• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilstyra Aldepannan

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har Trumas iNet-box som ovan. Vill man styra den från långt håll måste man sätta i ett SIM-kort i enheten. Det fungerar bra tycker jag. Eftersom vi har husbilen stående på en föreningscamping under sommarhalvåret så är det perfekt att kunna slå på värmen hemifrån innan vi åker dit. Är man i närheten styr man via blåtand. Fungerar bra men hade hellre haft Aldes egen med fler funktioner men den finns inte att få tag på sedan ett par år. Tyvärr talade inte husbilsfirman om att inte Aldes iNet-box fanns tillgänglig. Hade jag fått reda på det hade jag naturligtvis monterat Trumas AC i stället för Dometic som jag har nu.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi har Trumas iNet och styr såväl AC o värme. Positivt är dessutom att koppla till Trumas iLevel vilket ger exakta besked och förväntad förbrukning framåt i tiden. Därutöver upplever vi ytterligare fördel att kunna ställa larm avseende Max o min temp. Smidig extra säkerhet när man har husdjur i husbilen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bygga själv? Mycket svårt och krångligt eftersom Alde (eller Truma) inte släpper ifrån sig informationen som behövs för att kommunicera med pannan. Jag frågade en gång när det gällde Aldes, numera nedlagda enhet, och det var blankt "Nej".

Slutsats: köp iNet-boxen. Den funkar bra med Alde (och Truma A/C, och LevelControl för gasflaskorna), precis som det beskrivs i föregående inlägg.

MVH
Hans
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Skall man koppla ihop några kablar mellan inetboxen och aldedisplayen
Kablarna som man använder ser ut som Telefonkablar och kopplingen heter rj45. Det följer med en kabel i inetboxen. Man bara jackar ur den från Aldepannan, in med den i inetboxen. Sätter kabeln som följde med mellen inetboxen och Aldepannan
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Jag har Trumas iNet-box som ovan. Vill man styra den från långt håll måste man sätta i ett SIM-kort i enheten. Det fungerar bra tycker jag. Eftersom vi har husbilen stående på en föreningscamping under sommarhalvåret så är det perfekt att kunna slå på värmen hemifrån innan vi åker dit. Är man i närheten styr man via blåtand. Fungerar bra men hade hellre haft Aldes egen med fler funktioner men den finns inte att få tag på sedan ett par år. Tyvärr talade inte husbilsfirman om att inte Aldes iNet-box fanns tillgänglig. Hade jag fått reda på det hade jag naturligtvis monterat Trumas AC i stället för Dometic som jag har nu.
Förstår inte varför det inte går att styra aldes nya panna alde 3000 30 pluss med app. Detta är ju en stor tillbakagång i tekniken tycker jag. Så jag undrar det sägs ju på tx polars husvagnar att man kan styra deras funktioner med en app. Frågan är om man kan styra värmen med den också eller oom det bara är av och på. Sedan är de tilla att alde la ner alde woice controll också.
 
Toppen