• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mitt första husbilsår

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Första husbilsåret



Beställde min Sunlight T66 i oktober 2020. Tanken var att kunna komma iväg på lite äventyr med fokus på cykling och vandring. Bilen kom i mars 2021 och rätt så snart insåg jag hur avkopplade det är att campa, man kommer bort ifrån ekorrhjulet, sover mer och börjat läsa pappersböcker.

Under år 2022 kommer fokuset att ligga på husbilen och cyklingen får anpassas därefter, ett beslut som har växt fram under 2021.

I slutet på året har jag även provat på vintercamping, jösses, är nästan bättre än sommarcamping.

Det mesta runt camping och det tekniska har fungerat bra, jag har haft en seriös inställning tycker jag, ställt en massa frågor på forum och till personer (ofta Sirpa), läst på och sett ett otaliga filmer på youtube för att vara förbered när jag har åkt iväg, har fortfarande en del att lära.



Jag har under mitt första år besökt ett antal campingar/ställplatser och här är mina korta kommentarer om dem.


Sollerön camping CC (5ggr) ligger naturskönt, lagom stor och ordning och reda och åker gärna dit igen. Bra cykling runt Siljan och längdskidspår på golfbanan.

Vadstena camping, trafikoljud både från stora vägen och den egna vägen, generellt mycket ljud och ingen specifik utsikt. Bra lvg-cykling. Åker inte dit igen.

Karlsborg en mysig camping med trevlig vy, åker gärna dit igen.

Hjulsjö ställplats, enkelt och smidigt och kanske Sveriges bästa mtb arena.

Westerqvarn (3ggr) ställplats enkelt och nära hem. Bra resturang och en hel den evenemang. Det blir fler gånger dit.

Orsa Grönklitt camping. Otroligt tråkig och ful sommarcamping. Mtb arena klart överskattad och dyr. Åker inte hit någon mer gång.

Isaberg golfklubb ställplats. Ett alternativ till att stå vi Isaberg camping, långt till service huset, tyst och lugnt. Bra cykling, både lvg och mtb.

Kapellskär CC camping(2ggr). Trevligt och mysigt, åker dit igen. Planare ställplats får man leta efter.

Bjurås camping. Var sådär både anläggningen och mtb cyklingen

Vimmerby camping. Mysigt, trevligt och bra utsikt. Bra lvg-cykling. Åker gärna dit igen.

Enviken (Tängerdalens camping) Jösses vilken utsikt! Bra pris.

Rörbäcksnäs ställplats. Slitet servicehus och intetsägande utsikt, däremot tyst och lugnt. Bra mtb-banor.

Mora parken camping. Ett pris som fick mig att tappa andan, börjar fundera på fricamping. En 7 meters husbil försvinner bland jättarna. Nära till stan.

Rättvik Siljanbadet. En bedårande utsikt över Siljan med omnejd och grymt bra resturang i närheten. Ortens motorburna ungdomar har rejäla högtalare i bilarna, vid tretiden slutade husbilsväggarna att vibrerar. Tveksam att åka hit igen pga förlorad nattsömn.

Grövelsjön Sjöstugan. Har bara erfarenhet från vintercamping. Utsikten är så vacker att man tappar andan och ögonen fuktar sig.

Samtorps gård, enkel servicestuga och ingen nämnvärd utsikt, man åker dit för evenemangen och mat. Blir fler gånger dit och då tar jag med mig mtb.


Slutsatsen är att det var helt rätt att köpa husbil, fabrikat och modell känns också helt rätt.


Mottagare gärna tips på campingar/ställplats som är bra med tanke på lvg-cykling, mtb(cc), vandring och längdskidor. Finns det dessutom en bra resturang i närheten är det ett plus.
 

OlaG

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
29668
Medlemskap
2024
Får tipsa om Ågelsjön, Ågelsjön | Husbilsklubben.se
Närhet till yxbacken cykelpark och mängder med mtb-spår och vandringsleder som jag själv utnyttjar som träningsrundor.
( bor och jobbar i hults bruk)

Lvg finns inte så mkt men gillar man gravel finns det en del fina vägar.

Appen mtb guide finns att ladda ner på google play, den visar ett antal spår (mtb) genom kolmårdsskogarna och även andra platser.

Släpper Covid-smittan finns kanske möjligheten att kunna få en rundtur i yx-fabriken, då förslagsvis via föreningen yxskaftet (sök)
MVH
Ola
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kan tänka mig att det finns bra möjligheter till lvg-cykling om man utgår från Holsljunga camping eller Överlida camping. Rundor från 3 mil och uppåt på asfalterade vägar. Ligger i södra Västergötland på sluttningen av sydsvenska höglandet omkr. 150 m öh.
Finns enklare restaurang i Holsljunga, är osäker på öppettider.
Du får googla vidare.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Du verkar redan efter ett år ha hittat många av pärlorna för cykling och vandring. Några ställen kan jag tipsa om:

Högbobruk
Fin ställplats med stort utbud av friluftsaktiviteter; många fina anlagda MTB-leder, vandringsstigar med mera. Fin restaurang hundratalet meter ifrån.

Pershyttan
Parkering med toa och utgångspunkt för många fina MTB-leder. Vandring går också bra. En servering fanns i en tågvagn på platsen sommartid, men vet inte om den var öppen i somras (bara fik då tror jag).

Tåkerns naturrum
Fin parkering för husbilar och tillgång till toa. Ska enligt tips som jag fått vara bra utgångspunkt för MTB-cykling runt Tåkern och upp på Omberg. Servering i Naturrummet sommartid tror jag.

Kinnekulle
Bra utgångspunkt för cykling på MTB och LVG, men också vandringar. Kinnekulle stenbrott är ju en populär ställplats. Men vill man ha tillgång till mer service och matställen kan Kinnekulle ställplats rekommendras.

Ulricehamn
Här finns flera fina ställplatser centralt för utgångspunkt för LVG-cykling, bland annat på långa bilfria asfalterade banvallssträckor åt alla väderstreck. För vandring och MTB-cykling finns en enkel ställplats ovanför staden, Lassalyckan. Andra platser att utgå ifrån för LVG-cykling finns runt om på bygden (då stadens ställplatser kan ofta vara fulla), finns i Gällstad (sällan någon husbil som står där) eller Vegby camping. I staden finns även några campingplatser.

Värmland
I länet finns bland annat Klarälvsbanan som är en asfalterad och bilfri gammal banvall som går mellan Uddeholm och Karlstad på ca 90 km. Sedan från Uddeholm och norrut till Sysslebäck finns Klarälvsleden, en 120 km lång banvall som består av sträckor med både asfalt och grus. Utmed dessa sträckor finns flertalet ställplatser och campingar.

Banvallsleden
Denna utmärkta led består av iordningsställda sträckor av gamla banvallar. Den löper mellan Halmstad och Karlshamn och är 250 lång och består av ca 70 % banvall med asfalt- eller grusbeläggning.

Skåne
I detta landskap finns flera områden för bra MTB-åkning (som jag dock inte provat så mycket ännu och kan inte ge närmare tips just nu). Men för LVG-åkning finner jag hela södra delen fantastiskt; många fina slingrande asfalterade mindre vägar mellan byarna.

Billingen
På och omkring Billingen vid Skövde finns allt beträffande cykling och vandring. Campingen på Billingen är bra med relativt dyr men ställplatser finns i området.

Jag nöjer mig så så länge.

PS. Vill man besöka Rättvik ändå kan jag rekommendera Rättviksgårdens ställplats, central i byn men ändå i ett lugnt område. De har för övrigt det renaste servicehuset som jag någonsin har besökt.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Du verkar redan efter ett år ha hittat många av pärlorna för cykling och vandring. Några ställen kan jag tipsa om:

Högbobruk
Fin ställplats med stort utbud av friluftsaktiviteter; många fina anlagda MTB-leder, vandringsstigar med mera. Fin restaurang hundratalet meter ifrån.

Pershyttan
Parkering med toa och utgångspunkt för många fina MTB-leder. Vandring går också bra. En servering fanns i en tågvagn på platsen sommartid, men vet inte om den var öppen i somras (bara fik då tror jag).

Tåkerns naturrum
Fin parkering för husbilar och tillgång till toa. Ska enligt tips som jag fått vara bra utgångspunkt för MTB-cykling runt Tåkern och upp på Omberg. Servering i Naturrummet sommartid tror jag.

Kinnekulle
Bra utgångspunkt för cykling på MTB och LVG, men också vandringar. Kinnekulle stenbrott är ju en populär ställplats. Men vill man ha tillgång till mer service och matställen kan Kinnekulle ställplats rekommendras.

Ulricehamn
Här finns flera fina ställplatser centralt för utgångspunkt för LVG-cykling, bland annat på långa bilfria asfalterade banvallssträckor åt alla väderstreck. För vandring och MTB-cykling finns en enkel ställplats ovanför staden, Lassalyckan. Andra platser att utgå ifrån för LVG-cykling finns runt om på bygden (då stadens ställplatser kan ofta vara fulla), finns i Gällstad (sällan någon husbil som står där) eller Vegby camping. I staden finns även några campingplatser.

Värmland
I länet finns bland annat Klarälvsbanan som är en asfalterad och bilfri gammal banvall som går mellan Uddeholm och Karlstad på ca 90 km. Sedan från Uddeholm och norrut till Sysslebäck finns Klarälvsleden, en 120 km lång banvall som består av sträckor med både asfalt och grus. Utmed dessa sträckor finns flertalet ställplatser och campingar.

Banvallsleden
Denna utmärkta led består av iordningsställda sträckor av gamla banvallar. Den löper mellan Halmstad och Karlshamn och är 250 lång och består av ca 70 % banvall med asfalt- eller grusbeläggning.

Skåne
I detta landskap finns flera områden för bra MTB-åkning (som jag dock inte provat så mycket ännu och kan inte ge närmare tips just nu). Men för LVG-åkning finner jag hela södra delen fantastiskt; många fina slingrande asfalterade mindre vägar mellan byarna.

Billingen
På och omkring Billingen vid Skövde finns allt beträffande cykling och vandring. Campingen på Billingen är bra med relativt dyr men ställplatser finns i området.

Jag nöjer mig så så länge.

PS. Vill man besöka Rättvik ändå kan jag rekommendera Rättviksgårdens ställplats, central i byn men ändå i ett lugnt område. De har för övrigt det renaste servicehuset som jag någonsin har besökt.
Tack för alla tipsen
 
Toppen