• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mjukare gång?

F

F.d. 58560

Guest
Hej!

Vi funderar på att byta fjädrarna i framvagnen på våran Hymer B 614 SL 2007. Är det någon som har gjort detta och hur blev resultatet? Vi tror att det blir mjukare gång med fjädrar som är anpassade för just den vikt, som framvagnen har på olika bilar. Om ni har gjort detta, var gjorde ni det? och vad kostade det? Tacksam för alla svar och har någon andra idér, så tar vi gärna emot dessa också.:msn_idea:

J

Jarn

Guest
Sv: Mjukare gång?

Kolla med denna firman i Växjö, de har bytt på andra medlemmars husbilar.
www.dohini.se

När jag talade med dem i höstas hade de inte bytt på någon nyare Hymer då, så jag kunde inte få något pris.

Gör du det där, får du gärna meddela mig hur det gick och kostnaden, för när bilen plockas ut till våren, kan det vara aktuellt även för mig.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vad kör ni med för lufttryck i fram ? Tänkte på att dom fjädrarna måste ju vara anpassade till just den modellen .

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om bilen står framåtlutad, som många nyare bilar gör, skall ni definitivt byta, ni får bättre komfort genom att fjädringsvägen blir längre innan bilen slår i genomslagsstoppen, och framvagnen arbetar
dessutom i det läge som den är tänkt för.

hälsningar

Montreal

Senast ändrad:
F

F.d. 51491

Guest

Hej. Bytte mina fjädrar fram. 13 Januari 2010 , helnöjd. Bilen blev stabilare och vinddraget vid omkörning av långtradare har blivigt markant mycket mindre. Bilen blev plan i bodelen vid uppställning på plant underlag , hytten är 40 mm högre. Dohini Däck i Växjö bytte fjädrarna, 3500:- kostnad inkl arb, fjädrar, moms. kollade med Bossings i Linköping + en i blekinge (Fiat) de ville ha mellan 8500:- - 9000:- för samma jobb.
Jag har en Fiat 06 Gamla modellen. Lycka Till.
Christian.

F

F.d. 58560

Guest

Hej!

Skall kolla på dohini i Växjö och återkommer med svar. Vi kollade med Bossing i Linköping, de tog ca 9- 10.000:- för arbete och material.

Har ca 5,3-5,4 fram just nu. De vi pratat med säger att fjädrarna oftast inte är riktigt anpassade till just husbil efter som en husbil är ju lastad på ett annat sätt än en vanlig transport bil........!!!???svårt att förklara med ord, hoppas du förstår hur vi menar ändå. Man skulle få mera "gung" och bilen skulle bli något högre fram, vilket skulle innebära att den står mera plant.;)

F

F.d. 58560

Guest

Hej igen och tack för alla svar som kommer. Vi funderar på varför Bossings fjädrar är så mycket dyrare? kan de vara "bättre" på något sätt? "man får vad man betalar för" stuket? :rolleyes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det jag funderade på när jag kikade på Lasses inlägg var ju att han hade ju köpt 2 kompletta fjäderben och din bil Dennis är ju så ny och med få mil och det bör ju räcke med att bara byta ut själva fjädern för det är ju enkelt att plocka isär fjäderbenet .

Är din bil väldigt stum eller är det att du har en "framåtlutad" bil ?

Du har ju Lesjöforsfjädrar = Fordonsfjädrar som chassifjädrar och sportfjädersatser.

Katalogen : Lesjöfors - Automotive

Sen är det bara välja modell och vlket chassie du har .

ex:

COIL SPRING FRONT FIATFront axle
Coil spring
Equipment variant:Q11
Equipment variant:Q15
Equipment variant:Q17L

40 261 96
status_green.gif

COIL SPRING FRONT FIATFront axle
Coil spring
Equipment variant:Q17H
Equipment variant:Q20
40 261 97
status_green.gif

COIL SPRING FRONT FIAT H/DFront axle
Coil spring
Equipment variant:Camper
Heavy Duty
40 261 98
status_green.gif

F

F.d. 58560

Guest

Hej Bent-Åke!

Nej, kan väl inte påstå att bilen är "stum" eller lutar speciellt mycket framåt. Vi tror att bilen trotts allt skulle få en behagligare gång på mindre bra vägar och att höjningen skulle göra att den blir ännu lite mer i våg. Tyvärr så är vi nog inte byxade att fixa det själva, :msn_embarrassed: så det får bli en firma, men tack för din information. Skall ringa dohini i Växjö i morgon och kolla priser.
Vi funderar också på att sätta på innerskärmar med stänk skydd. Det tror vi skyddar både underrede och nedre delen av motorrummet. Är säkert bra som skydd åt det elektriska insteget också. :rolleyes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Okay då vill du ha lite längre fjädringsväg och även lite mjukare fjäder , har du kollat lufttrycket ?
Jag har 5,5 i min och enligt boken .

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bengt-Åke, nu hängde jag inte riktigt med, hur ökar lufttrycket fjädringsvägen?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hejsan . Nu blev det lite "fel " jag skrev även i en fråga högre upp som Dennis inte svarade på och det var vad han hade för lufttryck i däcken och nu missade jag ju skriva just "däcken" .
Jag minns ju när vi hade våran gamla husbil så startade vi färden från Sverige med 5 kilo i däcken och kom ner till värmen i Italien och bilen slog hårt i alla skarvar/hålor då var det 6,3 i däcken .

Senast ändrad:
F

F.d. 58560

Guest

Hej Bent-Åke!

5.5 i luft tryck har vi fått reda på att man skall ha när man ställer av bilen en längre tid, typ vinterförvaring. Det var så när vi hade Hymer Trampen. Upplysningen fick vi av Däckia. Det beror också på vilken typ av däck man har, hur mycket luft man kan fylla, står på däckets sida.
Nä, vi är nog mer inne på det som Montreal skriver om i sitt inlägg, och det verkar ju som att de som gjort det är jätte nöjda.
Vi kollade med Dohini idag och som redan sagts, de vill ha 3.500:-med allt utom framvagnsinställning, som kostar ca 1000:- OM det behövs. Man blir ju mycket fundersam på varför då Bossings tar dubbelt så mycket. Det är en djungel det här med delar och reparationer. Som vi sa tidigare, är de SÅ mycket bättre? Att vi kommer att göra ett byte är klasklart efter att ha läst alla inlägg om detta ämne. Stort tack till alla som väglett oss så bra :msn_thumbup:

F

F.d. 58560

Guest

Jo då Bengt-Åke, i inlägg nr 6 får du svar. Det där med värme vet vi inte mycket om, men det kan säkert vara som du skriver. Vi har ännu inte hunnit köra när det är högre tempraturer ute. Det är heller inte så att bilen är "kör oduglig" och att vi lider alla ...kval, nä vi vill bara förbättra bilens köregenskaper. Kan väl säga att vi kollade med en "stor" firma vad de ville ha för att eftermontera Gold Smith luftfjädring på alla fyra hjulen.....lika bra att byta bil om sådan fjädring är viktig....håll i er nu, här kommer det 115.000:-!:swoon: så kan vi förbättra vår bil bara lite med att byta fjädrar, är vi helt nöjda!

F

F.d. 58560

Guest

Hej igen!

Vi har kollat runt lite när det gäller byte av fjädrar fram. För er som går med samma funderingar som vi, kan vi meddela att Alvesta Bilservice (som ligger ca 2 mil väster om Växjö) byter fjädrar (Lesjöfors). Med arbete och material kostar det ca 6000:-/ 6500:-. Helt OK för oss, vi vet att de gör mycket bra jobb och man får bra och uttömmande svar på de frågor man har. :)
De hade nyligen bytt fjädrar på en helintegrerad bil och ägaren blev så nöjd att hans 2 kompisar har ringt och beställt tid för byte. Detta tycker vi talar för att bytet är värt pengarna.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Gott att det inte blev så ruggigt dyrt , hade dom monterat Lesjöforsfjädrar innan eller var det du som kom med förfrågan ?
Det fanns ju ett par olika modeller .

F

F.d. 58560

Guest

Hej Bengt-Åke!

Ja, det var bra att priset känns lite rimligare. Deras motivation på att det skiljer så mycket från firma till firma i pris, var att de troligen har olika timpenning och andra omkostnader. Hur det än är med den saken så är vi nöjda. Det känns alltid bra att få jobb utförda på nära håll, om det är något som strular.
Nej, vi ställde inte frågan om Lesjöfors. De har tydligen ett nära samarbete med den firman och de fjädrar vi skulle få är passande för just vår bil.
Nu gäller det "bara" att hitta någon på nära håll, som kan fixa inner skärmar också.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag kan höra med Lasse på Rostskyddet i stan om han kan göra detta medans jag får bjuda tillbaka allt kaffe jag fick av er när vi köpte Tv´n av er .

Toppen