• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Hej, många av oss har behov av mobil uppkoppling under kortare/längre vistelse i olika turistländer! Ser i varje fall för egen del inför 2011, behovet av en samlad information, baserad på HBK-ares egna positiva och beskrivbara erfarenheter; ex i form av vistelse i ett land, viss operatör (inkl hemsida), kostnader, förutsättningar/begränsningar, övrig info och som kan beskrivas i ev inlägg nedan!

Beroende på vad denna fråga kan ge, så vore det senare intressant om någon av ”webbarna” skulle kunna arrangera ett sökbart sammanställt underlag i ämnet inom HBK’s ramar?
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Hej
Vi var i dag på MediaMarkt i Göteborg och där köpte vi två mobiltelefoner, med kontantkort som vi tänkte enbart att använda utanför vår svenska gräns. Dom är inte låsta för någon speciell operatör och dessutom ett otroligt pris på dom. Komplett pr. styck 99:-.
Vi provade direkt när vi kom hem och dom fungerar helt o.k. Finns ej någon kamera men det har man ju ändå separat.
Spelar sedan ingen roll om man tappar den eller får den stulen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Skulle webbarna göra en sammanställning av priserna i olika länder så skulle dom inte få det lätt. Variationen är våldsam åtminstone i Spanien, men det är säkert samma elände i de flesta länder i Europa. Här är det närmast dagspris som gäller! Man vet inte från en dag till nästa vad det kostar! Erbjudanden och kampanjer avlöser varandra. Marknaden är mycket volatil, minst sagt!

Omöjlig uppgift enligt min mening!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Enig med Jappe, er med i et forum som bare holder på med denne problemstillingen - det mangler mye info der også! Spania er enkel - prøv å få en oversikt over Frankrike, tror ikke det er noen som har oversikt der.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Jag uppfattar att frågan gäller mobilt bredband.

I Storbritannien köpte jag i höstas ett kontantbredband från Europolitan fön £20 inklusive en dongle. Varaktighet en månad och max 3GB nedladdning. Månadsvis förlängning kostade något mindre. Det fungerade utmärkt så länge vi höll oss inom någorlunda bebyggda områden.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Tack Michael, bra svar/användbart (och dessutom relaterat till rubriken)!
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Ser frågan, ser ett svar... Håller med att det vore önskvärt att ha en sån "databas" Leta efter lämpligt svar utifrån egna behov borde man kunna klara själv. Hur svårt kan man göra det? All information är bra information?

Mvh Marita
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Att skapa en databas med efterfrågade uppgifter är inte det största problemet. Däremot torde det vara näst intill omöjligt att hålla en sådan databas aktuell! Priser och avtalsvillkor ändras dagligen, så det som var aktuellt igår stämmer inte idag. Vem skulle ha den omöjliga uppgiften att förvalta och uppdatera uppgifterna? Jag tycker det är bättre utan sådana uppgifter, än att ha tillgång till uppgifter som är vilseledande. Jag menar inte bara prissättning utan även ned- uppladdning, hastighet, flat rate, mm. Det ändras dramatiskt hela tiden.

Krister N
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

"Hur svårt vill man göra det"? Vill man se svårigheter är det alltid lättaste altenativet. Men jmfr "Gasol" länken. Funkar (iaf för mig) därför att jag inte kräver senaste uppdaterade, garanterade statusen, på pris, utan söker infon jag vill ha, med vanligt sunt förnuft ser jag datum, och ATT det finns på min resrutt! Samla ihop ett relaterat ämne med flertal alternativ låter inte som någon rymdforskning, fast utformningen är ju vad man gör den till. Tycker iden är värd att diskutera, men min tolkning kanske inte är samma som trådstartaren eller web:s, så inget jag känner för att driva, men som sagt gillar iden!

Mvh Marita
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Njae. Känner faktiskt inte att jag skulle försöka göra saker svårare än vad de är. Förmodligen tvärtom, jag brukar nog istället förenkla väl mycket. Men det är faktiskt en jäkla skillnad på att ha koll på gasolpriser och gastapper jämfört med villkoren för mobilt bredband. Här har t o m branschen svårigheter. Vi förhandlar i stort sett villkor dagligen.

Krister N
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Visst ändras priserna och det mobila är grymt besvärligt, men Marita har en poäng i tanken. Jag har sett tips i andra trådar där man köpt ett kontantkort av xxx till xx kr. Det var bra eller dåligt, dyrt eller billigt inköp. Jag tycker sån information är värdefull, så fortsätt tråden...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Eftersom denna tråd spårat ut lite från ursprungsfrågan har jag startat en ny tråd som förhoppningsvis bara skall innehålla tips om operatörer och priser i olika länder: http://www.husbilsklubben.se/forums/t45420/

Diskussionen om vi skall ha en sådan tråd kan med fördel stanna kvar och fortsätta i denna tråd.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

OK då! Jag lovar att vara tyst.., ett litet tag i varje fall! :)
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Hej.
Det är på tiden att vi diskuterar mobila uppkoppling
Men jag börjar från en annan vinkel.
Tycker Ni inte att operatorer är verkligen mycket smarta och klor oss på
pengar utan att ha några som helst skrupler ?.
Gör vi ingenting så kommer De att försätta (enligt Jappe 34 Euro för 5
GB i månaden) att debitera oss den obefogade höga summan enligt

kända doktrinen ( Går det så gör vi det ).
Jag själv efter vistelse i Maroco blev debiterad för så kallas data trafik ca 200 kr.( skrev i en annat tråd )men efter en häftig diskussion blev befriad den avgiften.
Det är på tiden att stela den fråga till någon politiker ?
Kanske mobiloperatorer hämnar på oss för uteblivna inkomster för sänkta priser på mobil samtal ( efter påtryckningar från Bryssel ) ?.

Det blir inte lätt att knäcka den hårda nöten .

Apropå mobil uppkoppling :i Polen föra året för 25 Zl ( ca 60 kr )fick jag 2,5Gb oavsett tidperiod. I många städer finns sk fri zonn för internet
uppkoppling

Mvh .



 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mobila kontantkort för PC, erfarenheter - faktainsamling?

Njae. Känner faktiskt inte att jag skulle försöka göra saker svårare än vad de är. Förmodligen tvärtom, jag brukar nog istället förenkla väl mycket. Men det är faktiskt en jäkla skillnad på att ha koll på gasolpriser och gastapper jämfört med villkoren för mobilt bredband. Här har t o m branschen svårigheter. Vi förhandlar i stort sett villkor dagligen.

Krister N
Utmärkande för en utvecklad byrokrati är att "spåna" efter svårigheter i stället för möjligheter och lösningar till behov/problem;

Vi och kanske fler HBK’are har behov att för 10-15 länder i Europa, få enkel och känd vetskap om åtm en tillräckligt bra men känd leverantör av mobilt bredband per land (= förmodligen inte så omfattande och komplicerat).
Att i detta sammanhang ens tänka tanken att lista alla abonnemang i hela Europa … är för oss så helt världsfrämmande att vi inte ens tänkt den tanken … och det finns troligen HBK’are som är mer försigkomna än oss andra betr mobilt bredband och som dessutom kanske villiga att förmedla sina erfarenheter!

Vi känner våra egna begränsningar då vi förutom Svenska bara behärskar Tyska och Engelska och då är det inte helt lätt, gissningar avstår vi helst ifrån Vi tvivlar på att det fungerar så bra med att ”bara gå in i en teleshop på plats” och skaffa mobilt bredband = en djungel av obegripligheter, spec om man inte varit i landet tidigare.
 
Toppen