• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Norge?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag startar en ny tråd om detta, då min tidigare tråd om Skype kanske inte riktigt var rätt rubrik för mobilt bredband.
Jag har kollat upp lite fakta ang. alternativet att kunna surfa i Norge.
Icenet är ett alternativ, men då är det bindning som gäller, annars blir det jättedyrt. Icenet är inte som vanligt 3G, utan går istället på gamla NMT-nätet. M.a.o. fungerar det bra där de gamla NMT masterna finns kvar, alltså i glesbygd, både i norska fjällvärlden och i norra sverige. Man har byggt om dessa sändare till 3G, och masterna har betydligt längre räckvidd än vad de vanliga GSM-masterna har. Man sänder på en helt annan frekvens, så man måste ha ett speciellt modem, och man använder inte SIM-kort, utan modemet är programmeras istället.
Fördelarna är ju såklart att det fungerar mycket bättre än vanligt 3G, i de områden det annars är dålig täckning.
Man kan också köpa till en magnetfotsantenn för taket, som med hjälp av en adapter går att koppla in i modemet, och man får på så sätt en oerhört bra mottagning (där det finns NMT master)
Enligt Icenets kundtjänst är det många åkerier som använder detta, speciellt åkare som har bilar som kör över hela norden, när de vill att chaufförerna ska vara ständigt uppkopplade.
Abonnemanget man binder sig för innebär att man kan surfa fritt i hela Norden. Dock enligt Icenets kundtjänst kommer det att tillkomma en fast avgift under senhösten, när man utnyttjar ett svensktecknat Icenetabonnemang utanför Sverige (i Norden), de visste i nuläget ej storlek på denna avgift.
I abonnemanget ingår specialmodemet, 99kr/mån t.o.m 31/12, därefter 239kr/mån i 24 månader.

Vill man inte binda sig, måste man köpa specialmodemet, kostar 1500 kr.
Man kan inte använda det igen om man sagt upp abonnemanget, modemet måste i så fall programmeras om (kostar säkert pengar), och det var inte säkert att det gick att göra heller.
Nackdelen är också att inne i städer och tättbebyggda områden, har man monterat ner NMT-sändarna, och då fungerar givetvis Icenet väldigt dåligt.
Det blir också väldigt dyrt, eftersom bindningstiden var så lång, utnyttjar man då bara detta på resor, så är det dyra kronor...
Dessutom så kanske det fungerar dåligt på resorna med husbilen i södra sverige, det teliamodemet jag har nu har funkat kanon på de resor vi gjort här i sverige hittills.
Alternativet att skaffa ett moblit bredbandskontant-kort i Norge är lite svårt att hitta info om när det gäller hur mycket det egentligen kommer att kosta.
Fördelen är ju i så fall att det är en engångskostnad, men binder sig inte.
Nackdelen är att man inte vet hur mycket det kostar. Inte så kul om man sitter o surfar och pengarna tar slut på kortet + att det verkar vara höga kostnader för surf. Sen är det förmodligen inte lika bra ute på fjället som Icenet...
Dessutom går det inte heller att koppla in en extern antenn på mitt befintliga Teliamodem (som jag har låst upp för 300kr i en Teliabutik nyligen)
Så vad jag undrar är om någon har lite mer info om kontantkorts-surf i Norge, vet ni vad det kostade, funkade det bra även på fjällvägarna, vad kostade det att använda o.s.v.
Här i Sverige kan man ju köpa veckosurf, fri surf i en vecka t.ex. Finns det inget liknande att köpa i Norge??
/Annette
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i Norge?

Icenet har ju även "kontantkort" surf. Jag tror att de tar 40:- / mån + 2:- per 2Mb.
Teknik-Lasse har alla detaljer !

Hälsningar
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge?

finns det någon krångligare vara att köpa än abonemang, villkoren är skriva med så små bokstäver att man får köpa ett förstoringsglas för att läsa, och så alla dessa bindningstider o megabait och allt vad det heter. :mad:

och utan på detta så kan man råka ut för obehagliga överskningar med skyhöga räkningar om man ringt eller använt det "fel" :mad:

:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Mobilt bredband i Norge?

Icenet har ju även "kontantkort" surf. Jag tror att de tar 40:- / mån + 2:- per 2Mb.
Teknik-Lasse har alla detaljer !

Hälsningar

Konstigt, då skulle jag ju fått den infon idag via kundtjänst, och det står inget om det på hemsidan heller, jag är jättetacksam för mer info, för det verkar ju suveränt!

/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge?

Jeg har også prøvd å sjekke litt for dere, Telenor har for internet fra mobiltelefon et tilbud som koster maksimum 10 kr. dagen. Dette gjelder ikke bruk av PC. På kontantkort så har de en flat pris på 5kr. pr. MB - tele2 har 12kr/MB for de første 20 MB og deretter 8 kr/MB. Glem Netcom (Telia i Norge) de tar 20kr/MB ved bruk av kontantkort.

Det skal finnes en tilleggsavtale for Telenor sitt kontantkort, men det å finne informasjon om dette er ikke enkelt. De hadde for ett år siden en løsning med ubegrenset mengde for 50kr/døgn.

Vanlige abonnement finnes - desverre kreves det norsk fødselsnummer.

Beklager at ICE i Sverige ikke har ukessurf tilbudet som vi har i Norge - en kjøper modemet, usb eller wlan - og deretter betaler en 175kr pr. uke som en bruker abonnementet.

Jeg har ennå ikke funnet noe sted i Sverige hvor jeg har hat signal på mobiltelefonen men ikke på ICE boksen. Det hender at jeg får lav båndbredde - enten fordi jeg er langt unna masten elelr det er mange andre ice-bruker i området.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i Norge?

Har hittat lite mer info:

Ice.net Flex
Startpaket med modem:
1495 kr
Påfyllning: 49 kr + trafikavgift
Gäller för: 1 månad.
Trafikavgift: 2 kr/Mbyte tillkommer. Pristak 399 kr/mån.

Hälsningar
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Mobilt bredband i Norge?

Konstigt att dom inte föreslog detta när jag ringde till kundtjänst idag + att jag var hos en återförsäljare och diskuterade vilka möjligheter som fanns för mig...:mad:
Det här måste ju ändå vara bästa alternativet, för när jag inte använder det, så kostar det tydligen bara 49kr/mån, och det har jag ju råd med även om jag inte använder det hela tiden (jag har redan vanligt bredband hemma).
Vänder man sig till kundtjänst och en återförsäljare, ska man få rätt information. Men här får man vända sig till Husbilsklubben för att få rätt info...som vanligt!:D
Jag ska gå ner igen till ÅF i morn, och be dom förklara sig...
/Annette

Tillägg. Förresten, vart hittade du prisuppgiften om startpaket med modem? Kan du länka istället?/Annette
 
Senast ändrad:
Toppen