fick vi kontakt.

Här är täckningskartan över den norska fjällvärlden. Precis som jag upplevde finns inte många områden med täckning (brunt).
Inte ens den klumpiga antennen förbättrade nämnvärt enligt mina erfarenheter.

net11.jpg

Dessa värden fick jag nu med mitt D-40 modem!
Det duger inte till mycket.

net1.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Jag ringde Net1 och frågade om det gick att byta ut modemet till R-90 men det blev kalla handen. Jag får väl säga upp skräpet.
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Vi bruker ICE, fungerer bra både i Norge og Sverige.

Med vennlig hilsen
Arne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Nu, lite senare på dagen är hastigheten ännu sämre med Net1.
Nu tar det en evighet att sända text i e-post, att bifoga bilder till inlägg på HBK kan man glömma.

net1.jpg

Jo, det gick men det tog en evighet.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Jag bor 1 mil från gamla Ericsson , nurvarande Sonys stora utvecklingscentrum i Lund. Ett högteknologiskt mekka. Hos mig går Telenor inte alls och Tre går knackigt.

Man får hoppas på 4 G. När det inte fungerar hos mig ....hur skall det då fungera i norrland????

Jag kör 4G i centrala Umeå sen 2 månader tillbaka via Tele2 och det fungerar lika bra som mitt tidigare fasta bredband. Valde alternativet med router, så vi kan köra våra 3 datorer, platta och smartphones trådlöst.
Routern kan jag även köra i husbilen när jag har 220V, men där blir det väl som bäst 3G-hastighet, om man inte är inne i stadskärnorna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Här är täckningskartan över den norska fjällvärlden. Precis som jag upplevde finns inte många områden med täckning (brunt).
Inte ens den klumpiga antennen förbättrade nämnvärt enligt mina erfarenheter.

Visa bilaga 52303

Dessa värden fick jag nu med mitt D-40 modem!
Det duger inte till mycket.

Visa bilaga 52304

Jag ser att vår runda höll sig inom det gula och ibland bruna området.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband vs fast bredband? Föslag önskas.

Här är täckningskartan över den norska fjällvärlden. Precis som jag upplevde finns inte många områden med täckning (brunt).
Inte ens den klumpiga antennen förbättrade nämnvärt enligt mina erfarenheter.

Visa bilaga 52303

Dessa värden fick jag nu med mitt D-40 modem!
Det duger inte till mycket.

Visa bilaga 52304

Hej Anders, jadu... D-40/D-50 är en besvikelse som jag aldrig rekommenderat!

Jag har kört med de parallellt så jag vet skillnaden.

Mvh. Lasse
 
Toppen